Sinds 3 december vorig jaar hebben wij er een shetlander bij genaamd P.C. (voor de nieuwsgierigen onder jullie, foto's in profiel
). Prince Charming heeft bij de vorige eigenaar 9 maanden alleen maar op stal gestaan zonder beweging etc.Nu hij lekker de tijd heeft gehad om zich wat aan te passen aan zijn nieuwe leven (veel buiten, nieuwe paardenvriendjes etc.) vond ik het tijd om de hoefsmid eens te laten kijken. (Helaas bleek hij voor de eerste afspraak ziek en stelde het uit tot afgelopen zondag, waarop hij de afspraak vergeten was...
)Wij hebben hem nu een paar keer kleine stukjes voor de sulky gehad en hij doet het fantastisch echter valt mij op dat hij elk stukje berm probeert mee te pikken, langs de weg...maar ook langs het harde zand van het bospad. Ook toen de bak bevroren was, viel mij op dat hij veel meer moeite met de bevroren grond had dan de andere pony's....
Nu las ik in verschillende topics dat mensen met dergelijk gevoelige paarden/pony's gebaat waren bij voorijzers, alleen vraag ik mij nu af of zijn gevoeligheid niet grotendeels debet kan zijn aan het feit dat hij zo lang binnen heeft gestaan en dus weinig ervaring (hij is nog maar 5) heeft met het lopen op het (ver)harde....
Wat is wijsheid? Hoeven de tijd geven om te wennen en kijken of het beter wordt? (zo ja, hoe lang moet je dat afwachten?) Voorijzers? Uiteraard ben ik op zoek naar de, voor hem, meest prettige manier om hem te helpen....
Wie heeft advies?

: oorzaak gevoeligheid= dunne zool + andere doorbloeding, oplossing lekker laten lopen (niet stilzetten), niet forseren en weinig aan doen ofwel afwachten!!!