Paard stootte keihard haar hoofd.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marije85

Paard stootte keihard haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:30

Hallo allemaal,

Vanavond lekker naar mijn paardje geweest. Ging allemaal hartstikke goed totdat ik haar op stal zette.
Als ik weg ga krijgt ze altijd wat lekkers en dit keer kreeg ze 2 sneetjes brood in een onbewaakt moment (terwijl ik stond te praten) bijt ze in mijn vinger en ik schok en zij ook, waarop ze in volle vaart omhoog en naar achter springt en keihard haar hoofd stoot tegen de stal rand. Tussen haar oren dat stuk echt de bovenkant van haar hoofd. Gelijk begon ze heel raar te kauwen en hield haar hoofd schreef kan ik me ook voor stellen dat doet natuurlijk ongelofelijk veel pijn.
Heb haar halster omgedaan om het te kunnen bekijken maar mocht er niet aankomen.
Later wel maar kon op dat moment niets zien, gelukkig dacht ik.
Heb aan een stal genoot gevraagd of ze voor de zekerheid na het rijden nog even naar haar konden kijken. Kreeg zojuist een berichtje dat ze bloed langs haar oor had en zover ze het konden zien een oppervlakkige wond was. Ze hebben haar voorpluk aan de kant gedaan en verder niks.
Wel is de eigenaar van de stal ingelicht of die haar wat vaker wil controleren.

Nou heb ik nog nooit een paard zo hard zijn hoofd zien stoten, kan dit vervelende gevolgen hebben?

groeten marije

Joto

Re: Paard stootte keihard haar hoofd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:32

Als ze bloeden op t hoofd, zou ik toch DA even bellen, heb wel vaker gehad dat een paard hard zijn hoofd stootte die hadden even hoofdpijn was het over.. Maar bloed boven Op het hoofd zou ik een stuk minder vertrouwen

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:33

Goed in de gaten houden, de atlas zit daar boven en ze kunnen er flink last van houden als het ook maar een pietsie scheef zit. Als het te lang duurt voordat ze haar hoofd/hals weer normaal heeft, zeker ernaar laten kijken. En toch kijken wat voor wond het is, ook al kun je het lastig zien/bijkomen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:34

wij kunnen aan zoiets een hesenschudding overhouden natuurlijk paarden ook denk ik. ik zou het even goed in de gaten houden en evt de da bellen

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:34

Ik zou het gewoon een dagje aan kijken, als hij gewoon fris uit de ogen kijkt. Vaak is het de volgende dag gewoon weer weg.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:36

Even in de gaten houden en wel even kijken wat voor wond het is.
morgen als het lukt even schoonmaken of wondspray erop spuiten,
het is wel een gevoelige plek het hoofd, dus je kan niet voorzichtig genoeg zijn

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:38

ik zou voor de zekerheid ook de da laten komen.het hoofd is een harde structuur, maar er liggen zeer gevoelige stucturen in.
gr kim

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:41

toen ik zelf wegging stond ze lekker te eten en was er eigenlijk niks aan haar te zien. Mijn stalgenoot kon er ook gewoon aankomen gelukkig. Ze is pas 2.5 en heeft wel vaker van die overdreven reacties in haar stal en daarbij tot nu toe dan nog nooit haar hoofd gestoten. De dierenarts kwam gelukkig morgen zo wie zo al voor haar inenting dus laat hem er gelijk ff naar kijken.

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:48

Ik zou het toch even goed in de gaten houden. Wij zelf hebben ook wel eens dat je het later pas merkt wat de gevolgen zijn van een val of stooten van je hoofd....

Persoonlijk zou ik wel de DA erbij gehaald hebben vooral omdat het zo hard ging met of zonder bloed...

suc6

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:49

Ach meid...zal jij even geschrokken zijn. En je schuldig hebben gevoeld! Niet doen hoor! Een hele normale reactie als je paard je ineens bijt. Een hersenschudding, welliswaar een hele lichte, kan in dit geval best. Beetje rustig aan morgen, maar dat doe je toch al met een 2 1/2 jarige neem ik aan.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:47

ik zal inderdaad morgen even afwachten, wankeld ze op haar benen na lang stilstaan, of als je haar iets naar de zijkant duwt haal er dan even een DA bij. doe dit trouwens ook als er een flinke zwelling op haar hoofd zit. wat moet jij geschrokken zijn zeg! Ach gut en zoals aerdenhout1 zegt, niet schuldig gaan voelen, je kon er niks aan doen Ach gut

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:42

Mijn paard kan in stal vanuit het niets soms ook zo overdreven reageren en daarbij haar hoofd stoten.
Je schrikt je idd. dood. Let de komende dagen ook even op met je halster, vooral wanneer je haar vast zet. Ze zal wel een beurse plek hebben achter haar oren en wanneer ze bij het vast staan dan haar hoofd iets te hoog doet kan dat flink pijnlijk zijn.
Druk bij je zelf maar eens op een blauwe plek.
Vooral omdat ze nog zo jong is zou het zonde zijn als ze een verband gaat leggen tussen vast staan en pijn achter haar oren. Knipoog

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 11:18

ik ben wel benieuwd wat de da heeft gezegt!

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 14:04

paar paarden bij ons op stal hebben nogal de neiging om ook opeens heel snel hun hoofd terug te trekken, en die stoten dan meestal brug van de neus flink... Meestal hebben ze dan een open plekje, wat zo weer weg is... Gewoon ff op letten, als DA toch komt ff na laten kijken, en dan wat voorzichtig zijn met halsters etc boven haar hoofd (met een dikke bult zal dat wel wat gevoelig zijn...)verder zal het wel vanzelf over gaan...

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 17:43

De dierenarts zei het volgende: schoonmaken een dagje rust en gewoon lekker verder gaan.

Nou dat schoonmaken ho maar dat laat ze voor geen goud toe.
Na wat kalmering middel en een praam liet ze het eindelijk toe gelukkig. Ik verwachtte een hele grote wond aan de hoeveelheid bloed dat op haar hoofd en stal rand zat. Heel klein schaaf wondje gelukkig.
Nou ben ik lekker bij haar gebleven vanmiddag en steeds meer ging mij opvallen. BV als ze kauwd gaat dat gedeelte boven haar oog bewegen. Nou denk dat gebeurt bij ieder paard, maar bij haar komt het echt 2 cm naar boven en bij haar andere oog niet. De hele linkerkant van haar hoofd vooral bij haar oog en daarboven is het wat dikkig. Ik weer gebeld en ze zei dat dat waarschijnlijk vocht is van de kneuzing boven op haar hoofd. In de gaten houden dus.

Het halster ligt net achter die plek gelukkig dus ze kan hem gewoon om. Ze ging vanmiddag ff de paddock in en elke keer als ze galopeerde zag je dat het pijn deed. maar dat zou ik ook hebben. Denk dat mijn hersenpan aan diggelen had gelegen.
Maar gelukkig valt het allemaal mee.

Dank jullie wel voor jullie berichtjes.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:06

ik zou het even rustig aan don met haar , als ze los in de bak pijn heeft heeft ze waarschijnlijk toch wel een lichte hersenschudding of flinke kneuzing. ik zou haar een paar dagen rust geven. meer als 1 dag in elk geval. ik hoop dat het snel over is!! beterschap

Esther_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:36

mijn paard heeft in het begin toen ik haar net had ook ergens in stal loeihard haar hoofd gestoten en had dus ook een hersenschudding volgens de DA, ik heb toen een soort verkoelendegel wat tevens tegen de zwelling hielp gekregen wat ik haar 2x daags op het hoofd (het zat dus ook precies tussen de oren) smeren. Een hele kunst want ze stond het eerst helemaal niet toe en later alleen van mij omdat ze mij vertrouwde dus maar ze staat in pension en was dus ook afhankelijk van anderen om het 1x daags over te nemen, dat was een heel spektakel!Spekje had gelukkig geen wond maar het heeft alles bijelkaar wel 2 weken geduurd voordat ze weer een hoofdstel om kon verdragen. Dus goed koelen wil helpen of een zwellingsverminderende/koelende gel.Hou er maar rekening mee dat het even kan duren voordat je er weer aan kan zitten.Zelfs het halster wou die van mij niet om hebben omdat het natuurlijk kort achter de oren ligt, een halster met een gespsluiting is dan een uitkomst dan hoeven ze de oren niet zo mega te bewegen met omdoen!en lekker met rust laten. Wel heel rustig proberen aan te raken en niet met geweld ofzo want ze kunnen heel goed kopschuw worden door dit soort geintjes!En voel je niet al te schuldig...ik had die van mij ik dacht net 5 dagen toen het gebeurde...vreselijk buikpijn overgehad maar de bult werd er echt niet minder van...beetje vitamine L(liefde) doet meer wonderen!succes en beterschap ermee!

edit: had jou stukje over het halster niet gelezen.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:40

Wat vervelend zeg! Echt even schrikken voor beide!
ALs de DA morgen komt, zou ik hem inderdaad even laten kijken, zeker omdat er ook bloed langs haar oor liep...

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:06

Hey Marije,

Ik denk dat het wel los zal lopen.. Zephyrius heeft dat ook wel eens gehad, en Sonja ook..
Dan trekken ze inderdaad die mond scheef... Als je je er onzeker over voelt de dierenarts even naar laten kijken inderdaad..

kussss

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:08

Oh en zie nu inderdaad het vervolg.. Nou toch alles goed gekomen. Vaak lijkt het inderdaad ernstiger als het bloed en dan valt het wondje mee.. Gelukkig heeft ze verder niets naars...

Kusss

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:54

Hoe is het nu ondertussen met je paardje?
Is het al wat beter dan gisteren?

marije85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:03

Het gaat nu een stuk beter met haar. De zwelling in haar gezicht is ook al minder en als ik heel zachtjes aai en knuffel mag ik er wel aanzitten. Moet alleen goed opletten dat er geen bult op die wond komt. Maar ze is nog altijd even eigenwijs gelukkig.

Ze is 2.5 dis doe er ook niet echt iets mee dus ze krijgt genoeg rust dacht ik zo. Ze is ook lekker naar buiten geweest vandaag. Ze deed wel voorzichtig, maar heeft genoeg gespeeld met haar maatje. De stal eigenaar heeft wel extra toezicht gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:30

Mijn paard dacht laatst dat ze onder de roldeur door kon en dat kon dus niet. Dus ze zwaaide haar hoofd terug en dar stond een of andere werkbank. Snoeihard met haar hoofd er tegen aan. Ze liep helemaal scheef met haar hoofd, neus richting schouder en haar oor helemaal plat alsof er een halster over heen zat. Ze hield zelf haar oor zo plat. Gelukkig geen bloed. Ook oppervlakkige hoofdwonden, schaafwonden bloeden als een rund.
Ik heb haar gecheckt en ben die dag nog enkele malen gaan kijken. Het was wel gevoelig, maar ze stond tien minuten laten flink te eten. Even rustig aan doen en het even in de gaten houden.