mijn paard heb witte haren op haar voorbenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

angelq

mijn paard heb witte haren op haar voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 22:07

ja nu zal je wel denken ja dat krijg ze van de geboorte mee of het zijn drukplekjes maar allebei mis
Una (zo heet ze) is een kwpn paard
zwart met 3 witte sokjes
ze is erg vurig als ze even alleen op stal staat
dan trap ze waarschijnlijk tegen haar eigen benen want vaak had ze daar wondjes
dat dacht ik nu dus ook tot dat ze steeds meer plekjes kreeg en ik het goed ging onderzoeken
toen kreeg ik het door dat het geen beschadigingen waren maar een soort schimmel
ik met imavarol (als ik het zo goed schrijft) insmeren en toen ging het over
natuurlijk heel blij dat het weg was maar tot mijn schrik kwam er witte haren op de plekken inplaats van zwarte haren
het zit ook alleen op de voorbenen
achter benen is niets op te zien
nu mijn vraag wie heb dit ook gehad en wat zou het voor schimmel of zo iets zijn geweest? het zit niet bij haar hoef.
in elk geval bedankt

Anoniem

Re: mijn paard heb witte haren op haar voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:10

Witte haren krijg je gewoon ongeacht de exacte oorzaak van een wond, wel beetje afhankelijk van soort wond etc. Dit klinkt voor mij nogal als "op plek van wondjes door schimmel zitten nu witte haren", daarvoor maakt het niet uit wat voor schimmel het was, daarvoor maakt het wel uit dat er wonden hebben gezeten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:15

Ene keer krijg je witte haren, andere keer niets, andere keer zwarte haren. Zit een heel verhaal achter, maar dat kan ik je niet uitleggen Knipoog

Waarschijnlijk heeft ze dankzij die schimmel toch wondjes opgelopen. Daar zijn die witte haren uiteindelijk van gegroeid. Je kan er niets aan doen. Dit zie je ook vaak bij paarden die met verkeerde en schurende peesjes hebben gelopen. Vind je het heel lelijk, dan kan je verven, maar ik zou het gewoon zo laten.

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:50

ik denk ook dat ze dankzij de schimmel witte haartjes heeft gekregen, ze kunnen het ook krijgen van bijv drukplekken, wondjes. ik zou er niet teveel aandacht aan schenken..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:53

komt gewoon omdat het nieuwe haren zijn waar totaal geen haar meer zat. schijnt bij alle dieren (en ook mensen die bestraalt zijn en daardoorkaal geworden zijn bv) normaal te zijn. ik hoor ook wel eens bij mensen dat ze steil haar hadden, maar krullen terug kregen... heel apart

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:00

Mijn paard krijgt bij alle wonden krassen etc etc altijd de gewone kleur terug.
Wit onstaat alleen bij drukplekken op wat voor wijze dan ook ontstaan... op de benen van de peesjes, op de schoft van de deken op het plek van het zadel, singel etc.
Soms heb je niet eens door dat er wat drukt...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:04

ElCamino schreef:
Mijn paard krijgt bij alle wonden krassen etc etc altijd de gewone kleur terug.
Wit onstaat alleen bij drukplekken op wat voor wijze dan ook ontstaan... op de benen van de peesjes, op de schoft van de deken op het plek van het zadel, singel etc.
Soms heb je niet eens door dat er wat drukt...

das onzin. t ligt aan de diepte van de wond en of de hele haren van de huid weg zijn geweest, of dat er een sneetje in de huid is geweest...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:17

Welnee, ik heb oppervlakkige schaafjes en diepe sneeen gehad die gehecht werden en ook een onderhuidse scheuring met perforatie wond, een lap vlees eraf in de vorm van een winkelhaak en alles is zonder witte haren teruggegroeid...

Van mijn eerste deken een drukplek op de schoft: wit, en een drukking van het zadel toen hij lespaard was: wit.

Zeker dus geen onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:50

Ga ik bij mij op stal eens een foto maken van een paard. Manegepaard dat als veulentje in het prikkeldraad heeft gezeten. Hele mooie horizontale dunne streep over z'n borst. Hoezo, alleen bij drukplekken?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:20

Daar heb je een punt.... volgens mij staat er idd bij een manege in Almere een pony die ook ooit in het draad heeft gezeten. Heeft idd een kaarsrechte witte streep op zijn lijf....litteken.
Het komt dus idd niet alleen bij drukplekken voor.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:03

Bij wonden en het daarna ontstane littekenweefsel is het heel goed mogelijk dat er op die plaats geen pigmentvorming meer is. Vergelijk het met littekens bij mensen. In de meeste gevallen zullen die niet meekleuren wanneer de rest van de huid bruin wordt in de zon.