Onze merrie valt regelmatig bijna om....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roancka

Onze merrie valt regelmatig bijna om....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:42

Onze merrie wordt dit jaar 18.
Niet eens een overdreven oude merrie.
We hebben haar 14 jaar en is altijd op en top fit geweest.

Tot ze ruim een maand geleden in de wei stond. De zon scheen en het was heerlijk winterweer.
Ze liet haar hoofd hangen en had de ogen bijna dicht. Ik dacht nog "Och wat lief, ze staat te genieten in de zon". Maar een moment daarna zakt ze bijna door de benen en begint ze enkele passen erg te wankelen.
Ik dacht "Jeeej, die valt staande in slaap..." maar daarna gebeurde het weer 2 keer, ze ging net niet plat...
Ik heb meteen de dierenarts gebeld. Maar 10 minuten later frist ze op, rent ze weg, heeft ze weer grote ogen en lijkt er alsof er niks aan de hand is geweest. Ik heb de dierenarts afgebeld en moest het in de gaten houden.
Ze had geen temperatuursverhoging...

Afgelopen week scheen weer 2 dagen de zon en herhaalde dit zich.
Ze stond wel anderhalf uur stil, met het koppie naar beneden en de ogen half dicht. Daarna waggelde ze weer, alsof ze zwaar zwaar dronken is. Ze viel net niet om. Waarna ze weer opleeft, weg rent en er niks meer te zien is van wat er daarvoor gebeurde.

De dierenarts vertelde dat het mogelijk een tia zou kunnen zijn, of een tumor in het hoofd.
Wel vind ik het opmerkelijk dat we het nu alleen hebben gezien op de 3 dagen dat de zon scheen...
Het gebeurt een paar keer achter elkaar en dan leeft ze op en is er niks aan de hand...

Wie heeft hier ervaringen mee???
En hoe nu verder...

Supertje

Re: Onze merrie valt regelmatig bijna om....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:41

Vreemd inderdaad dat het alleen gebeurt als de zon schijnt, maar dat kan ook toeval zijn.
Die verschijnselen van hoofd laten hangen, stilstaan en ineens door de benen zakken en wankelen kunnen veroorzaakt worden door tetanie. Dan daalt ineens het calciumgehalte in het bloed waardoor krampen ontstaan waardoor ze eerst stilstaan zoals jij beschrijft en daarna door de benen kunnen zakken en wankelen.
Kan veroorzaakt worden door een tekort aan kalk, een tekort aan vitamine D of een tekort aan hormonen van de bijschildklieren. Komt weleens voor bij drachtige en zogende merries doordat door tekort aan kalk, maar bij oudere paarden wordt zoiets meestal veroorzaakt door een probleem met de schildklier en bijschildklieren, wat weer veroorzaakt wordt door het syndroom van Cushing.
Ik zou dus laten testen op Cushing, heeft ze toevallig ook een erg lange/dikke vacht?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:04

orisse heeft ook weleens gehad dat ze zulk soort "aanvallen"had..

ze is ook vaak heel duf en afwezig, lijkt het of ze slaapt,
ook heeft ze weleens gehad, na het rijden, dat ze stil bleef staan, opeens erg begon te zweten en zich liet vallen, \
2 sec later , stond ze erbij alsof er niet gebeurd was Clown

voor de veearts was dit ook een raadsel... Clown

ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt, want het is idd niet leuk,
als ze van die vreemde dingen hebben en je maar niet weet wat er mis is Verdrietig

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:08

Het is idd erg onduidelijk allemaal.
En het vervelende is dat onderzoeken in Utrecht zo verschrikkelijk duur worden en dat je je paard er niet mee terug krijgt...

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:10

Supertje schreef:
Vreemd inderdaad dat het alleen gebeurt als de zon schijnt, maar dat kan ook toeval zijn.
Die verschijnselen van hoofd laten hangen, stilstaan en ineens door de benen zakken en wankelen kunnen veroorzaakt worden door tetanie. Dan daalt ineens het calciumgehalte in het bloed waardoor krampen ontstaan waardoor ze eerst stilstaan zoals jij beschrijft en daarna door de benen kunnen zakken en wankelen.
Kan veroorzaakt worden door een tekort aan kalk, een tekort aan vitamine D of een tekort aan hormonen van de bijschildklieren. Komt weleens voor bij drachtige en zogende merries doordat door tekort aan kalk, maar bij oudere paarden wordt zoiets meestal veroorzaakt door een probleem met de schildklier en bijschildklieren, wat weer veroorzaakt wordt door het syndroom van Cushing.
Ik zou dus laten testen op Cushing, heeft ze toevallig ook een erg lange/dikke vacht?

Bedank, dit is info waar ik van de dierenarts niet van heb mee gekregen.
Ik ga me er in verdiepen.
Ze heeft geen extreme lange vacht. Wel wintervacht natuurlijk maar echt niet meer dan anders in de winter.
Misschien idd eens bloed onderzoeken!

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:12

Onze merrie heeft enige tijd geleden last gehad van 'wegvallen' . Dit gebeurde een aantal keren; meestal na een wedstrijd of een spannende les. Wij zouden destijds laten onderzoeken op 'narcolepsie', omdat de veearts hier aan dacht, na ons verhaal gehoord te hebben.
Wegens omstandigheden is het van een onderzoek niet gekomen, omdat het meestal gebeurde na iets 'spannends' zijn wij hier rekening mee gaan houden en hebben de merrie direct na een dressuurproef afleiding bezorgd in de vorm van een snoepje of wat extra aandacht. Hierna hebben wij gelukkig nooit meer wat aan de merrie gezien of gemerkt.
Bij jou heeft het niets te maken met spanning, maar misschien is 'narcolepsie' iets om te onderzoeken. Veel succes ermee en hopen dat het allemaal meevalt.

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:22

ioontje schreef:
Onze merrie heeft enige tijd geleden last gehad van 'wegvallen' . Dit gebeurde een aantal keren; meestal na een wedstrijd of een spannende les. Wij zouden destijds laten onderzoeken op 'narcolepsie', omdat de veearts hier aan dacht, na ons verhaal gehoord te hebben.
Wegens omstandigheden is het van een onderzoek niet gekomen, omdat het meestal gebeurde na iets 'spannends' zijn wij hier rekening mee gaan houden en hebben de merrie direct na een dressuurproef afleiding bezorgd in de vorm van een snoepje of wat extra aandacht. Hierna hebben wij gelukkig nooit meer wat aan de merrie gezien of gemerkt.
Bij jou heeft het niets te maken met spanning, maar misschien is 'narcolepsie' iets om te onderzoeken. Veel succes ermee en hopen dat het allemaal meevalt.

Ik ga het mee nemen. dank je wel!
Spanning is het idd niet, ze doet het juist in de wei.
Het lijkt of ze staat te genieten. maar dat is nu denk ik toch ook niet zo...

Moeilijk verhaal...

Ik hoop op een antwoord, niks zo vervelend als deze onduidelijkheid...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:24

En een vorm van ataxie? Maar dan zou je het wel vaker moeten zien. Zijn er meer dingen opgevallen de laatste tijd?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:28

roancka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:57

AnnemiekvM schreef:
En een vorm van ataxie? Maar dan zou je het wel vaker moeten zien. Zijn er meer dingen opgevallen de laatste tijd?

Nee, voor de rest is echt alles normaal.
We snappen er niks van.
Ze liep zelfs met een recreant 2 weken geleden nog 193 punten...

Tussen de äanvallen" door is ze echt 100% (lijkt aan de buitenkant...)

Morgen komt de DA voor een klinisch onderzoek.
Mogelijk gaan ze ook bloed trekken...

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:15

Onze eerste pony had deze verschijnselen ook. Vond het de eerste keer doodeng om te zien, dacht dat hij zo dood neer zou vallen. De dierenarts had het vermoeden van verminderde bloedtoevoer naar de hersenen. Hij gaf ons de tip om te zorgen dat de pony wakker werd; bijvoorbeeld door de radio aan te zetten of even kabaal te maken. We hebben er verder niks aan laten onderzoeken. Tussen de aanvallen door was hij ook volkomen normaal.

Hij heeft na de eerste keer nog jaren geleefd, we hebben nog met veel plezier met hem gereden. Toen hij 27 blies hij volkomen onverwacht en veel te vroeg zijn laatste adem uit. Hij lag 's avonds bij de laatste voerbeurt dood in de stal. Een spriet stro stak nog uit zijn mond. Een vreetzak is het altijd geweest. We hebben hem bijna 25 jaar gehad en ik denk nog met veel plezier aan hem terug!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:15

Als de wankelen gebeurt altijd als ze wil slapen kan haar 'staan apparaat' verstoord zijn. Paarden kunnen staande slapen , want ze zetten benen zgn op slot en dan gebruiken ze de spieren niet en kunnen ze goed ontspannen en uitrusten.
Als dit systeem verstoord is kan het paard benen niet op slot zetten, dan kan hij alleen staan met de behulp van de spieren. Als het paard de spieren ontspant gaat hij omvallen.
Deze verhaal heb ik gelezen in een boek over het bekappen van de hoeven volgens de Strasser methode.
Het paard viel tijdens slapen altijd om.
Toen ze de vorm vd hoeven veranderen, heeft het paard nooit meer wankel gestaan.
Dus kijk of je merrie dit vaak of altijd tijdens slapen doet.
Als ze het doet alleen in de zon, heeft het wankelen een andere oorzaak.

Als je meer wil weten zal ik het verhaal opzoeken.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:23

Even een stipje, een paard van 22 bij ons op stal heeft dit ook. Jammer genoeg vind de eigenaar het wel "grappig".

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:34

ik denk ook aan ataxie

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:39

Aan een ataxie denk ik niet gelijk, maar dat zou je in elk geval tijdens het gewone lopen kunnen controleren. Omdat dit zo plots opkomt en even plots verdwijnt, doet het me eerder denken aan narcolepsie. Wij hebben op stal twee paarden staan met narcolepsie, die op precies dezelfde manier zo nu en dan, en meestal als ze in het zonnetje staan te doezelen, door hun hoeven zakken.

De één is een hoogbejaarde pony (30+), die in niet al te beste conditie is. Zij staat met grote regelmaat te wankelen, en wordt meestal voordat ze echt door haar hoeven gaat wakker gemaakt door haar - eveneens bejaarde - ruinenvriendje. Als ze echt valt heeft ze moeite om overeind te komen, gezien het feit dat ze vanwege haar leeftijd ook een lichte ataxie heeft.

De ander is een groot, zwart (qua zongevoeligheid) sportgefokt ongeveer tienjarig paard dat in goede conditie verkeert. Je ziet soms aan haar manier van staand slapen dat het niet gewoon een dutje is, en niet lang daarna valt ze op haar voorknieën. Even later galoppeert ze weer vrolijk door de wei. Soms heeft ze van de val wel een zeer been, maar dit herstelt altijd erg snel.

Ik ben niet bij alle DA-bezoekjes geweest, beide paarden zijn niet van mij, maar het advies van de DA was in elk geval zeker in de zomer goed te zorgen voor schaduw, en als ze dat zelf niet opzoeken, ze op een plek te zetten waar veel bomen staan. Verder is het oppassen geblazen met sloten, want daar kunnen ze natuurlijk verkeerd in terecht komen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 00:48

ataxie is niet altijd controleerbaar, je hebt ook vele verschillende vormen van ataxie

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:14

een paard(merrie boven de 20 jaar) doet het ook regelmatig.
inderdaad in diepe slaap in haar stal en dan valt ze met haar achterhand tegen het schot.of zakt door haar achterbenen.
de eigenaar heeft er ook nog nooit naar laten kijken geloof ik.

MariekedB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:21

Mijn merrie van 17 doet het ook. En idd zie ik het vaak als ze lekker in het zonnetje te staat genieten. Heb het ook nog nooit laten onderzoeken omdat ze verder volkomen gezond is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:33

ataxtie kan hast niet dan zou het vaker te zien moeten zijn en niet alleen buiten.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 21:03

Ik heb het artikel opgezocht (zie boven).
Het betreft een paard in British Colunbia, Kanada, 12 jaar oude merrie met 'Sleep Disorder'..
Zij had overal wonden van het vallen in haar slaap.
Ze probeerden haar genezen met de vitaminen/mineralen komplex maar had maar een minimale effect. Is volledig genezen.
Ik heb artikel (met foto's ) ingescand en voor de geintereseerden kan ik het via e-mail opsturen.
mijn e-mail:
j.simajchlova@tele2.nl

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:31

_Nann_ schreef:
orisse heeft ook weleens gehad dat ze zulk soort "aanvallen"had..

ze is ook vaak heel duf en afwezig, lijkt het of ze slaapt,
ook heeft ze weleens gehad, na het rijden, dat ze stil bleef staan, opeens erg begon te zweten en zich liet vallen, \
2 sec later , stond ze erbij alsof er niet gebeurd was Clown

voor de veearts was dit ook een raadsel... Clown

ik hoop dat je snel meer duidelijkheid hebt, want het is idd niet leuk,
als ze van die vreemde dingen hebben en je maar niet weet wat er mis is Verdrietig

Sorry voor m'n late reaktie maare....dat heb ik ook meegemaakt met onze vorige pony...weleenswaar ergens rond de 25jr maar toch.
Ze liep in de les en na een half uurtje begon ze enorm te zweten.....pony naar t midden ruiter er vlug af ...toen ernstig te schudden / bibberen en viel zomaar om.
Toen ze bijkwam was ze even van dr padje, ze reageerde niet en liepzo met d'r hoofdje tegen de spand van de rijbak. Na zo'n kwartier ging ze gewoon weer aan 't grazen.
Ik heb d'r 3wk op rust gehad...(wist ook niet wat ik moest doen en de veearts eigenlijk ook niet)maar bij mij is 't nooit meer gebeurd...Dat is erg schrikken je zou er maar opzitten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 17:27

Ik dacht gelijk aan narcolepsie. Symptonen duiden hier wel op. Paarden zakken hierbij idd met het hoofd, ze vallen zeg maar ter plekke in slaap, kunnen omvallen, maar zijn voor de rest normaal. Ze kunnen dan ook normaal lopen enzo.

edit: even voor je opgezocht, had ik onlangs nog opgezocht voor een paard met gelijkaardige symptomen (hier staat meer uitleg en zul je zeker wat aan hebben)
[MD] narcolepsie

Verder is dit geen ataxie volgens mij, omdat je dit vaak ook hebt wanneer ze stappen, je ziet/hoort een onregelmatigheid, paarden kunnen moeilijk evenwicht houden wanneer je ze snel wendt of ronddraait. dit paard krijgt het als ze gewoon staat te rusten zeg maar. volgens mij merk je dan ook niks wanneer je haar werkt.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:04

paard bij ons op stal heeft dit ook! Die is 13 jaar, valt ook altijd op dr voorbenen en heeft daarom ook altijd wondjes en dikke knieën.