leeftijd tanden wisselen verschillend per ras ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger4me

leeftijd tanden wisselen verschillend per ras ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:28

Ik heb een tijdje terug een shetlander gekocht. Volgens paspoort zou ze in juni 2008 4 jaar worden. Nu is ze vandaag begonnen met wisselen van haar middelste snijtanden. Zover ik weet begint het wisselen rond 2,5 jaar. Dat zou betekenen dat ze in juni 3 jaar wordt ipv 4. Nu zou dat best kunnen want waar ik haar gekocht heb was nu niet direct een heel betrouwbaar adres.De datum vul je nu eenmaal als eigenaar in als ze niet stamboek zijn. Ik vraag mij af of het wisselen bij alle paarden en pony's betrouwbaar is of dat dit per ras kan verschillen. Een paar maanden verschil snap ik maar een jaar ?

mariska32

Re: leeftijd tanden wisselen verschillend per ras ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 20:20

ze is nu ruim 3,5 jaar dus het wisselen klopt!
gemiddeld begind het wisselen op 2,5 jaar maar dat gebeurd in stappen. eerst bepaalde kiezen dan wat tanden enz.
mijn merrie is nu 3,5 jaar en is ook met haar snijtanden bezig.
kijk maar eens op een site van een tandarts,daar staat vaak ook het verloop van het wisselen en welke leeftijd welke groep.
bij de jouwe klopt het echt wel.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 22:01

Ja , ik had ook op http://www.paardentandheelkunde.nl gekeken , maar daar staat op dat ze met 2,5 jaar de binnensnijtanden wisselen (4 stuks). Met 3,5 weer 4 en met 4,5 nog eens 4. Dit zijn de eerste snijtanden die ze wisselt dus vandaar mijn vraag of ze dan jonger is dan op het paspoort staat. De eerste kiezen zouden ze met 2 jaar+8 mnd wisselen.
Mijn andere paard heb ik al van veulen af ,maar hij is nu 10 en ik ben vergeten hoe dat ook al weer precies ging.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:51

Mijn quarter wordt in maart 3 en heeft de snijtanden al gewisseld. Ik heb sterk de indruk dat ze nu met de kiezen bezig is. Ook heeft ze haar wolfskiezen al.
Ik denk dus dat je shet een jaartje jonger is als op het paspoort vermeld staat.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 06:41

Ik vind het op zich niet zo erg maar mocht het zo zijn ben ik wel blij dat ik het beleren heb uitgesteld. Wilde haar begin zomer 2007 voor de wagen zetten zodat ze ook af en toe wat kon doen.Doordat ik vond dat ze bij de vorige eigenaar nogal wat gemist had heb ik besloten dit een jaartje uit te stellen. Ik heb haar eigenlijk gekocht als gezelschapspony dus had daar niet zo'n haast me.

fancyrebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:36

Mijn quarter is inmiddels bijna 6 en zij is een echte laat bloeier. Ze begon pas op haar derde met wisselen en is nu ongeveer klaar.
Helaas heeft ze 2 melktanden met een wortel gehad. Een daarvan is operatief verwijderd. Maar ze kan verder normaal eten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:43

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:55

als ze nu de middelste snijtanden wisselt wordt ze 3 jaar ieder jaar wisselen ze 4 snijtanden van binnen naar buiten in 3 stappen vanaf 2,5 jaar

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:42

TNT schreef:
als ze nu de middelste snijtanden wisselt wordt ze 3 jaar ieder jaar wisselen ze 4 snijtanden van binnen naar buiten in 3 stappen vanaf 2,5 jaar

ben ik het niet mee eens.
de mijne is presies even oud als die van de ts,word ook in juni 4 jaar.
het wisselen verloopt het zelfde als bij de ts en aangezien ik haar zelf op de wereld heb gezet weet ik dat de leeftijd klopt.

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:15

Als je naar de foto van de shet van dennis kijkt , is ze nu van de middelste vier snijtanden rechtsboven en linksonder aan het wisselen ( als je ervoor staat ).

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:03

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 05:18

Dat is inderdaad de site waarop ik ook gekeken heb en waardoor ik ben gaan twijfelen over haar leeftijd. Ik ben inmiddels in allerlei boeken gaan zoeken en kom overal hetzelfde tegen : de binnenste snijtanden worden met 2,5 jaar gewisseld. Ik vroeg mij alleen af of dit misschien nog per ras verschilt. De shet van Dennis ziet er echter hetzelfde uit als de mijne. Ik heb ook nog aan andere mensen gevraagd en daar blijkt uit dat warm of koudbloed wel wat kan schelen , warmbloed zou gemiddeld iets eerder zijn dan koudbloed, maar dan hebben ze het over weken/maanden maar zeker niet over een jaar. De mensen die ik gesproken heb zeggen dat de leeftijd van een paard behoorlijk nauwkeurig is te schatten aan de hand van het wisselen van het gebit dus ben ik inmiddels eigenlijk wel overtuigd dat de dame jonger is dan ik dacht en in haar paspoort vermeld staat.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:15

ik zou in ieder geval liever gokken dat ze jonger is als ouder zeker op basis van die tanden wat mij altijd geleerd is is dat de tanden bij ieder paard rond dezelfde leeftijd wisselen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:33

Die van mij ligt dus mooi op schema. Het ging wel snel hoor, binnen een week of 2 zomaar 4 tanden er uit!

haflinger4me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 19:39

Ja bij de mijne zijn er inmiddels ook 2 uit. Ze heeft er nogal last van omdat ze een hangend rooster heeft. Ook dat gaat wel weer over maar ze kan bij voorbeeld bijna geen wortels eten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:06

Ik heb een shet van bijna 3 jaar in mei en die heeft al vanalles gewisseld, volgens mij alles tegelijk.
Ook voor de tanden heeft hij al een paar gewisseld.
Bij de een gaat het sneller dan bij de ander volgens mij.