Modderbenen afspuiten of niet?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesSkippy

Modderbenen afspuiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:33

hoi allemaal,

weet niet precies of het hier hoort maar ik zit met de vraag wat jullie vinden!

er worden allerlij beweringen in de ronte gegooid over of je modder benen wel of niet moet afspuiten

mijn paard heeft mok aan 3 benen en nu word er gezegt dat dat komt omdat ik het eigenlijk altijd laat opdrogen om het vervolgens af te borstelen.

dus??
wat vinden jullie wat er beter lijkt?!!

groetjes kelly

AnnemiekvM

Re: Modderbenen afspuiten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:34

Afwassen met betadine en dan goed afdrogen met een schone handdoek?? Maar hoe vaak staat ie in de modder?

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:38

ik zou hem wassen/afspuiten en zorgen dat je zn benen heel goed afdroogt.
ook ik zou ook wat mok-creme erop smeren. verder zou ik zorgen dat je hem niet teveel in het nat hebt staan, alleen afspuiten wanneer hij in de natte modder heeft gestaan(als het al opgedroogt is zou ik het er gewoon afborstelen), en verder niet zodat je het droog houdt.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:39

ik heb mijn fries met mok aan 3 benen gisteren ook af gespoten.
zorg wel dat je de benen weer goed afdroogd

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:52

ik ben woensdag bij de da geweest omdat hij alleen een heel dik been had en geen plekjes en het dins. avond net boven zijn kroonrand open gebarsten leek bij de da bleek het dus wel mok zij heeft gezegt dat ik het met biotex mmoet wassen en 14 dgn 2x per dag met vetaderm (hormonische zalf) moet insmeren.
de volgende dag had hij nog 2 mok benen erbij (het zit bij alle 3 de benen niet in d kootholte maar voorop zijn beendaarom dacht ik niet meteen aan mok)
(Btw. hij stond tot afgelopen maandag voor het laatst op het land wat erg bagger was, hij werd dan voor mij binnen gezet en zijn benen waren dan niet afgespoten terwijl die zelfde persoon heeft gezegt dat je het wel moet afspuiten)

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:56

Ik laat de modder opdrogen en borstel het er later af. Ik ben wel alert op mok, omdat die van mij dat vorig jaar heel erg heeft gehad. Als ze een keer mok hebben zou ik de benen wel steeds afspoelen en goed drogen, eventueel wassen met betadine shampoo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:57

wij spoelen het af, en maken het dan goed droog met een handdoek.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:20

Het beste voor mok is zo weinig mogelijk nattigheid en vocht.
Dus in de modder staan is niet goed en afspuiten ook niet alleen is afspuiten beter dan de modder erop te laten zitten maar dan moet je het wel heel goed afdrogen.
Wat ik meestal nog doe is na het afdrogen wat talkpoeder of aardappelzetmeel inwrijven in de kootholte dat droogt de plaats in een mum van tijd en dan vat het er weer zelf vanaf.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:22

Inderdaad gewoon afspoelen en goed afdrogen.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:06

Om mok te voorkomen in nattigheid zou je uierzalf kunnen gebruiken. Helpt bij mijn paard prima, maar niet als je paard al mok heeft.
Dan zou ik de modder gewoon op laten drogen en uitborstelen, als je gaat wassen en daarna afdrogen heb je de kans dat je de toch al geirriteerde huid nog meer gaat irriteren door achtergebleven zandkorreltjes er langs te laten schuren met afdrogen.
Ik waste mijn paard 1 a 2x per week met betadinescrub en gebruikte daarnaast zinkzwavelpasta van de groene os, mijn paard was in no time van de mok af Knipoog

Eva_vanO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 22:17

Ik doe bij mijn verzorgpaard wel afspuiten als ze modderbenen heeft. Dan droog ik het goed af en smeer flink wat uierzalf in de kootholte. Ze is nu mokvrij maar toen ze mok had deed ik het afspuiten en afdrogen en daarna insmeren met mokzalf. Als dat is ingetrokken kun je er uierzalf op smeren. De uierzalf zorgt er namelijk voor dat de huid in de kootholte niet nat wordt.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:12

Vroeger toen bij mijn paard de benen werden afgespoten en gedroogd, had hij meer last van mok dan dat ik zijn benen niet afspuit en zelf laat opdrogen (sterker nog, sinds dien niet mer gehad!). Dit werkt voor mijn paard dus beter.
Je moet ook weten dat het ook een kwestie is van weerstand. Mok is besmettelijk en waarom krijgt het ene paard het wel en de andere niet? (ondanks dezefde verzorging!)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:39

omaas schreef:
Vroeger toen bij mijn paard de benen werden afgespoten en gedroogd, had hij meer last van mok dan dat ik zijn benen niet afspuit en zelf laat opdrogen (sterker nog, sinds dien niet mer gehad!). Dit werkt voor mijn paard dus beter.
Je moet ook weten dat het ook een kwestie is van weerstand. Mok is besmettelijk en waarom krijgt het ene paard het wel en de andere niet? (ondanks dezefde verzorging!)

Het klopt ook want je spuit iedere keer de beschermlaag er vanaf.
Mok blijkt vaak ook nog een andere oorzaak te hebben, heb ik eens gehoord.
Dan zou de weerstand verminderd zijn en zijn ze er wat vatbaarder voor.
Daarbij wil ik nog even zeggen dan uierzalf de boel alleen maar afsluit en er blijft allemaal viezigheid aan plakken.
Dat daardoor weer sneller in de wonden komt.
Dit heeft de da me zo verteld, klopt ook wel denk ik.
Als je nog geen mok hebt kan het misschien wel, maar dan hoeft het eigenlijk niet.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:44

die van mij staat in een dikke blubberwei nu. heeft constant klei aan haar poten, maar nog nooit mok gehad. mok komt ook door voeding volgens mij. ik zou de blubber daar de schuld niet van geven. wel denk ik dat als ze eenmaal mok hebben dat de blub niet bevordelijk is voor de genezing, maar dat is alleen maar hoe ik er over denk...

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:42

Die van mij staat ook in een blubberwei... en daar kan ze ECHT niet tegen... daar krijgt ze dus echt mok van.

Ik spuit dus elke keer haar benen goed af en droog ze daarna als ze savonds op stal gaat. Toen ze mok had aan 2 voorbenen, heb ik haar een paar dagen binnen gehouden, en zalf opgedaan, nu is ze daar weer genezen. Maar ze krijgt het echt wel doordat ze de hele dag in de blubber en nattigheid staat. Dus daar blijft ze niet dagen in rondlopen... af en toe moet ik haar echt binnenhouden.
Boos!

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:10

Er is een centraal topic over mok, daarom hier een slotje.