Kramperigheid is geen belemering voor de sport, een "krampetrekker" laat dit in de regel niet onder de man zien. Hanetred is een zusje en die juist weer wel.
Evert offereins schrijft er over: het is een aandoening van het achterbeen. Het betreffende been wordt hier bij overdreven hoog opgetrokken in rust bij kramperigheid en hoog naar voren geplaatst bij bij hanetred en dat eigenlijk alleen in stap. Zelden in draf. Dat komt doordat de oorzaak in het algemeen is gelegen in het zenuwgeleidingssysteem. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg een overdreven sterk signaal door en daar is niets aan te doen. Genoemde aandoeningen behoeven geen belemmering voor sportbeoefening te zijn.
Zie ook http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=103
van dierenartsenpraktijk bodegraven over dit onderwerp.
Ik heb er zelf een en het is eigenlijk alleen lastig met de hoefsmid, doordat het voor een paard ongecontroleerde beweging is is de mijne bang voor zijn eigen reactie als je het betreffende achterbeen optild. Ik heb hem uiteindelijk zo ver gekregen dat voeten uitkrabben en kalkoenen draaien geen enkel probleem meer zijn. Alleen de hoefsmid gaat onder verdoving.
Als je nog mee vragen hebt dan laat maar weten. Die van mij heeft het echt alleen in "rust" niet met longeren of onder de man zeg maar.
p.s. advies van mijn arts was juist veel rijden en rug gymnastiseren en daar word het inderdaad bij mij alleen maar minder van. Er is bij mijn nog geen jury geweest die het gezien heeft, of er een opmerking over gemaakt heeft, maar er is dan idd ook helemaal niets te zien.
Laatst bijgewerkt door Leone op 28-01-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt