Kramperigheid, problemen voor de (dressuur)sport?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urbs

Kramperigheid, problemen voor de (dressuur)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 16:06

Hallo bokkers,

Ik heb de mogelijkheid om een ontzettend leuk paard te kopen voor een goede prijs. Alleen heeft dit paard bij beide achterbenen last van (lichte) kramperigheid. En nu weet ik te weinig van kramperigheid af om te bepalen of ik dit paard nu moet kopen of niet. Hij lijkt er onder het rijden geen last van te hebben maar kan dit misschien nog komen in de toekomst? (paard is 6 jaar)
En heeft een paard met kramperigheid in beide achterbenen nog de mogelijkheid om later redelijk hoog in de dressuursport te lopen? (Z2/ ZZlicht)

Wie kan mij verder helpen?

Gambler21

Re: Kramperigheid, problemen voor de (dressuur)sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:59

Hallo,

ik heb ook een paard gehad die in de stap duidelijk kramperig liep. In de andere gangen was er niks van te zien. Ik heb wedstrijden gereden met dit paard, maar ben er uiteindelijk wel mee gestopt vanwege de kramperigheid of eigenlijk vanwege het kritiek dat ik kreeg daarover van veel juryleden. Persoonlijk vind ik een paard er niet minder om en een paard met kramperigheid zou ook best op hoog niveau kunnen presteren. Het is alleen vaak dat juryleden en buitenstaanders er afkeurend op reageren en dat kan bij wedstrijden in je nadeel werken. Mocht je dus de intentie hebben om het paard voor de sport te kopen dan zou ik hem laten staan.

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:04

Mijn paard heeft een krampentrek aan 1 been, in mn proeven doet hij het (9 van de 10 keer) niet. ik heb er 1 keer comentaar op gekregen, maar ik merk zelf wanneer hij goed op 2 teugels op zn achterhand loopt, doet hij het niet. dus ik moet hem gewoon goed rijden! Het is wel zo, als ik harder train dan word het erger. maar het komt bij hem vanuit zn rug (weefsel dat is gaan opzwellen, spieren in zn rug verminderen), gister is zn rug ingespoten en ben benieuwd of het verminderd.

ik zou dus eerst kijken waar het vandaan komt!! ik ben er van overtuigd dat het op een dag mischien wel over is, nu ik eindelijk weer waar het precies vandaan komt.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:03

Kramperigheid is geen belemering voor de sport, een "krampetrekker" laat dit in de regel niet onder de man zien. Hanetred is een zusje en die juist weer wel.

Evert offereins schrijft er over: het is een aandoening van het achterbeen. Het betreffende been wordt hier bij overdreven hoog opgetrokken in rust bij kramperigheid en hoog naar voren geplaatst bij bij hanetred en dat eigenlijk alleen in stap. Zelden in draf. Dat komt doordat de oorzaak in het algemeen is gelegen in het zenuwgeleidingssysteem. De zenuwen geven vanuit het ruggemerg een overdreven sterk signaal door en daar is niets aan te doen. Genoemde aandoeningen behoeven geen belemmering voor sportbeoefening te zijn.

Zie ook http://www.uwdierenarts.nl/cust/dapbode ... .php?i=103
van dierenartsenpraktijk bodegraven over dit onderwerp.

Ik heb er zelf een en het is eigenlijk alleen lastig met de hoefsmid, doordat het voor een paard ongecontroleerde beweging is is de mijne bang voor zijn eigen reactie als je het betreffende achterbeen optild. Ik heb hem uiteindelijk zo ver gekregen dat voeten uitkrabben en kalkoenen draaien geen enkel probleem meer zijn. Alleen de hoefsmid gaat onder verdoving.

Als je nog mee vragen hebt dan laat maar weten. Die van mij heeft het echt alleen in "rust" niet met longeren of onder de man zeg maar.

p.s. advies van mijn arts was juist veel rijden en rug gymnastiseren en daar word het inderdaad bij mij alleen maar minder van. Er is bij mijn nog geen jury geweest die het gezien heeft, of er een opmerking over gemaakt heeft, maar er is dan idd ook helemaal niets te zien.
Laatst bijgewerkt door Leone op 28-01-08 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:07

Precies leone, er zit wel degelijk verschil tussen kramperig en hanetred... Ikzelf heb met een paard wat een duidelijke hanetred had Z dressuur gereden. Kreeg vaak 3-tjes op stapwerk, maar was doordat hij verder geweldig liep nooit een probleem, ben vaak 1e met hem geweest... Paard is trouwens naar het buitenland verkocht (en niet voor de slacht Haha! )

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:10

jee dat is wel gaaf Zammie, ken maar weining mensen die dat aandurven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:13

Een krampetrekker is geen probleem voor de sport, je ziet er immers niks van!
Als je er wel wat van ziet, dan is het waarschijnlijk hanetred idd.
Maar ook met hanetred kun je de GP halen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:15

Ja leone Was een geweldig paard als je hem los zag lopen, maar inderdaad niemand durfde het aan... Hij was niet mij van hoor, maar na er 1 x op te hebben gereden (ondanks dat het paard zo vast en scheef was als je je maar kunt voorstellen) ben ik de uitdaging aangegaan en na ongeveer 3 maand met hem te hebben getraind ben ik met hem gestart en was binnen 8 maand z dressuur met hem, toen wilde iedereen hem ineens wel hebben... Knipoog

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 23:22

Dat geloof ik graag. Kon de mijne ook voor niet teveel geld meenemen, heb nog nooit zo'n fijn sensibel paard gereden. Helaas is hij nu kreupel door iets anders waardoor er waarschijnlijk niets meer van gaat komen. Maar het zou voor mij geen belemmering zijn om een potentieel te kopen paard niet te gaan bekijken.

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:54

ik vraag me af of iemand een paard heeft/kent/gezien heeft die en krampentrek/hanentred had, waarbij deze dus weg is gegaan!!

ben er erggg benieuwd naar

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:12

Mijn paard is rechts achter ook licht kramperig, eigenlijk enkel wanneer je een koude straal water erop zet Clown
Met lopen is er niets van te zien, het paard is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd en is A klasse verzekerd, geen enkel probleem dus.
Hij liep Z2 in de sport en kon veel onderdelen van hoger niveau (piaffe e.d.)