Stijf door geen beweging of is het iets anders?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Stijf door geen beweging of is het iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 15:04

Hoi,

Mijn paard van 6 jaar) heeft een aantal weken door omstandigheden stil gestaan (wel op het land maar dit is wel vrij nat nu..). Hiervoor maakte ik zo nu en dan een buiterit met hem. Nu wil ik m weer oppakken maar hij is echt heel erg stijf. Korte stap en draf en in galop is ie bijna niet te krijgen en valt ook heel snel weer terug. Nu een weekje later is het al wel verbeterd, mn de stap en draf. Galop gaat ook iets beter maar houdt nog niet over.Kan dit door het stilstaan komen of zou dit een andere oorzaak kunnen hebben. En hoe kan ik het beste handelen om hem weer wat soepeler in zijn lijf te krijgen ?

xThalyx

Re: Stijf door geen beweging of is het iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:01

Ik denk dat dit inderdaad komt doordat je paard een tijd stil gestaan heeft, zeker als hij na een week rijden beter gaat lopen. Ik zou ervoor zorgen dat hij met regelmaat beweging krijgt, dus of longeren of rijden en niet te veel stil laten staan. Bouw het ook rustig op, dus ga niet gelijk als een gek lopen racen, elke dag wat langer, dan zal hij elke keer wat beter moeten gaan lopen. Zorg ook voor een goede warming up en een goede cooling down. Dus zeker 15-20 min in- en uitstappen.
Als hij na een paar dagen niet zichtbaar verbeterd, dan zou ik hem toch een keer goed na laten kijken door een dierenarts/fysiotherapeut/osteopaat.

Succes ermee!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 07:58

Zorg voor een goede warming up en cooling down. Neem de tijd om los- en uit te stappen, maar vooral ook om los- en uit te draven. Rustig draven met een los teugeltje.
Hiermee zorg je bij de warming up dat het bloed sneller gaat stromen, de spieren en het gewrichtsvloeistof opwarmt waardoor alles wat soepeler wordt.
Uitdraven doe je om het bloed nog iets langer iets harder door te laten stromen zonder dat je echt inspanning vraagt. Hierdoor worden de afvalstoffen beter afgevoerd. Daarna lekker uitstappen

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:34

Bedankt voor jullie reacties. Het kan dus inderdaad zo zijn dat ze stijf is ondanks de weidegang en haar leeftijd ? Ik hoorde allemaal wilde verhalen, dat dit niet zou kunnen, dat ze spierbevangen zou zijn....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:40

Anouar is ook wel eens stijf, die staat altijd buiten

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 16:53

Ja oke, maar zo stijf dat ze echt krabbelt en in galop steeds terugvalt...
In ieder geval zie ik het als een uitdaging om haar weer lekker los te krijgen. Wellicht ook maar gelijk de ostheopaat laten komen om eventuel blokkades weg te werken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:59

Waar ik nu ineens aan denk. Anouar heeft twee jaar terug ook ineens gehad dat hij niet meer op stevige ondergronden wilde galoperen en heel kort liep.
Hij was toen licht hoefbevangen/zat tegen het hoefbevangen aan. Eventjes geen gras meer en de hoefwand flink inkorten heeft toen wonderen gedaan.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 18:31

Dat is iets om aan te denken...alleen ze staat op een heeeel kaal stukkie (meer modder dan weiland op dit moment..)..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:35

Ik vind dat hiij toch wel erg stijf is voor een paar weken stil staan. Het is ook nog een jong paard, dus door ouderdom kan het ook niet komen.
Ik zou eerder denken dat hij toch ergens last van heeft, een paard wat amper kan galopperen doordat hij een paar weekjes in de wei heeft gestaan kan imo niet helemaal oke zijn.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:37

Ik sluit me aan bij Lieke.

Laat zijn bloed anders eens bekijken?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:44

Pieder schreef:
Dat is iets om aan te denken...alleen ze staat op een heeeel kaal stukkie (meer modder dan weiland op dit moment..)..

Een kaal stuk kan juist veel fructaan bevatten, zeker in combinatie met kou en zon

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 10:28

Ze loopt wel veel beter na een week beweging....maar bloedonderzoek kunnen we sowieso laten doen...dat is een goed idee.