wat bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 00:32

Mijn haflinger (en shetlander) krijgt op het moment niks bijgevoerd. Nou hoogstens wat aardappel schillen en oude boterhammen. En ze staan 24/7 op de wei. Wel af en toe hooi (niet dagelijks). Maar nu is ze de laatste tijd erg sloom en mijn instructrice zei ook dat ik haar ook echt moet gaan bijvoeren nu. Hooi ben ik haar opzich al ruim elke dag aan het geven. Maar nu vroeg ik me af welke brok of andere dingen (muesli ofzo of hoe dat ook allemaal heet Clown ) ik het beste kan geven en welk merk etc. En is het slim om dan een brok te kiezen wat juist nog een beetje extra energie geeft (omdat ze nu zo sloom is)? Zoja dan graag een merk brok oid wat dat heeft. Knipoog

alvast onwijs bedankt!

ellepel

Re: wat bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 01:12

ik raad je Havens brok aan.
of de muesli het is maar net wat je lekkerder vind voeren.
van de muesli zou ik dan de sportmuesli kiezen,dat is een onderhouds muelsi en van de brok de draversbrok, de naam doet anders vermoeden hoor maar is gewoon een onderhoudsbrok.

ik ben er heel tevreden over,shet een handje en de haflinger een halve voerschep..kijk even aan hoe het gaat en eventueel kun je dan meer of minder geven Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:25

Aardappelschillen dus je pony is nu een soort prullenbak, oud brood tot daar aan toe.
Gewoon een fatsoenlijke brok of meusli eens beginnen met 1 schep per dag en natuurlijk voldoende hooi.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 21:04

oh niks prullenbak.. wat is er mis met aardappelschillen? ja ik heb ergens gelezen dat ze zetmeel niet zouden kunnen verteren maar dat is onzin want dat zit in zo ongeveer alles wat je je paard geeft. En ik héb dit topic juist gemaakt omdat ik ze dat wil geven dus je hoeft me heus niet te wijzen omdat ik mijn paard nog nooit eerder brokken gegeven hebt! maarja, dat even terzijde graag. Raad je me dan nog een bepaald merk aan of niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:15

In rauwe aardappel(schillen) zit blauwzuur, daarom moet je aardappelen ook koken voordat je ze eet.
Een goede vitamine/mineralen supplement kan al een boel helpen. Verder kan je lucerne proberen als energievoer, neem dan wel die van cebeco (met olie) ipv van hartog (met melasse), want veel suikers wil je niet in een sobere pony ivm hoog risico op hoefbevangenheid.
Datzelfde risico loop je ook met muesli en biks. Gewoon graan in combi met een vit./min. brok is een stuk veiliger. Maar bij beide zal je de hoeveelheden laag moeten houden en langzaam opbouwen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:55

gewoon een beetje basisbrok bijvoeren of een kruidenmuesli Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:18

Maartje1990 schreef:
Mijn haflinger (en shetlander) krijgt op het moment niks bijgevoerd. Nou hoogstens wat aardappel schillen en oude boterhammen. En ze staan 24/7 op de wei. Wel af en toe hooi (niet dagelijks). Maar nu is ze de laatste tijd erg sloom en mijn instructrice zei ook dat ik haar ook echt moet gaan bijvoeren nu. Hooi ben ik haar opzich al ruim elke dag aan het geven. Maar nu vroeg ik me af welke brok of andere dingen (muesli ofzo of hoe dat ook allemaal heet Clown ) ik het beste kan geven en welk merk etc. En is het slim om dan een brok te kiezen wat juist nog een beetje extra energie geeft (omdat ze nu zo sloom is)? Zoja dan graag een merk brok oid wat dat heeft. Knipoog

alvast onwijs bedankt!

op het land staat nu op dit moment weinig tot geen gras, laat staan dat het voedzaam is
belangrijkste stap is dus om te zorgen dat ze alletwee dagelijks voldoende ruwvoer (hooi ) tot hun beschikking hebben
af en toe is niet genoeg , ze hebben echt dagelijks een aantal kilo hooi nodig
pas daarna hoef je een keer te gaan kijken of ze misschien krachtvoer nodig hebben want waarschijnlijk zijn ze kwa energie al heel wat beter als ze voldoende ruwvoer krijgen
dat als er al een krachtvoer bij zou moeten dit op een half kilootje neer zou komen
]maar hooi/ruwvoer is en blijft ten alle tijden de basis en ook gewoon noodzaak om een paard gezond te houden
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 28-01-08 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:19

Ik zou eens beginnen met Pavo Explosive, als dat niet helpt weet ik nog wel wat voor je, dan moet je ff PB'en want ik weet de naam zo niet.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:23

eerst inderdaad goed ruwvoer gaan voeren. is heel belangrijk voor een paard. Niet ineens heel veel bij gaan voeren dit kan averechts werken. Voeren is kijken naar je paard!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:39

wel grappig, bijna al de reacties die gegeven worden hebben betrekking op krachtvoer, terwijl in het huidige rantsoen de dieren niet eens voldoende in ruwvoer voorzien

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:26

Maartje1990 schreef:
oh niks prullenbak.. wat is er mis met aardappelschillen? ja ik heb ergens gelezen dat ze zetmeel niet zouden kunnen verteren maar dat is onzin want dat zit in zo ongeveer alles wat je je paard geeft. En ik héb dit topic juist gemaakt omdat ik ze dat wil geven dus je hoeft me heus niet te wijzen omdat ik mijn paard nog nooit eerder brokken gegeven hebt! maarja, dat even terzijde graag. Raad je me dan nog een bepaald merk aan of niet?

Beetje rustig, en ja ik vind het een beetje dom dat je je paard aardappelschillen voert.
Voer gewoon een fatsoenlijke basisbrok of meusli van welk merk jij het beste vind passen bij je pony's.
Verder geen gekke dingen gewoon goed hooi en dat krachtvoer, 1 kilo per dag is echt meer dan voldoend om mee te beginnen.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 22:18

de quattro mix van mijten zou heel geschikt zijn voor jouw paarden deze muesli is speciaal ontwikkelt voor sobere rassen zoals de haflinger, fjord , quarter horse enzo hier zit tevens ook wat ruwvoer doorheen in de vorm van luzerne geloof ik

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:31

De quattro mix van mijtens heb ik ook die is echt fijn vind ikzelf

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 07:35

Je zou kunnen kiezen uit meerdere soorten voer en dat advies zal je ook gaan krijgen van iedereen. Er zijn veel merken en elk merk heeft weer meerdere soorten brok.
Wij voeren de Hippostar Polo (basisbrok) en de Pavo's Natures Best. Dit omdat volgens onze voerleverancier hier de minste eiwitten en suikers in zijn verwerkt. De Pavo is een muesli en ziet er goed uit en ruikt ook erg goed. De Polo is een brok en ze eten het erg graag.
Als je gaat beginnen voer dan met mate, ze moeten er wel aan wennen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 08:48

draumpje schreef:
wel grappig, bijna al de reacties die gegeven worden hebben betrekking op krachtvoer, terwijl in het huidige rantsoen de dieren niet eens voldoende in ruwvoer voorzien

lees eens beter... ik geef ze nu toch al elke dag hooi!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:51

er staat in je eerste post (niet dagelijks),dus vandaar dat e rgezegd word om dat wel te doen Knipoog

maar heb je al brok gehaald?
Havens is heel fijn voer vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 08:54

Citaat:
Wel af en toe hooi (niet dagelijks)

Ruwvoer moet de basis zijn, als het niet door gras kan dan door goed hooi. Waarschijnlijk zal dat al een stuk helpen.

Wat brok betreft, powerplus mix van Havens geeft veel energie ik weet alleen niet of het in jouw situatie nodig is. Waarom niet een speciale koudbloeden brok?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 09:10

Maartje1990 schreef:

alvast onwijs bedankt!

het staat er inderdaad een beetje krom, maar ik bedoelde dat ik haar éerst niet dagelijks hooi gaf maar nu dus wel Knipoog brokken heb ik nog niet gehaald maar dat ga ik morgen doen samen met m'n moeder kan moeilijk zo'n zak brokken achter op m'n fiets meezeulen Vork

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:39

Ik weet niet waar je de brok gaat halen maar probeer wel te kijken naar de samenstelling.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 19:58

TNT schreef:
de quattro mix van mijten zou heel geschikt zijn voor jouw paarden deze muesli is speciaal ontwikkelt voor sobere rassen zoals de haflinger, fjord , quarter horse enzo hier zit tevens ook wat ruwvoer doorheen in de vorm van luzerne geloof ik

ik heb net even gekeken en er zit geen luzerne in maar kruidenhooi 4% over de gehele zak

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:00

ellepel schreef:
er staat in je eerste post (niet dagelijks),dus vandaar dat e rgezegd word om dat wel te doen Knipoog

maar heb je al brok gehaald?
Havens is heel fijn voer vind ik

ik heb nu inderdaad havens gekocht. De havens basis-sportbrok (heb ik vorig jaar ook gegeven) En ik heb ook van havens een zak (gepunte) haver gekocht en hiervan krijgt ze dan twee handjes. En kijk even aan of dat goed gaat, ook omdat ze normaal gesproken toch al niet een heel pittig paard is maar mocht blijken dat ze daar te 'heet' door wordt kan ik dat dan alsnog achterwege laten Knipoog iedereen bedankt voor de tips!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:44

Maartje1990 schreef:
draumpje schreef:

lees jij eens beter !
ik heb het over de reacties, ik heb het helemaal niet over jou Lachen
niet gelijk de kast op vliegen

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:51

Citaat:
op het land staat nu op dit moment weinig tot geen gras, laat staan dat het voedzaam is

Dit is wel een beetje héél erg kort door de bocht, hoor.
Hoezo weet jij dat er weinig tot geen gras meer is??? Kom je soms bij haar thuis, of zo??
Ik kan je vertellen dat onze drie ijslanders nog steeds op gras staan en ze in principe geen hooi bijgevoerd hoeven te hebben.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:56

het zal hier en daar wel anders zijn maar over het algemeen in Nederland is er weinig gras over in de winter en deze is idd niet erg voedzaam Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 22:21

Maartje1990 schreef:
draumpje schreef:

lees jij eens beter !
ik heb het over de reacties, ik heb het helemaal niet over jou Lachen
niet gelijk de kast op vliegen[/quote]

maar wat bedoel je dan met 'terwijl in het huidige rantsoen de dieren niet eens voldoende in ruwvoer voorzien' ik gok toch dat dat op míjn dieren slaat? ze krijgen nu namelijk wél voldoende ruwvoer want ik geef ze niet af en toe meer hooi maar dagelijks Knipoog