Wat te doen met Waldjo..??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pasterza

Wat te doen met Waldjo..??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 21:07

Wegens een chronische knieblessure (kruisbanden knie ooit gescheurd, is herstelt maar blijft zwak punt, daardoor botverval en weggesleten kraakbeen ) is Waldjo al een tijdje met pensioen.
2 Maanden geleden heeft een andere veearts naar de, door-de-vorige-veearts-gemaakte, foto's gekeken en die beweerde dat er dus nog wél ietsje kraakbeen zat en dat misschien met een mengsel van glucosamine en chondroïtine de boel iets beter zou kunnen worden. Sindsdien geef ik Waldjo ArtroCare maar zie helaas geen verbetering Verdrietig Misschien heeft dat meer tijd nodig maar ondertussen loopt ie wel stijver dan voorheen. Zelfs wandelen wat we af en toe eens doen (het enige wat nog kon) gaat nu zelfs moeilijker.

Echt ik weet gewoon niet meer wat ik hier mee aan moet. Hij kan nergens voor gebruikt worden maar is nog te goed en te vrolijk om zomaar op te ruimen. Als het nou ging om een zeer duidelijke kreupelheid en een wegkwijnend paard dan was de keus makkelijker gemaakt... In stap loopt ie zuiver maar de laatste tijd iets stijver en in draf blijft hij licht onregelmatig. Hij dendert nog door de wei en speelt met anderen en dan lijkt het alsof ie rad is maar dat komt omdat hij dan scheef loopt om zn zere knie te ontlasten.
Om nou een paard aan te houden op een pensionstal (naja weide dan) waar ik niks mee kan is financieel ook niet aantrekkelijk (ben momenteel weer uitzendkracht..). Betaal nu zowat het dubbele dan waar ik voorheen stond, was genoodzaakt om daar weg te gaan helaas. Had ik daar nog gestaan dan had ik er een paardje bij gekocht en mocht Waldjo zowiezo blijven. Maar dat is nu helaas niet meer aan de orde.
In de 3,5 jaar dat ik hem heb ben ik alleen maar bezig geweest om hem op te lappen. Is het één genezen, komt het andere en dat gaat maar zo door. Heb er totaal geen spijt van dat ik hem gekocht had hoor Knipoog , wist dat hij zo genezen van zn zware hoefbevangenheid en dat gebeurde. Maar z'n knieblessure was toen nog niet bekend.

Zowiezo blijft hij tot het voorjaar, en hoop dat die ArthroCare nog in werking treed. Maar dan nog, als het zou helpen, wat kan ik er dan nog mee? Zou hij dan weer gereden kunnen worden of zou het blijven bij enkel wandelingetjes?
Ondertussen ben ik op zoek naar een soort van natuurgebiedje waar hij evt. de rest van z'n leven zou kunnen door brengen. Dat heeft hij immers wel verdiend! Lachen Dus als iemand iets weet?

Wat zouden jullie in dit geval doen?

jesito

Re: Wat te doen met Waldjo..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:53

Ik kan niet in jouw beurs kijken maar ik zou hier nooit mijn paard voor weg (kunnen) doen.
Mijn pony staat ook al 4 jaar met pensioen, maar zolang zij geen last van haar kwalen heeft mag ze lekker blijven staan en ja dat kost me ook stalling iedere maand.

Wie zijn wij om een gepensioneerd paard dat wel nog vrolijk is van zijn leven te beroven???
Ik ben juist trots op mezelf dat ik dit mijn pony kan bieden en er niet zomaar een eind aan maak.
Ze heeft al die jaren voor me gewerkt en met me gedragen en nu ze niet meer kan worden gereden zou ze niet meer welkom zijn, nee dat kreeg ik niet over mijn hart.

Heb je nooit eens nagedacht over een rusthuis, zoals de paardenkamp in soest.
Paarden hebben daar een fijn leven.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:17

Ik heb niet gezegt dat ik hem laat opruimen want daar is ie nog te goed voor. Paardenrusthuizen en dan met name in Soest hebben jarenlange wachtlijsten. Ben al geruime tijd bezig om een soort van natuurgebiedje o.i.d te zoeken, of een eigen weitje maar tot op heden nog niet gevonden.
Het liefst houd ik hem, maar ik verkeer momenteel niet in de situatie dat dat financieel mogelijk is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:21

Ik kan me heel goed voorstellen dat je voor Waldjo een plekje zoekt waar hij goed op zijn plek is en jij er niet zoveel voor hoeft te betalen.
In laten slapen is erg moeilijk als ze 'tussen de oren' nog zo goed zijn. Aan de andere kant moet je je wel realiseren dat als hij met andere paarden zou staan, hij wel weg moeten kunnen rennen. Het is voor paarden die pijnlijk bewegen niet alleen fysiek moeilijk, maar ook mentaal. Het zijn vluchtdieren, dus als hij niet meer kan vluchten is dat voor een paard niet makkelijk.

Misschien kun je proberen om hem aan te bieden als gezelschapspaard.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 22:37

Hij staat nu ook met andere paarden in het land en kan ook gewoon door het land heen scheuren, maar loopt dan wat onregelmatig en probeert het zere been mogelijk te ontlasten door iets scheef te gaan lopen. Dus dat hoeft geen probleem te zijn Knipoog Hij doet nog mee met de rest of lokt het zelfs uit Tong uitsteken
Aanbieden als gezelschapspaard is mogelijk ook een optie.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:38

Ik zou toch financieel eens goed gaan kijken.
Je zegt dat het duur is nu omdat je uitzendkracht bent, maar dit heeft op zich natuurlijk met zijn gezondheid te maken; als hij gezond was en je kon er nog op rijden zou je die stallingskosten ook kwijt zijn geweest natuurlijk Knipoog
Ik snap wel wat je er mee bedoeld; afgelopen winter heb ik mijn twenter ook elders geplaatst toen hij van zijn zeeeeer goedkope plek plotseling wegmoest; 200euro in de maand voor een twenter waar ik verder nog niets mee deed vond ik ook teveel. Niet dat ik het geld niet had of er voor over had, maar familie zocht nog een gezelschapspaardje omdat hun paard alleen stond en zo was iedereen dus blij. Na de winter, toen zij er een tweede paard bij hadden gekocht is hij dus ook meteen weer teruggekomen bij mij hoor!

Ik denk dat de vraag die hier ook een beetje onder schuilt is; wat WIL je met je paard?
Neem je 'genoegen' met een paard waarmee je alleen kunt verzorgen en af en toe een fijne wandeling en zoek je evt een bijrijdpaard voor jezelf? Of mis je het rijden dusdanig dat dit 'voor' gaat?
Als jij vind, dat je alles voor je paard over hebt en er geen ander paard bijhoeft, moet je wellicht op zoek naar een goedkopere stalling.
Wat je ook kunt doen is je paard "wegdoen" als gezelschapspaard (al dan niet dmv verkoop/bruikleen) en voor jezelf een ander (rijd)paard kopen.

Ik denk dat dit iets is waar je eerst uit moet komen, en dan daar je oplossing bij gaan zoeken Lachen

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:59

ik geef die van mij ook glucosamine en hydro.... datzelfde, alleen dan van de groene os. ik vind het persoonlijk wel fijn, die van mij is er een stuk ruimer van gaan lopen. (heeft hoefkatrolontsteking) als jij het paard wil houden en als hij lekker loopt op de wei, zou ik voor een stal zoeken waar ze de hele dag op de wei staan en snachts op stal. of op een boerderijtje ofzo. iig wat goedkoper.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 22:23

Hoi schaapjuh, wij kennen elkaar van het criollo forum toch!?

Balen dat 't niet zo lekker gaat! Ik weet dat glucosamine een goed product is voor paarden/dieren/mensen met dit soort problemen, het geeft in de meeste gevallen wel zeker verlichting!

Ik weet niet of je mijn topic (op www.criollos.nl op het forum) kent over het "rechtrichten a la Antoine de Bodt"?
Sommige zullen wel denken heb je dat AdB weer, maar echt, ik doe het nu een jaar en zowel voor het paard als voor mij is het zo'n grote verbetering, we hebben samen weer plezier, paard kan goed lopen, is niet meer verzuurd en is heel happy!
Je zou het altijd een kans kunnen geven, lukt het niet, heb je het in ieder geval geprobeerd, toch?!
Ook mensen met paarden hier in de omgeving zijn op de AdB manier gaan rijden en die hebben hun paard weer "terug"!
Als je nog vragen oid hebt, mag je me ook altijd mailen of pb-en hoor!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:08

kan hij niet als 'opvoeder' in een opfokkudde? dan betaal je zowiezo minder en leeft ie aardig 'natuurlijk'. bijv opfok de burd in friesland. kost 850 per jaar ofzo. ik weet niet of dat kan/mag maar je kunt altijd proberen!? of zoiets in duitsland?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:38

JaneJansen schreef:
kan hij niet als 'opvoeder' in een opfokkudde? dan betaal je zowiezo minder en leeft ie aardig 'natuurlijk'. bijv opfok de burd in friesland. kost 850 per jaar ofzo. ik weet niet of dat kan/mag maar je kunt altijd proberen!? of zoiets in duitsland?

Dat is op zich wel een idee ja Knipoog Gaat even info inwinnen. Zowiezo wil ik het zeker nog een paar maanden aanzien, voor het geval dat het toch nog verbeterd.

@ Caballaos, wij kennen mekaar idd van het Criollo forum Lachen
Zal je topic daar gaan doorspitten. AdB heb ik zelf ook aangedacht, maar in dit geval is het paard scheef geworden doordat het de pijn in zn linkerknie wil ontwijken en daardoor scheef loopt. Maar misschien is het juist wel een circeltje waar we ons in bevinden.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 13:42

Ja inderdaad het circeltje............ Een paard is van nature scheef (wij zijn ook links of rechts). Je kan het altijd proberen!
Maar spit 't maar even door hoor! Op hyves hebben we ook 2 hyves-site's over het rechtrichten!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 13:54

Inmiddels heb ik besloten om Waldjo in training te zetten bij óf Antoine de Bodt óf een leerling van hem en zelf ook een aantal lessen te nemen. Wanneer dit plaats vind is momenteel onduidelijk, moet vervoer zien te regelen die een eind wil rijden en ongetwijfeld zal er een mega wachtlijst zijn, maar ondertussen kunnen we vast gaan oefenen met trailerladen en dan met name om geen herrie schoppen tijdens de rit. Is Waldjo erg goed in Tong uitsteken En uiteraard verder gaan met onze zadelzoektocht, want een barebackpad zal wel niet geaccepteerd worden. Kan het natuurlijk wel voorstellen, enige wat op deze tank past namelijk Bloos