Maiskuil voederen wie heeft er ervaring,?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DIRBIN

Maiskuil voederen wie heeft er ervaring,?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 19:32

Gebruikt iemand BINDIPACK ?
BINDIPACK is maiskuil verpakt in balen van 30 kg
hoe zijn de ervaringen ?
hoe is de bewaring ? normaal zou dat 7 dagen zijn na opening van een zak
Ik stel deze niet als reclame maar om informatie te verzamelen en iedereen zo veel mogelijk in te lichten dat maiskuil wel degelijk zeer goed te gebruiken is in de paardenvoeding en zeer prijsgunstig is
deze is eiwitarm en energierijk wat zeker niet onbelangerijk is in de paardenvoeding
doord de inkuiling is de mais ontsloten en goed verteerbaar ..
Zijn er nog andere maiskuilprodukten dan BINDIPACK op de markt en wat is de prijs ?
Laatst bijgewerkt door Djilna op 29-01-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: CAPS eruitgehaald

henny_w

Re: MAISKUIL VOEDEREN WIE HEEFT ERVARING ,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 13:47

DIRBIN schreef:
hoe zijn de ervaringen ?
Ik stel deze niet als reclame maar om informatie te verzamelen en iedereen zo veel mogelijk in te lichten dat maiskuil wel degelijk zeer goed te gebruiken is in de paardenvoeding en zeer prijsgunstig is
deze is eiwitarm en energierijk wat zeker niet onbelangerijk is in de paardenvoeding
Zijn er nog andere maiskuilprodukten dan BINDIPACK op de markt en wat is de prijs ?

Bindipack ken ik niet.
Wel weet ik van een paar jaar terug dat ik paarden gezien heb die gewoon met maiskuil gevoerd werden zoals de koeien.
Al deze paarden kregen spierproblemen en hun gangwerk ging dramatisch achteruit.

ikenindi

Re: Maiskuil voederen wie heeft er ervaring,?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:16

is dat zo? ik weet dat paarden het kregen op advies van de da om aan te komen ook? ook gewoon koeienkuil...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:19

Bij ons wordt ook gesneden kuilmais aan de paarden gevoerd. Zolang je het met mate voert wordt de hoeveelheid eiwit die je voert niet te hoog, daardoor krijg je een snellere verzuring van de spieren. Je moet het ook vooral als aanvulling zien en niet als hoofdruwvoer.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:21

mijn paarden kregen vroeger ook altijd maiskuil. Zou het zo weer voeren aan ze. Ze kregen elke dag een emmer vol bij. Gewoon als lekkernij erbij. Heb ze nu meer op die stal staan maar anders kregen ze dus weer. Ze hadden geen last van hun spieren en gangwerk. Geen een paard die daar stond trouwens en dat waren er over de 30. Heb dus ook nog nooit gehoord van BINDIPACK. maar blijf dit even volgen. Als iemand in mijn buurt iets te koop weet hoor ik dat graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:22

Mais is niet goed verteerbaar voor paarden en er zit ook veel te veel zetmeel in, en arm in de mineralen. Dus DIRBIN ga maar ergens anders reclame maken, er is veel beter en goedkoper paardenvoer op de markt zoals gras, hooi, luzerne en graan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:33

DIRBIN schreef:
hoe zijn de ervaringen ?

Fermentatie/inkuiling in koeienkuil maakt het ook juist minder geschikt als paardenvoer, o.a. doordat de eiwitten anders worden en daardoor moeilijker te verteren.
Energierijk: Paard is ingesteld op veel massa met een lage energiewaarde. Rijker voer geeft snel problemen, o.a. omdat de hoeveelheden beperkt moeten worden om overgewicht te voorkomen. Doordat het paard dan niks te doen heeft gaat het zich vervelen en zichzelf en/of zijn omgeving slopen (kribbebijten, weven, etc.)

Klachten ingekuild voer : o.a. diarree, schrikachtig, heet of juist heel sloom met rijden, stijf zeker oudere paarden die niet met de extra eiwitten kunnen omgaan, risico gaskoliek in combi met brood, te dik ivm hogere voedingwaarde, na een paar uur alles opgegeten en dan dus 16-18 uur per dag niks te doen/lege maag, snel bedorven/beschimmeld.
Mijn paard staat inmiddels weer op hooi en is duidelijk minder heet geworden (helaas wel nog steeds te dik).

lisjolienbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:39

ikenindi schreef:
is dat zo? ik weet dat paarden het kregen op advies van de da om aan te komen ook? ook gewoon koeienkuil...

Om aan te komen hebben wij onze pony suikerbietenpulp gegeven. EN OF die aankwam!