Bult op de buik van mijn shetlander.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Bult op de buik van mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 18:42

Gisteren maakte ik me al wat zorgen om Max, zijn buik 'rommelde' wat en toen ik hem weer op stal zette (gewoon alleen even bekeken, niet gewerkt ofzo.) Ging hij rollen, wat hij verder nooit doet in zijn stal, ook was zijn buik hard. Vandaag weer naar hem toe, en bekeken zijn buik is nog steeds hard, maar wel al in mindere mate. Ik heb iemand op stal laten voelen en zij voelde dus een bult. het is ongeveer zo groot als een golfballetje en het voelt alsof er een klein ontstekingkje zit oid. Mijn vraag, DA laten komen of afwachten? Ze zeggen hier wacht maar af tot het dikker word en dan de DA maar ik maak me wel zorgen om hem, ook is zijn mest hard, dus harder als normaal. En voor zover ik weet heeft hij sinds gisteravond niet meer gemest. [hij stond vandaag binnen Knipoog ] Wat kan ik doen? en wat zou het kunnen zijn? insectenbeet dachten we maar het is winter Verward

jesito

Re: Bult op de buik van mijn shetlander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:36

Wat denk je zelf, de da had gister al moeten komen.
Je gaat toch geen nacht wachten met een paard dat in mijn ogen koliekverschijnselen heeft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:02

Dat bultje, daar zou ik me nog niet zo druk om maken.....maar dat rollen, en niet mesten Bloos! zou ik erg bang van worden. Als ik jou was zou ik niet langer wachten!!!! Beter een keer te veel dan te weinig de DA bellen. Is hij nog steeds anders in zijn gedrag? Heeft hij inmiddels al gemest?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:05

Hij bijt nu eerder als je aan het bultje komt dan aan zijn buik. Het 'rommelen' en rollen heeft hij vandaag ook niet gedaan, heb al een tip gekregen om hem stevig te laten draven, gedaan maar niet echt reactie gekregen, morgenochtend ga ik direct de stal goed onderzoeken, als het aan mij lag was de da ook gister al geweest.. Maar goed, aangezien ik 13 ben hangt het min of meer van mij ouders af, of ze de da NU laten komen, of afwachtten hoe het gaat, ze houden hem op stal nu in de gaten en als er wat is bellen ze ...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:06

Ook gaapte hij gister 5/6 keer achter elkaar, wat voor hem vrij 'raar' is om te doen omdat hij dat nooit doet, en schraapte hij met zijn voorbeen. Ook iets wat hij nooit doet/gedaan heeft sinds dat hij bij mij is. (Augustus)
Laatst bijgewerkt door MDJ op 25-01-08 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:08

Dat is ook een symptoom waaruit blijkt dat hij even niet weet wat hij met zichzelf aanmoet. Van stress (door pijn/ongemak bijvoorbeeld) kan een paard ook gaan gapen.

Hou 'm goed in de gaten en wacht niet te lang!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:09

Oke, zoals je ziet heb ik nog even een edit gedaan

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:37

De buik hoort ook een beetje te rommelen das een teken dat de darmen bezig zijn zeg maar.
Verder zou ik wel een da laten komen en hier ook niet te lang mee wachten, ik denk dat de pony last heeft van een verstopping. Dit kun je testen door lichtjes in de flank te drukken, als hij hier heftig op reageert heeft hij inderdaad een verstopping. Verder is het denk ik een goed idee om een tijdje met hem te gaan lopen, dan komen de darmen ook in beweging en misschien dat ie dan wat beter kan mesten.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:39

Als je bij zijn flanken drukt reageert hij idd redelijk heftig. Heb al 2 keer zo'n 20/30 minuten met hem gelopen, varieërend van stevige draf, tot normaal stappen.. Ik zal even overleggen met mijn ouders.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:39

kasparonda schreef:
Wat denk je zelf, de da had gister al moeten komen.
Je gaat toch geen nacht wachten met een paard dat in mijn ogen koliekverschijnselen heeft.

Wat ze zelf denkt is dat ze het niet weet en, als jong meisje, van de mensen bij haar op stal het advies krijgt om het af te wachten. Om deze reden plaatst ze hier een topic om advies van anderen te krijgen. Als bokkers deze symptomen herkennen en het idee hebben dat het misschien ernstiger is dan andere mensen (die de pony gezien/bevoeld hebben) vermoeden, kan ze hier uiteraard iets mee en kan ze zo nodig aantonen dat het belangrijk is om de DA erbij te halen. Misschien bedoel je het niet zo, maar ik vind dat je erg "kort door de bocht" reageert.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 20:59

Mijn ouders willen hem eerst naar huis halen, (we hadden al een stal, mocht hij bijvoorbeeld een besmettelijke ziekte krijgen waardoor hij apart moet staan.) Omdat ze hem dan beter in de gaten kunnen houden, als het hetzelfde blijft bellen ze maandagochtend een da, word het erger, dan bellen ze hem morgen..

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:10

Ik zou de da morgen nog laten komen, als het inderdaad een verstopping is, kan hij zelfs beter eerst niet eten, hij hoopt dan steeds meer voedsel op in de darmen en dan kun je echt niet wachten tot maandag. Ik weet niet op je hem op stro hebt staan maar heeft ie daar veel van gehad, stro remt ook heel erg af.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:14

hij staat op stro ja. Hij heeft gewoon gegeten (biks en hooi) Zou zonnebloemolie ook helpen? om het wat los te krijgen zeg maar? Als het morgen niet beter is zal ik er zeker op aandringen ik wil hem niet laten pijnlijden.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:14

Ik zou zowiezo nog even goed gaan kijken of hij inmiddels gemest heeft, zo niet dan gaan lopen en kijken of hij wel mest. Ik heb met mijn shet laatst 3 uur gelopen en de da eraan gehad voor hij eindelijk meste en weer minder buikkrampen kreeg.
Ik weet dat je je best doet en het beste wilt voor max, dus ga nu met je ouders naar stal en ligt er totaal geen mest of maar een hoopje, dan zou ik niet tot morgen wachten met het bellen van de da. Aangezien een verstopping grote gevolgen kan hebben, mijn maatstaf is meer dan 8 uur geen mest dan da bellen, om erger te voorkomen. Je kunt ook nog met je ouders afspreken om de da te bellen en advies te vragen, kan het wachten of niet. Telefoontje kost bijna niets, en je da kan het beste beslissen wat nodig is. Inderdaad ook geen krachtvoer geven hooguit de tip van renee zonnebloemolie met water en stukjes appel of wortel.

Overigens zou ik niet de da bellen die gisteren bij jullie op stal was en gekeken heeft en zei och dat is niks.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:19

Als hij echt verstopt zit helpt zonnebloemolie niet voldoende... Ik zou ook niet te lang afwachten want het klinkt wel als koliek (niet mesten, rollen, gapen, schrapen met hoef) en dat kan spoed zijn! En een dag niet mesten wijst ook op verstopping dus tot maandag wachten is niet slim (tenzij hij beter wordt natuurlijk) Als hij nog niet gemest heeft zou ik iig de DA bellen om vragen of hij langs moet komen, bellen kost niks!
Sterkte ermee!

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:21

Michelle_x schreef:
hij staat op stro ja. Hij heeft gewoon gegeten (biks en hooi) Zou zonnebloemolie ook helpen? om het wat los te krijgen zeg maar? Als het morgen niet beter is zal ik er zeker op aandringen ik wil hem niet laten pijnlijden.

Zonnebloemolie smeert wel om het zomaar te zeggen maar dit zorgt er alleen voor dat de darmen blijven werken maar in dit geval helpt het niet meer. Als er echt een verstopping zit, zal de da toch echt moeten komen. Die geeft dan via een neussonde een laxeermiddel en na een paar uur zal de eerste mest er weer uit komen. En echt de da erbij, er kan namelijk ook nog gaskoliek ontstaan door de verstopping. Kijk anders maar even bij deze link, staat wel wat info op.
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=154

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:24

De da die gister op stal was heeft niet naar Max gekeken... Staleigenaar zei dat het niet nodig was en omdat ik er alleen was kan ik het niet maken tegenover mijn ouders om hem te laten kijken naar Max. Mijn moeder is gister om deze tijd ook al er heen gereden toen ik het net zei, zei ze dat ze niet gek was....... Verdrietig

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:28

Ik neem aan dat ze hem vandaag dan ook al gezien heeft. Wat vindt ze er nu van dan??

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 21:30

Ze vind dat het opzich niet zo ernstig is, maar dat als het zo blijft ze maandag pas een da belt.....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:36

niet ernstig? heeft hij alweer gemest? Want een dag niet mesten is zeer ernstig. Heb je zelf ook nog gekeken? Staat hij ook te zweten? en dat rollen en schrapen?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:36

Hoeveel ervaring hebben je ouders met paarden, ik bedoel er niets mee maar vraag het me gewoon af

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:41

een paard mest zo'n 8 tot 12 keer per dag. wanneer heeft hij voor het laatst gemest?

als hij niet mest, NIETS meer voeren, alleen warm/lauw drinkwater aanbieden. bij een verstopping is het zaak dat de prop eerst los komt, hoe meer er nu in gaat hoe groter de verstopping wordt. hou hem in beweging, probeer of hij met je wil lopen of flink draven, als hij dat wíl. als hij wel pijn heeft niet teveel van hem vragen hierin.

het bultje kan verschillende oorzaken hebben, het kan natuurlijk ook toeval zijn.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:42

Mijn moeder heeft vroeger paardgereden, en weet er wel wat vanaf maar echt 'verstand van...'

@ zwerte; hij heeft gisteren gerold, en geschraapt. Vandaag niets. Hij zweet niet. Hij heeft gisteren nog gemest, maar vandaag niet. Als hij morgen niet heeft gemest sta ik er op dat mijn ouders een vee arts bellen. Boos!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:44

Renée, ik heb al een flink stuk met hem gedraafd en lopen wil hij wel, dat is het probleem niet maar als je aan de bult zit, of als je aan zijn buik voelt/duwd dan merk je wel dat je hem pijn doet...

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:49

Afbeelding

als je daar duwt merk je dat je hem pijn doet [proberen te bijten e.d]