Wat kan er met ons ponybeest zijn??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shera

Wat kan er met ons ponybeest zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:08

Mijn dochter wilde vanmiddag even op haar pony rijden. Op het moment dat ze in het zadel zat, zakte de pony half door haar achterbenen. Ik schrok me rot, dus snel kind eraf. De pony heeft ook een vreemd loopje. Ze loopt achter wat wijdbeens, en haar stap is veel korter dan anders.
Als ik met mijn vingers stevig langs haar rug ga krijg ik geen rare reactie. Ik kan haar voetjes gewoon optillen. Ze is verder vrolijk en blij.
Dinsdag zijn we naar les geweest toen was er nog niks aan de hand. Ze is wel flink hengstig.
Iemand die dit herkend? Ik heb zelf het idee dat ze last van haar heup(en) heeft.

Uiteraard laat ik morgen de veearts komen als ze geen verbetering laat zien Knipoog

SanneK

Re: Wat kan er met ons ponybeest zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:13

puntje.. Tong uitsteken
ik ben benieuwd, heeft een pony in de buurt ook eens zoiets gehad,
maar weet niet hoe het af is gelopen..

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:15

Ik zou het ook niet weten, wat het kan zijn, maar ben wel benieuwd. Rare reactie, zou inderdaad iets met haar heupen kunnen zijn. Daar al eens tegen aan gedrukt? Misschien heeft ze zich wel gewoon verstapt?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 18:20

Ik heb haar nog even op het harde op en neer laten lopen, ze wil wel draven maar blijft dus dat gekke loopje houden.

injo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:28

Heeft ze niet een spier verrekt ofzo.
Misschien een rare beweging gemaakt in de wei of iets dergelijks?
Verder zou ik er ook niks zinnigs over kunnen zeggen.
Ik zou haar mooi in beweging houden, ook morgen nog, dat ze niet helemaal stijf wordt!

Sterkte ermee!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:32

klinkt alsof ze zich flink verstapt heeft, of wellicht met rollen dr rug wat bezeerd.

een dronkenmansloopje is erg kenmerkend voor een paar ziektes en voor ataxi.
maar kan ook zijn dat ze dr rug of staart gekneusd heeft .

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:35

Het zou heel goed komen dat het gewoon door de hengstigheid komt, ik ken meerdere merries die last krijgen van hun rug of kruis als ze hengstig zijn..
Een spiertje verrekt of gewoon spierpijn zou ook kunnen maar ik zou toch het eerst aan de hengstigheid denken..
Ik zou als er morgen geen verbetering in zit of als het erger word misschien toch even een dierenarts bellen..
Laatst bijgewerkt door feliciaa op 24-01-08 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:35

heeft het misschien iets met de hengstigheid te maken?
ik zou het even een paar dagen afwachten als ik jou was,
als de pony verder niet kreupelt, goed eet en geen verhoging heeft.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:45

pony is niet ziek. Eet goed. Ik hoop maar dat het hormoontjes zijn Tong uitsteken of iets anders onschuldigs.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:45

Tja het is en beetje een vaag verhaal. Ik ken een stuk of drie rampscenario's bij dit soort verschijnselen en ik ben geen VA. Ik zou daarom maar eens te rade gaan bij de VA als jullie pony er morgen nog steeds last van heeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:08

Mijn pony heeft dit ook als ik erop ga zitten, zij heeft artrose in de rug.
Maar het kan natuurlijk ook een spier zijn, laat een osteopaat of fysiotherapeut komen.

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:30

Ik vind het erg naar klinken..
Als ik jou was zou ik er maar een veearts naar laten kijken..

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:50

Volgens mij kan dit heel goed de hengstigheid zijn. En dan niet omdat ze pijn heeft aan haar rug, maar omdat het fysiologisch gedrag is. Als ze op en top hengstig zijn, dan gaan merries bij druk op de rug (de hengst die hen dekt bv) of druk in de flanken (hengst die hen daar test op hengstigheid en daar knabbelt of duwt) door de achterbenen zakken. Dit noemen ze lordose, ze doen dit om hun bekken te kantelen en optimaal beschikbaar/bereikbaar te zijn voor de hengst, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus niet te veel zorgen maken. Als het dit is, dan moet het met een paar dagen over zijn. In het begin van het jaar kan de hengstigheid nog wel eens lang duren en zeer heftig zijn...

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:01

JaBa schreef:
Volgens mij kan dit heel goed de hengstigheid zijn. En dan niet omdat ze pijn heeft aan haar rug, maar omdat het fysiologisch gedrag is. Als ze op en top hengstig zijn, dan gaan merries bij druk op de rug (de hengst die hen dekt bv) of druk in de flanken (hengst die hen daar test op hengstigheid en daar knabbelt of duwt) door de achterbenen zakken. Dit noemen ze lordose, ze doen dit om hun bekken te kantelen en optimaal beschikbaar/bereikbaar te zijn voor de hengst, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus niet te veel zorgen maken. Als het dit is, dan moet het met een paar dagen over zijn. In het begin van het jaar kan de hengstigheid nog wel eens lang duren en zeer heftig zijn...

Dit klinkt wel aannemelijk... ik heb het nog nooit gezien, maar het zou heel goed kunnen want ze is zo hengstig als wat.

Ik heb net even met haar op de weg gestapt en gedraafd. Ze is zo fit als wat, nog wel wat stijf achter maar veel minder erg dan gisteren.

Bedankt voor de reacties! Ik hoop dat het door de hengstigheid komt, we kunnen haar namelijk nog lang niet missen Knipoog (ze is al 17 dus dan denk je toch eerder dat er iets goed mis is)
Ik laat nog even weten hoe ze over een paar dagen is!

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:07

Ik heb ook zo'n merrie gehad, als ze hengstig was, kon je haar niet rijden, ze zakte door haar rug "om de zogenaamde hengst toe te laten"en aansporen?? Daar genoot ze alleen maar van. Lopen ho maar.....hahahaha.
Dit gaat vanzelf weer over!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:35

Het zou inderdaad van de hengstigheid kunnen komen (het doorzakken) maar ik vind het wel gek dat ze ook een vreemd loopje heeft. Is het echt een 'moeilijk' loopje of alleen anders dan anders? Weet je inmiddels al iets meer? (zie dat gistermorgen de laatste post was Lachen )

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 17:44

eponine schreef:
Ik heb ook zo'n merrie gehad, als ze hengstig was, kon je haar niet rijden, ze zakte door haar rug "om de zogenaamde hengst toe te laten"en aansporen?? Daar genoot ze alleen maar van. Lopen ho maar.....hahahaha.
Dit gaat vanzelf weer over!

Hahaha daar moet ik toch wel even om lachen, wat een maf verhaal Haha!

Hoe gaat het nu met de pony? Is ze nu ook minder hengstig, aangezien je zegt dat ze al wat beter oogde gisteren?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:50

Even een up-date. Ons ouwetje was dus gewoon hartstikke hengstig Clown Ze heeft nog twee dagen met dr benen wijd gelopen, en toen was het over. Wat een muts... Bloos
Dat verwacht je toch niet. In ieder geval bedankt voor het reageren, wij zijn opgelucht!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 23:29

Top!! Gelukkig maar dat het eigenlijk niks was, wat een tutje Haha!