hengstige merrie met kuren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chewany

hengstige merrie met kuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 22:19

mijn 11jarige merrie is nu voor de eerste x goed hengstig, in oktober is haar veulen erbij weg gegaan en is ze wel hengstig geweest maar niet zoals nu
ze wil me zelfs trappen in de box als ik bij haar kom, tijdens het rijden is ze erg prikkelbaar en wil ze bijna niets, ik zet wel door maar het is niet echt leuk om te rijden

het eerste half uurtje gaat redelijk maar daarna wil ze gewoon niet meer en wil ze terug naar dr box, zelfs opstijgen wordt nu al een probleem, normaal gesproken bleef ze netjes staan maar nu moet ik wel 5 a 6 pogingen doen om op te stijgen

aan de ene kant van haar staat een zwangere tinker (die van dribbelkont) en aan de andere kant een haflinger ruin, ze kan nog niet het weiland in anders had ik dat al geprobeerd

wie heeft dit ook meegemaakt en weet mss een oplossing??

ik ken mijn pony gewoon niet terug

truselientje

Re: hengstige merrie met kuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:35

Mijn merrie zou een paar jaar geleden eerst niet weer gedekt worden, omdat ik graag wilde rijden. Toen we haar (hengst)veulen afspeenden, werd ze verschrikkelijk henstig. Normaal is het een hele makkelijke pony en zal nooit iemand pijn doen. Toen ze hengstig werd kon ik niets meer met haar, ze trapte met voetjes geven, stond voortdurend te pissen en rijden kon ik vergeten, zodra ik op wilde stijgen kwam ze direct omhoog, iets wat ze anders nooit zal doen. We hebben dezelfde avond nog de hengstenhouder laten komen en de volgende morgen was ze rustig en kon ik weer rijden en alles. Nou kun je je paard natuurlijk laten dekken maar is een beetje een vreemde tijd en ik weet ook niet of je dat wilt.
Anders zou je ook nog Moody Mare kunnen proberen, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar dit is te verkrijgen bij de Paardendrogist. Succes ermee

Chewany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 10:29

ik ben al wel op zoek naar een hengst en dat is meer omdat ik dolgraag een veulen van dr wil en dan niet voor de verkoop maar om zelf volwassen te zien worden en te gaan rijden later, maar daarmee is mijn probleem nu niet opgelost
volgens mij heeft ze bijna elk jaar wel een veulen gehad bij de vorige eigenaar iig 2 want toen ik haar kocht stond er een jaarling bij en dus een veulentje van 3 maanden en verder heb ik maar zeer weinig info van de vorige eigenaar meegekregen

gister heb ik idd de Moody Mare besteld in de hoop dat mevrouw haar humeur een beetje opknapt want ik durf nu zelfs mijn dochter niet bij dr in de buurt te laten

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:11

Chewany schreef:
ik ben al wel op zoek naar een hengst en dat is meer omdat ik dolgraag een veulen van dr wil en dan niet voor de verkoop maar om zelf volwassen te zien worden en te gaan rijden later, maar daarmee is mijn probleem nu niet opgelost
volgens mij heeft ze bijna elk jaar wel een veulen gehad bij de vorige eigenaar iig 2 want toen ik haar kocht stond er een jaarling bij en dus een veulentje van 3 maanden en verder heb ik maar zeer weinig info van de vorige eigenaar meegekregen

gister heb ik idd de Moody Mare besteld in de hoop dat mevrouw haar humeur een beetje opknapt want ik durf nu zelfs mijn dochter niet bij dr in de buurt te laten
gho vervelend
ik hoop dat ze beter gehumeurt wordt als je haar dat geeft
anders misschien toch de dierenarts amar eens bijhalen of bellen wat die zegt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:49

de moody mare werkt goed.
Misschien is het bij de vorige eigenaar dit de reden ook geweest om haar ieder jaar te laten dekken ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:58

dat idee krijg ik ook..misschien heb je wel een zogenaamde "pismerrie"gekocht?

sommige merries zitten hopeloos in de knoop als ze hengstig zijn en kunnen dan heel vervelend worden.
vaak werkt het dan perfect om ze te laten dekken.
je zou je merrie kunnen laten nakijken op de aanwezigheid van eventuele cystes, bij dit soort gerag zijn die namelijk vaak wel aanwezig Knipoog