Het valt mij op dat mijn paard zoveel beter, ruimer, dragender loopt!
Wie deelt deze ervaring?
Naturals hoeven niet te reageren
(Niet lelijk bedoeld, maar ik weet wat jullie van ijzers vinden)
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Dat moet ook zonder ijzers kunnen, en anders is er iets mis met de hoeven/verkeerd bekapt, waardoor hij gevoelig of moeilijk loopt.
Mijn paard wordt door een normale smid bekapt, en loopt heerlijk ruim.

MysticTinker schreef:Die van mij heeft ook brokkelhoeven gehad, ik weet hoe vervelend het kan zijn![]()
Ik doe nu elke dag een scheutje Kerabol over het voer, hier zit biotine in plus nog 3 suplementen voor sterke hoeven en een mooie vacht.
Verder laat ik hem goed bekappen. De smid zorgt dat de straal altijd aan de grond komt, en doet de hoefrand mooi rondvijlen, dan komt er minder druk op de rand en kan die niet snel brokkelen.
En ik doe zelf elke week even die hoefrand een beetje rond vijlen, als er een brokkeltje zit dan vijl ik dat mee weg. Mijn smid heeft me een oude vijl gegeven en het een keer voorgedaan, en nu doe ik dat zelf. Het is echt niet moeilijk, en met een oude vijl kan er niks misgaan![]()
Verder moet je zorgen dat de hoeven vochtig en soepel blijven. Mijn paard loopt elke dag door de modder, en in de zomer maak ik zelf een modderpoel in de wei. Maar als dat niet lukt dan kun je ze ook elke dag afspoelen.
Verder moet je er helemaal níets aan doen, niet teren, vetten of oliën, dan drogen ze juist sneller uit.

Alleen de nieuwe hoef komt beter door, elke maand ongeveer een cm vanaf de kroonrand. Dus na een half jaar zal ongeveer de helft van de hoef vernieuwd en sterker zijn. shcmarathon schreef:Tja en daar ga je juist de mist in...
Er staat op de supplementen beschreven dat je pas resultaat gaat zien en merken als je ze langere tijd geeft. En niet een halfjaar... Ik heb Jims 2 jaar lang op de biotine gehad voordat ik de ijzers er onder vandaan heb gehaald. Onder controle van de hoefsmid vijl ik m zelf bij en heeft hij geen brokkelhoeven meer...
cobrst schreef:shcmarathon schreef:Tja en daar ga je juist de mist in...
Er staat op de supplementen beschreven dat je pas resultaat gaat zien en merken als je ze langere tijd geeft. En niet een halfjaar... Ik heb Jims 2 jaar lang op de biotine gehad voordat ik de ijzers er onder vandaan heb gehaald. Onder controle van de hoefsmid vijl ik m zelf bij en heeft hij geen brokkelhoeven meer...
klopt, mijn paarden krijgen biotine en het resultaat werd pas duidelijk na een maand of 9. Ze staan zomers ook achter op ijzers (wedstrijd/stiften) maar 's winters niet en zelfs dit jaar zijn de nagelgaten na weglaten ijzers niet gaan inscheuren of brokkelen. Ze staan bij mij trouwens voor op ijzers i.v.m. standcorrectie en schrapen. Ik blijf biotine gewoon doorvoeren.

shcmarathon schreef:Tja en daar ga je juist de mist in...
fiislief schreef:Ik ga toch niet 9 maanden mijn paard kort laten lopen en gevoelig enzo om te kijken of zie zooi aanslaat of niet.
Ik wil best wat geduld hebben, maar er bleven scheuren in komen, ook als ze waren uitgegroeit of weggevijld kwamen er weer nieuwe.
mel_shet schreef:Ik ga mijn Haflinger volgende week ook op ijzers zetten. Maar dan wel alleen onder de voorhoeven. Hij loopt namelijk ontzettend gevoelig. Als we over klinkers lopen, gaat hij al gevoelig lopen. Ik rijd elke dag wel over asfalt. Wij hebben hier geen bermen enzo waar je in kunt rijden als je naar recreatie gebieden / ruiterpaden gaat. Dus ik moet er ook wel over heen. zijn hoeven brokkelen ook af en toe.