Rondom op ijzers en zoveel beter

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fiislief

Rondom op ijzers en zoveel beter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 18:52

Ivm brokkelhoeven achter heb ik mijn paard rondom op ijzers laten zetten, ook voor kalkoenen in brengen trouwens voor wedstrijden.

Het valt mij op dat mijn paard zoveel beter, ruimer, dragender loopt!
Wie deelt deze ervaring?

Naturals hoeven niet te reageren Knipoog
(Niet lelijk bedoeld, maar ik weet wat jullie van ijzers vinden)

Arabesk

Re: Rondom op ijzers en zoveel beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:45

En wat wil je hiermee zeggen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:02

Niet zozeer het verschil met blote voeten en ijzers, maar wel het verschil tussen ijzers en kunststof.
Op blote voeten liep hij helemaal niet lekker meer, hij wilde niet eens meer draven op stevige zandpaden. Op ijzers ging het beter, maar op kunststof ging het veel beter. Hij loopt veel zekerder en wil ook opeens galoperen op het asfalt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:27

Ik weet dat friezen vaak extra zware ijzers krijgen zodat ze hun hoeven hoger optillen.
Ik vind het niet de goede manier.. paard moet mooi lopen dus wordt er maar iets zwaars onder de voeten getimmerd..

Als je ijzers neemt omdat je paard gaat glijden op nat gras met wedstrijden, oke, of omdat je te veel over asfalt moet zonder dat de hoeven zich kunnen aanpassen, dat vind ik geen probleem.. Maar om een paard mooier te laten lopen.. Dat moet ook zonder ijzers kunnen, en anders is er iets mis met de hoeven/verkeerd bekapt, waardoor hij gevoelig of moeilijk loopt.
Brokkelhoeven zijn ook prima op te lossen zonder ijzers, ijzers zijn alleen symtoombestrijding.

En nee, ik ben geen 'natural' Knipoog Mijn paard wordt door een normale smid bekapt, en loopt heerlijk ruim.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-01-08 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:31

Brokkelhoeven zijn ook prima op te lossen zonder ijzers, ijzers zijn alleen symtoombestrijding.
@ Mystictinker. noem eens iets, heb inmiddels ook ijzers achter vanwege brokkel hoeven, en heb alles al geprobeert.
weet jy nog iets wat niet zo bekend is ofzo?

niet aanvallend bedoelt hoor,, maar ik zit met het zelfde probleem en ik had toch echt geen andere oplossing meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:38

Die van mij heeft ook brokkelhoeven gehad, ik weet hoe vervelend het kan zijn Ja
Ik doe nu elke dag een scheutje Kerabol over het voer, hier zit biotine in plus nog 3 suplementen voor sterke hoeven en een mooie vacht.
Verder laat ik hem goed bekappen. De smid zorgt dat de straal altijd aan de grond komt, en doet de hoefrand mooi rondvijlen, dan komt er minder druk op de rand en kan die niet snel brokkelen.
En ik doe zelf elke week even die hoefrand een beetje rond vijlen, als er een brokkeltje zit dan vijl ik dat mee weg. Mijn smid heeft me een oude vijl gegeven en het een keer voorgedaan, en nu doe ik dat zelf. Het is echt niet moeilijk, en met een oude vijl kan er niks misgaan Knipoog
Verder moet je zorgen dat de hoeven vochtig en soepel blijven. Mijn paard loopt elke dag door de modder, en in de zomer maak ik zelf een modderpoel in de wei. Maar als dat niet lukt dan kun je ze ook elke dag afspoelen.
Verder moet je er helemaal níets aan doen, niet teren, vetten of oliën, dan drogen ze juist sneller uit.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:40

Ik kan niet echt zeggen dat ik veel verschil merk met wel of geen ijzers.
Ik gebruik ijzers alleen voor de kalkoenen en in de zomer vanwege de vele buitenritten.
In de winter maak ik ook wel eens een buitenrit maar lang niet zovaak als zomers.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:59

MysticTinker schreef:
Die van mij heeft ook brokkelhoeven gehad, ik weet hoe vervelend het kan zijn Ja
Ik doe nu elke dag een scheutje Kerabol over het voer, hier zit biotine in plus nog 3 suplementen voor sterke hoeven en een mooie vacht.
Verder laat ik hem goed bekappen. De smid zorgt dat de straal altijd aan de grond komt, en doet de hoefrand mooi rondvijlen, dan komt er minder druk op de rand en kan die niet snel brokkelen.
En ik doe zelf elke week even die hoefrand een beetje rond vijlen, als er een brokkeltje zit dan vijl ik dat mee weg. Mijn smid heeft me een oude vijl gegeven en het een keer voorgedaan, en nu doe ik dat zelf. Het is echt niet moeilijk, en met een oude vijl kan er niks misgaan Knipoog
Verder moet je zorgen dat de hoeven vochtig en soepel blijven. Mijn paard loopt elke dag door de modder, en in de zomer maak ik zelf een modderpoel in de wei. Maar als dat niet lukt dan kun je ze ook elke dag afspoelen.
Verder moet je er helemaal níets aan doen, niet teren, vetten of oliën, dan drogen ze juist sneller uit.

Hier inplaats van Kerabol Kerafortin, maar ook supermooie hoeven die ik zelf in de tussentijd bijhoud door rond te vijlen. Geen brokkels meer te zien!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:37

Ts: had jouw paard eerder moeite met z'n benen buigen dan?
Ik vraag dit omdat ik me dus weleens afgevraagd heb of een paard beter gaat "buigen" door ijzers.

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 20:11

Ivm wedstrijden heb ik mijn paard altijd rondom op ijzers staan.
Vnl tegen het glijden.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 09:57

Eerst tijden biotine gegeven, daarna kerabol en die brokkelhoeven bleven.
Werkelijk verticaal zulke scheuren!!

Nu was ik aan de suplementen al zeker 80 euro kwijt (ongeveer een half jaar gegeven) en nu staat ie sinds een tijdje op ijzers en a zijn zijn voorvoeten een maat breder geworden en zoals gezegd loopt ie beter.
(Voor had hij overigens het laatste half jaar als ijzers!) Voor zijn geen brokkels meer te zien, geen scheuren niks, gewoon mooie voeten. Achter duurt natuurlijk even voordat die scheuren zijn uitgegroeit.

Ben gestopt met de suplementen.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:00

Mijne liep eerst heeel erg gevoelig voor, ze kon amper over de straat lopen. Probeerde ieder stukje berm mee te pakken.
Uiteindelijk waren ze ook zo kort, en ze groeide niks aan, dat ik voor ijzers heb gekozen (alleen voor)
Nu loopt ze echt super!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:01

ik vind je openingspost een beetje provocerend, je wilt dus schijnbaar alleen positieve reacties?

ik ben absoluut geen natural, mijn paarden krijgen ijzers als ze wedstrijden lopen, krijgen gewoon brok en dekens etc

ijzers kunnen zeer zinvol zijn,
niet zozeer bij brokkelhoeven, maar wel bij vaak trainen op de harde ondergrond, wedstrijden etc.

brokkelhoeven los je niet op met ijzers,
de kans is zelfs aanwezig dat de hoeven meer gaan scheuren Knipoog

beter is om de kwaliteit van de hoeven te verbeteren door biotine te voeren en/of bruin bier.

hoefijzers beperken het bewegingsmechanisme van de hoef, dus van ijzers zal de kwaliteit alles behalve vooruit gaan,
maar is de kwaliteit goed, dan zie ik geen probleem in een ijzer,indien dit nodig is voor de trainingen/sport

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:03

Tja en daar ga je juist de mist in...
Er staat op de supplementen beschreven dat je pas resultaat gaat zien en merken als je ze langere tijd geeft. En niet een halfjaar... Ik heb Jims 2 jaar lang op de biotine gehad voordat ik de ijzers er onder vandaan heb gehaald. Onder controle van de hoefsmid vijl ik m zelf bij en heeft hij geen brokkelhoeven meer...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:05

Suplementen als biotine en Kerabol werken altijd na een half jaar tot een jaar pas. Je kan natuurlijk niet verwachten dat een scheur dichtgroeit of een oud stuk hoef verbetert Knipoog Alleen de nieuwe hoef komt beter door, elke maand ongeveer een cm vanaf de kroonrand. Dus na een half jaar zal ongeveer de helft van de hoef vernieuwd en sterker zijn.
Het is natuurlijk logisch dat je paard niet fijn loopt als er grote scheuren in de hoeven zitten, dat is gevoelig.
Scheuren is wel iets anders dan brokkels, en komen heel vaak door verkeerd bekappen, of beschadigingen aan de kroonrand.

cobrst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:21

shcmarathon schreef:
Er staat op de supplementen beschreven dat je pas resultaat gaat zien en merken als je ze langere tijd geeft. En niet een halfjaar... Ik heb Jims 2 jaar lang op de biotine gehad voordat ik de ijzers er onder vandaan heb gehaald. Onder controle van de hoefsmid vijl ik m zelf bij en heeft hij geen brokkelhoeven meer...

klopt, mijn paarden krijgen biotine en het resultaat werd pas duidelijk na een maand of 9. Ze staan zomers ook achter op ijzers (wedstrijd/stiften) maar 's winters niet en zelfs dit jaar zijn de nagelgaten na weglaten ijzers niet gaan inscheuren of brokkelen. Ze staan bij mij trouwens voor op ijzers i.v.m. standcorrectie en schrapen. Ik blijf biotine gewoon doorvoeren.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:26

Ik heb mijn paardje sinds gister (weer) op ijzers laten zetten rondom, en merkte ook direct weer het verschil!

Ze loopt veel zekerder en loopt meer door, is minder gevoelig voor steentjes etc.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:33

Mijn paard is een half jaar geleden van de ijzers afgegaan en loopt vanaf dag 1 10x beter, had ik veel eerder moeten doen. En nee, ik ben geen natural. Knipoog

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-08 22:38

cobrst schreef:
shcmarathon schreef:

klopt, mijn paarden krijgen biotine en het resultaat werd pas duidelijk na een maand of 9. Ze staan zomers ook achter op ijzers (wedstrijd/stiften) maar 's winters niet en zelfs dit jaar zijn de nagelgaten na weglaten ijzers niet gaan inscheuren of brokkelen. Ze staan bij mij trouwens voor op ijzers i.v.m. standcorrectie en schrapen. Ik blijf biotine gewoon doorvoeren.

Ik ga toch niet 9 maanden mijn paard kort laten lopen en gevoelig enzo om te kijken of zie zooi aanslaat of niet.
Ik wil best wat geduld hebben, maar er bleven scheuren in komen, ook als ze waren uitgegroeit of weggevijld kwamen er weer nieuwe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:51

loopt je paard gevoelig op de wei, of alleen op het harde?

Als je paard alleen gevoelig loopt op het harde zijn hoefschoenen een hele goede oplossing! Toch bescherming en níet de nadelen van ijzers en na gebruik kunnen ze gewoon weer uit en blijven ze niet onder zitten zoals ijzers.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:57

heb idd wel eens gehoord van mensen ook, bij mijn paard dat ze adviseerde om een ijzertje onder te doen zodat ie iets meer 'knieactie' kreeg...

het is wel een beetje waar, maar je moet niet denken dat je gelijk een paard ala hackney hebt lopen Clown

maar persoonlijk zou ik hem om die reden niet op ijzers zetten, idd als ie slechte hoeven heeft, of voor het buitenseizoen met wedstrijden etc Ja

die van mij gaat het buitenseizoen ook rondom erop Ja

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:02

Toen Anouar ijzers had ging hij z'n benen ook hoger optillen. Hij kreeg op wedstrijd ineens een A voor locomitie (bij de keuring op endurance wedstrijde, A is goed) Maar het was niet zijn manier van lopen. Met kunststof tilt hij z'n benen niet meer zo hoog op, krijgt hij niet meer standaart een A op wedstrijd, maar loopt hij wel zoals hij hoort te lopen

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 08:49

shcmarathon schreef:

fiislief schreef:
Ik ga toch niet 9 maanden mijn paard kort laten lopen en gevoelig enzo om te kijken of zie zooi aanslaat of niet.
Ik wil best wat geduld hebben, maar er bleven scheuren in komen, ook als ze waren uitgegroeit of weggevijld kwamen er weer nieuwe.

En als je had gelezen zag je dat ik hem op ijzers had laten staan tot dat ze zelfs daarvan niet meer gingen brokkelen. Ja dan moet je wel consequenties willen maken of je op het harde wil gaan rijden en dus je paard pijn doet, of dat je het rustig aan doet op de zachte paden...

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:12

Ik ga mijn Haflinger volgende week ook op ijzers zetten. Maar dan wel alleen onder de voorhoeven. Hij loopt namelijk ontzettend gevoelig. Als we over klinkers lopen, gaat hij al gevoelig lopen. Ik rijd elke dag wel over asfalt. Wij hebben hier geen bermen enzo waar je in kunt rijden als je naar recreatie gebieden / ruiterpaden gaat. Dus ik moet er ook wel over heen. zijn hoeven brokkelen ook af en toe.

fiislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:34

mel_shet schreef:
Ik ga mijn Haflinger volgende week ook op ijzers zetten. Maar dan wel alleen onder de voorhoeven. Hij loopt namelijk ontzettend gevoelig. Als we over klinkers lopen, gaat hij al gevoelig lopen. Ik rijd elke dag wel over asfalt. Wij hebben hier geen bermen enzo waar je in kunt rijden als je naar recreatie gebieden / ruiterpaden gaat. Dus ik moet er ook wel over heen. zijn hoeven brokkelen ook af en toe.

wat je ook kan proberen is om hoefschoenen te gebruiken Knipoog