bultjes aan de linkerkant

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

bultjes aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 18:44

mijn hafje heeft allemaal bultjes aan de linkerkant van zijn lichaam. een paar op zijn schouder en een paar aan de zeikant. Het lijken allemaal kortstjes en je kan het bij sommige er zo af halen. en bij sommige niet. Het lijkt ook of het er steeds meer worden.

HEt zijn geen bijtwondjes want hij heeft een deken op. Volgens de staleigenaar was het een soort schurft. Dus ik wassen met betadine en goed schrobben maar ze willen niet weg. Vandaag voor de 2e k eer gedaan maar ze zijn nog niet weg. Krijg ze ook niet allemaal weg gekrabt.

Wat zou het kunnen zijn? of bestaad er nog een middel waarmee ik hem kan wassen?

itsinmygenes

Re: bultjes aan de linkerkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:49

Het kan iets van schimmel zijn. Dan kun je het beter wassen met imaverol en dan helpt betadine shampoo idd niet erg Knipoog

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 18:59

ik kan me iets herineren dat hij van knoflook snippers ook bultjes kreeg. Maar dat krijgt hij al heeel lang niet meer. Wel staat hij op een andere stal, met andere brok? maar hij staat daar nu al vanaf augustus. Dus ik neem aan dat het geen allergische reactie kan zijn. mm mis dat ik die imervarol gaat kopen. (wel prijzig, maar heb het er voor over)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:03

Misschien is het wel rainrot?

(Dat is overigens een bacterie en geen schimmel, dus imervarol helpt dan niet.)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:05

nee rainrot is het niet want er komt geen pus uit. Zelf heeft hij een deken op die regendicht is. Dus rainrot kan het niet zijn

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:08

het kan ook een allergische reactie ergens op zijn. Had mijn paard ook nadat we hooi kregen dat van een ander stuk land afkwam. als je het niet vertrouwt en het erger wordt zou ik de dierenarts bellen.

Jennyxx

plutolover schreef:
nee rainrot is het niet want er komt geen pus uit. Zelf heeft hij een deken op die regendicht is. Dus rainrot kan het niet zijn

Mijn paard heeft al 2x rainrot gehad. Uit zijn bultjes is ook nooit pus gekomen. En ook hij heeft een waterdichte deken op. De veearts zegt dat het onder de deken kan gaan broeien als je paard het warm krijgt en zo kan rainrot ook ontstaan.

Succes!

_Yvonne_

zoals je zelf al zegt, de andere brok kan ook een allergische reactie veroorzaken. ligt aan de samenstelling van de brok

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:09

plutolover schreef:
ik kan me iets herineren dat hij van knoflook snippers ook bultjes kreeg. Maar dat krijgt hij al heeel lang niet meer. Wel staat hij op een andere stal, met andere brok? maar hij staat daar nu al vanaf augustus. Dus ik neem aan dat het geen allergische reactie kan zijn. mm mis dat ik die imervarol gaat kopen. (wel prijzig, maar heb het er voor over)

Het kan natuurlijk ook een allergische reactie ergens op zijn. Is hij mischien pas ontwormt?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 19:11

eh. weet ik niet moet ik even na vragen, ik wou hem namelijk laast ontwormen, maar omdat de andere paarden daar nog niet ontwormd waren had het voor mij weinig zin. Dus heb ik de spuit (die hij vaker heeft gehad) aan hun geven zodat als ze hun paarden gingen ontwormen dat ze die van mij ook erbij deden gelijk.

als hij rainrot had, zou het over zijn rug moeten iztten maar dat is dus niet zo. Ook zou het pijnlijk voor het dier zijn. Maar dat is het ook niet, want ik kan er aan zitten en krabben wat ik wil meneer geef geen kick.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:00

Een allergische reaktie op iets hoeft niet direct zichtbaar te zijn hoor.
Hij kan ook een allergie langzaam tegen iets opbouwen, dus het kan alsnog door bv. ander hooi of een andere baal kuilgras komen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:23

plutolover schreef:
als hij rainrot had, zou het over zijn rug moeten iztten maar dat is dus niet zo. Ook zou het pijnlijk voor het dier zijn. Maar dat is het ook niet, want ik kan er aan zitten en krabben wat ik wil meneer geef geen kick.

Ik weet niet waar jij je info over rainrot vandaan hebt Haha! maar rainrot is niet pijnlijk. Ze vinden het vaak juist lekker als je aan de plekjes zit, want het jeukt een beetje. Bovendien hoeft rainrot niet op de rug te zitten. Mijn paard had het aan de zijkant van zijn buik, onder zijn buik en op zijn billen Ja

Succes met je paardje!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:01

iets heel raars:Gebriken ze een bladblazer om de gangen te blazen ???
We hebben een manege paard dat af en toe ook aan 1 kant bultjes heeft.
Niemand wist wat het was en wat bleek:

We blazen de gang schoon met de bladblazer van voor naar achter, paard staat altijd met hoofd naar de gang dus we komen vanaf rechts voor hem. En rara welke kant zat met bultjes: rechts !
Hij bleek een irritatie te hebben van de strodeeltjes die tegen hem aan geblazen werden.

Erg stom, nu doen we het anders maar het was we de oorzaak van zijn probleem...