Verwaarloosde jaarling..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Splash_

Verwaarloosde jaarling..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 17:55

Hi Bokkers!

Sinds 3 weken heb ik een jaarling in mijn bezit. Ontzettend lieve merrie, alleen nog zo groen en moet overal aan wennen. Bij de aankoop is ze klinisch gekeurd, en goedgekeurd. Enige opmerking was matige voedingstoestand. Nadat ze flink ontwormt was werd er pas goed te zien hoeveel ze eigenlijk te kort is gekomen.

Inmiddels staat ze in een goede opfok, krijgt ze onbeperkt ruwvoer, 3x 1 kilo merrie brok op een dag (ochtend, middag en avond) en word dat aangevuld met het Soulmate Supplement. Afgelopen week was de dierenarts op stal en heeft zij ook nog even naar haar gekeken. die heeft haar weer even beluisterd en nagekeken. Helemaal gezond, kleine verhoging van 38.4 maar daar hoeften we ons geen zorgen om te maken, alleen de voedingstoestand kwam weer naar boven.

Nu is ze verder gewoon vrolijk, alert en eet ze goed. Ze staat met 4 andere jaarling merries en laat ze zich nog flink op haar kop zitten, maar dat heeft wat tijd nodig. Verder respecteren ze elkaar prima en laat iedereen elkaar zijn gang gaan.

Nu is mijn vraag, hoelang moet ik het de tijd geven om duidelijk verbetering van haar te zien? De dierenarts had wel aangegeven dat als we geen verbetering zagen dat we dan even een bloedonderzoek moesten doen, maar ze vond dit op dit moment wel wat te voorbarig. Binnen nu en korte tijd komt ze weer om te eten, en dan ben ik zelf hopelijk op dat moment ook op stal.

Ik weet dat het in 3 weken geen ander paard kan zijn, maar heeft iemand ervaring met verwaarloosde jaarlingen?

romeorowan

Re: Verwaarloosde jaarling..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:38

Ik zou het even tot na de verhaar periode aan kijken. Het verharen begint nu zo'n beetje en dat vergt toch wel heel wat van ze. Als ze dan mooi in de zomervacht kun je het geheel iets beter bekijken.

Ik heb vroeger een verwaarloosde draver gehad (gekocht omdat ze zo zielig was). Zij was te slank maar vooral had zij een hele slechte vacht met kale plekken en net alsof er geen ondervacht onderzat. Ze was na een klein buitje nat tot op het velletje.
Het heeft zeker 1,5 jaar geduurd voordat zij er weer piekfijn uitzag.

Maar als je twijfelt laat je toch gewoon het bloed onderzoeken. Zoveel kost dat niet en dan weet je direct waar je aan toe bent.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:22

ik heb een verwaarloosde fries veulen gehad en eigenlijk na ong een maand of 5 zag ik verbetering.Toen hij anderhalf was was hij eigenlijk pas ok alhoewel hij altijd wel klein en tenger is gebleven.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:25

Ik ga met Romeorowan mee; de verhaarperiode vergt een hoop energie. Zou het eens bekijken hoe ze er uit ziet als ze een maandje op het land staat. Dan zie je de 'gezonde' jaarlingen altijd groeien.

Kan me ook voorstellen dat je twijfelt, zelf zou ik bloedonderzoek laten doen, kan geen kwaad en je weet direct waar je aan toe bent.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 09:59

Ze is inderdaad flink aan het verharen, en die dikke wintervacht is al de helft minder.

Als de dierenarts er is zal ik even vragen of ze een bloedtest wil afnemen, dan weet ik zeker dat ze gezond is. En inderdaad, de grootste verandering verwacht ik te zien als ze straks 24/7 op het land staat Lachen

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:55

Een bloedtest is nooit weg bij een ondervoed paard.
En het verharen vergt nogal wat zoals hierboven is beschreven.
Geef haar een aantal maanden dan zul je het verschil snel zien.
Ik heb zelf in April 2007 een redelijk verwaarloosde fjordenmerrie van 2 jaar oud gekocht.
Ik heb haar met Equist ontwormt en goed in de gaten gehouden, gelukkig was ze verder wel gezond.
Mijn geluk was dat ze meteen het land in kon, het was geen rijk land gelukkig, maar genoeg om haar langzaam om te toveren in een goed uitziende 2 jarige, daar knappen paarden altijd heel erg van op, gewoon lekker buiten en grazen.
Ik heb vandaag net nieuwe foto's in mijn profiel gezet van haar eigenlijk ken je haar niet meer terug.

Het heeft echt tijd nodig en vooral jonge paarden die moeten ook nog omhoog groeien en af en toe denk je dan waar blijft al dat voer wat erin gaat, wel rustig aan opbouwen hoor.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:57

Ik meen dat Teuntje111 ook ervaring heeft met het opknappen van een veulen.
Haar bonte baby was er veel erger aan toe als de jouwe, misschien kun je haar een pm sturen?

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:28

mijn fries heeft toen ook bloedonderzoek gehad, veel ontwormd (die liepen er met bossen tegelijk uit yak!)snot uit ogen en neus en totaal verzwakt.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 23:07

Dat heeft ze verder gelukkig allemaal niet! Ze heeft nu 2x Equimax gehad en haar mest is prima nu en haar wormenbuik weg. Verder is ze gewoon gezond, eet goed, drinkt goed en is alert.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:39

wow, wat een hoop brok! die van mij kreeg helemaal geen brok in de opfok. alleen onbeperkt ruwvoer...

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 20:20

ikenindi schreef:
wow, wat een hoop brok! die van mij kreeg helemaal geen brok in de opfok. alleen onbeperkt ruwvoer...

Daar heeft ze nu niet genoeg aan, maar zodra ze weer op krachten is moeten we het weer afbouwen tot gewoon 2x per dag, net als de rest, op aanraden van de dierenarts!

I3engeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:38

Echt verwaarloosd kan ik die van mij niet echt noemen... Hij is 13 maand oud en sinds 3 maand in mijn bezit.
Hij is afkomstig van een paardenmelkerij en was wel magertjes toen ik hem kocht, z'n hoofd leek veel te groot in vergelijking met z'n lichaam.
Ook was z'n vacht erg stug...
Ondertussen is hij al heel wat opgeknapt, hij heeft een ontworming gekregen en krijgt 2 x daags brok en veel hooi.
Hij is al veel bijgekomen en begint ook spieren te krijgen, z'n vacht blinkt en is echt zacht geworden.
Veel succes met jouw paardje, komt wel goed hoor! Knipoog

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:12

de mijne was ook te dun,zo dun dat ik bijna van de vereniging ben gezet. Ondanks dat ze meer dan genoeg voer kreeg.Wat misschien wel kan helpen is andere brok en misschien voelt ze zich niet prettig in haar omgeving. Want die van mij heb ik toen ik dat te horen kreeg dat ik mijn paard te weinig voerde.. terwijl ze allemaal zagen hoeveel ze kreeg naar een andere stal gegaan daar hadden ze toevallig andere brokken en na een kleine 2 maanden is ze zo vet als wat geworden.
Ook deze switch is haar voernijd zo goed als verdwenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:36

Een jaarling kan beter te schraal zijn dan te dik. Als ze alert is en groeit zou ik niet te gek doen met voeren, onbeperkt ruwvoer en 3 kilo merriebrok kan je wel 1 kilo van maken. Zoveel brok kan een slechte invloed hebben op de botopbouw, een jaarling groeit heel hard!

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:19

Ik ga met [***] mee, je moet het paard niet overvoeren het gaat erom wat je voert want de helft daarvan poepen ze toch weer uit.
En een dik enter is nooit goed, maar te mager ook niet.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 15:23

Zodra ik zie dat er verbetering zit, gaat ze gewoon terug naar 2kg (al is het niet eens zoveel, 2x een portie van een handje of wat. Ik weet dat ze niet te dik moet zijn, en schraal beter is. Maar nogmaals, eerst moet er verbetering inzitten en dan gaat ze terug op normaal rantsoen. Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 12:30

Die van ons wa wel geen jaarling vormden binnen 2 maanden om van een lelijke pony naar een super mooie hengst.
Kan je wel foto's doorsturen als je het verschil wilt zien..
Zijn vacht was hier al helemaal goed alleen moesten er nog wel een paar kilo bij maar dat binnen de maand erop ook in orde. Dat kon ook niet anders omdat ik hem niet teveel kon voeren.
3 kilo brok vind ik erg veel.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-08 20:30

Ik zal morgen eens kijken hoeveel ze precies krijgt, ze krijgt 3x op een dag een portie, en dat kan ook net zo goed 3x een halve kilo zijn! Morgen eens kijken.

@Aaronyve, pb me maar als je wilt, ben wel benieuwd. Ik heb haar morgen precies een maand. Ik heb haar nu 5 dagen niet gezien dus ik kan nu even wat verbetering zien morgen, dus ben benieuwd.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 15:04

Je kan ook ongepelde haver geven dat deed bij mijn 2 jarige zeer zwaar verwaarloosde hengt wonderen. Het was een tip van de hoefsmid en had te maken met de plaats in de darmen waar ongepelde haver verteerd word. Binnen de week zag ik echt grote veranderingen. in mijn profiel staanfoto's van hem.