Cursus hoefbeslag in noodgevallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Cursus hoefbeslag in noodgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 09:31

Bestaat er iets van een cursus om er weer een ijzer onder te kunnen slaan in noodgevallen?

Ik wil niet m'n eigen paard gaan beslaan. Maar stel dat er op wedstrijd onderweg een ijzer af vliegt en er is geen smid in de buurt dat je er zelf weer een ijzer onder kan slaan zodat je door kan rijden naar de vetgate/finish.
Dus een cursus waar je alleen de echte basisdingen leert zodat je je in geval van nood kan redden.

Dennis

Re: Cursus hoefbeslag in noodgevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:53

Waar ik mijn opleiding gedaan heb doen ze ook bekap cursussen waar er ook geleerd word om een afgetrapt ijzer er weer onder te zetten.
Nadeel is wel vaak dat een afgetrapt ijzer krom is en je toch aan het smeden al moeten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:55

Hey Lenneke,als je voorbereid zou willen zijn zou je van elk ijzer een reseve exemplaar moeten hebben,dwz een oud ijzer van elke voet moeten hebben,wat nog bruikbaar is.En nagels+ gereedschap.
Ik denk dat je smid je wel kan leren hoe je dat er weer onder maakt.
Voor iemand die handig is is het niet heel moeilijk te leren,als je geluk hebt en de wand is heel gebleven met het aftrappen.
Het is vaak een kwestie van de voet goed schoon borstelen,ijzer plaatsen en de oude nagelgaten opzoeken,nagels natikken,op de goede lengte afknippen en dichtknijpen met een
nageltang.
Dit vereist wel wat inzicht,je kan de hoef beschadigen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:59

Hee Lenneke,

Ik doe het ook zelf, en ik heb idd van iedere voet een reserve ijzer. Moeilijk is het niet en zeker niet als je gewoon de oude gaatjes kunt volgen. Voor het eerst een neiwu gat slaan is best eng hoor, maar laat je gewoon begeleidin door je eingen smid. De meeste vinden het wel leuk dat je die interesse hebt...

Maar... Wou jij een hamer ed meenemen in een zadeltas? Of gewoon alles in je groomauto?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:23

Hamer en tangen, ijzers en nagels, beslagbok mee in je rugtas... Tong uitsteken
Inderdaad, zoals CherokeeChum zegt, vraag aan je smid of hij je een cursusje kan geven!
Maar.. Jouw paard stond toch op kunststof als ik het me goed herinner?
(scheelt wel gewicht Haha! ).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 17:54

Reserve ijzers en nagels heb ik zowiezo altijd mee naar wedstrijd. Dat gaat met de grooms mee in de auto. Grooms zie ik om de 5 tot 10 km, dat stukje kan hij nog wel op een blote voet lopen.

Ik zou m'n smid eens vragen, die komt volgende week.
Ik heb hem jaren zelf bekapt, dus heb wel enige kennis van de hoef

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:26

www.cursuscentrum.nl

Kijk daar maar eens. Daar worden dergelijke cursussen gegeven, door docenten die ook les geven op de hoefsmederij opleiding.