Hoeveel kuilgras heeft een paard per dag nodig??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanette_bokt

Hoeveel kuilgras heeft een paard per dag nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 20:06

Zoals in de titel al staat wil ik graag weten hoeveel kuilgras een paard nodig heeft.
En dan in de winter en dag en nacht buiten..

En hoeveel volle kruiwagens (normale grootte) voor 6 grote pony's?

Gr.

Adrian

Re: Hoeveel kuilgras heeft een paard per dag nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:09

hoi,

Onbeperkt lijkt mij...

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:10

Kuilgras lijkt mij niet zoveel als hooi, want in kuilgras zitten toch meer voedingswaarde waar ze sneller van kunnen aankomen heb ik gehoort. Ik geef mijn paard 's morgens hooi (grote hooinet helemaal vol) en 's avonds kuilgras, ook de hooinet bijna vol. Weet niet waarom ik het in die combinatie doe maar vind het gewoon fijn.. en hij vind het allebei lekker.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:12

Zeker in de winter zou ik proberen om onbeperkt kuil/hooi te voeren
Ze moeten zichzelf immers goed warm kunnen houden.
Mijn paard eet ook zo goed als onbeperkt kuil, en natuurlijk graast hij de hele dag.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:34

Heb gehoort dat er in kuilgras veel eiwitten zitten, en dat dit zeker niet goed is voor een jong paard zoals die van mij omdat ze daar ander gedrag door kunnen vertonen. Het is wat ik net te horen heb gekregen Knipoog Ik ben iig van plan om de mijne alleen nog maar hooi (en miss af en toe nog een beetje kuilgras) te geven..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:01

Denk dat het verschilt per paard hoeveel je moet voeren aan kuil of hooi. Bij ons op staat een paardje die bijna een pak hooi alleen op eet op een dag en ook nog wat kuilgras. Maar dat hoef ik mijn haffie niet te geven. Dus dat denk ook inderdaad dat onbeperkt te veel van het goede zou zijn. Als ze gaan invallen weet je dat je meer moet gaan voeren en als ze te dik worden weet je dat je te veel hebt gevoerd. Het nadeel is dat je dat natuurlijk niet direkt ziet

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:58

Moelie schreef:
Heb gehoort dat er in kuilgras veel eiwitten zitten, en dat dit zeker niet goed is voor een jong paard zoals die van mij omdat ze daar ander gedrag door kunnen vertonen.

??

Je hebt kuilgras en je hebt kuilgras. Kuilgras inprincipe is niets meer dan niet volledig gedroogd jonger gras.
Het verschil zit hem in het soort gras, de bemesting en de tijd van het maaien. zogenaamde ' koeien' kuil is zeer jong, rijk gemest, groen gras. Dit is dus zeer voedzaam en eiwitrijk, en is niet geschikt voor paarden.
Je krijgt vaak problemen zoals, exceem, dikke benen, eiwitbultjes, diarree e.d. Niet elk paard heeft er ' last' van, maar goed is het nooit.
Als het gras later gemaaid is, wat ouder gras, wat niet of weinig gemest is krijg je kuilgras wat geschikt is voor paarden. Dat kan je gewoon voeren.

Het verschil in hooi zit hem in het volgende. Gemiddeld eet een paard 2% van zijn lichaams gewicht aan droge stof (!). Daarna zit hij vol, en meer zullen ze ook niet eten. Je kan je voorstellen dat hooi, wat volledig gedroogd is, een hoger droge stof gehalte heeft dan Kuil, wat nog deels nat is.
(met andere woorden, kuil bestaat voor een groot deel uit water/vocht en hooi maar voor een heeel klein deel)
Als we daar op doorgaan komen we er juist op uit dat je van Kuil MEER moet voeren als van hooi, om toch aan dezelfde Droge stof gehalte te komen, en daarmee het paard een vol gevoel te geven. Voer je minder zal het paard honger blijven houden en stalondeugden kunnen ontwikkelen, of stro gaan eten, of noem het op.

Groot nadeel daarvan is dat ze dan ook veel meer eiwitten binnen krijgen, immers, zouden ze met hooi na (geen reele getallen!) 5 kilo vol zitten, bij kuil zitten ze pas naar 10 kilo vol (als dat voor 50% uit water bestaat, hebben ze na 10 kilo pas net zoveel droge stof gegeten als bij 5 kilo hooi). Daarmee krijgen ze dus wel het dubbele aan eiwitten binnen!
Hoe je er achter komt hoe ' goed' jou kuil is is wat lastiger. Echte koeienkuil herken je wel omdat dat aanvoelt als net gemaaid gazon gras. Plakkerig en hele korte zachte sprietjes. En het stinkt vaak echt imens. Betere kuil is langer, wat ruwer, minder plakkerig (losser) dikkere/harde sprieten, en ruikt iets minder zuur dan koeienkuil.

Kortom; mijn voorkeur ligt zeker bij Hooi. het is vaak duurder, maar goed, als je veel minder van hoeft te voeren scheelt een hoop Knipoog
En qua hoeveelheid, gewoon onbeperkt. Ze eten ongeveer 2% van hun lichaams gewicht aan droge stof dus het is wel uitterekenen hoeveel ze ongeveer zullen gaan eten. Het is wel zo dat als een paard niet gewend is onbeperkt te krijgen dat ze in het begin over-eten, maar na een gewennings periode stoppen ze daar ook vanzelf wel weer mee.

Zeg dat het om 6 ponys gaat van 500 kilo, 2% droge stof is 10 kg per paard per dag aan droge stof. Zeg dat je een droge stof gehalte heb in je kuil van 45% (dus maar 45% van een kilo kuil die jij geeft vult ook werkelijk, de rest is water) moet je 22!!! kilo per dag voeren om daar aan te komen. Per paard! (BTW, dit gaat er dus wel vanuit dat ze naast kuil niets krijgen! En dat de er geen drachtige dieren of dieren die zeer hoge arbeid leveren bij zitten)

Voor 6 is dat dus 120 kilo per dag, een grote baal is zon 450 kilo volgens mij? Dus daar zou je 4/5 dagen mee moeten doen.....
En dan komt daarbij dat de paarden na zo'n hoeveelheid wel ' vol' zitten, maar het wil totaal niet zeggen dat ze een juist aantal energie en eiwit binnenkrijgen! Grote kans dat ze daar VEELSTE veel van krijgen, en dus super druk, dik, of andere dingen worden of gaan vertonen. Je zou dan dus een deel moeten schrappen en aanvullen met zeer voedingsarm hooi, zodat ze wel droge stof binnen krijgen maar geen eiwitten en energie....

Maar met voeren is mijn ervaring, probeer, en vind uit. Elk paard is anders (logisch) en ook het weer speelt een rol bij paarden die buiten staan.

lizzy172

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:35

Wij krijgen op ISPH voedingsles van een deskundige en die geeft als regel dat je zo'n 1,5 % van het lichaamsgewicht van het paard aan ruwvoer moet geven.

Daarnaast moet je van kuilgras juist meer voeren omdat het veel meer water bevat. Dat kun je zelf wel beoordelen, het ene kuil is net zo droog als hooi, terwijl het andere echt veel natter is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:39

Ik heb als stelregel geleerd 1 kg droge stof, per 100 kg paard.
Dat hebben ze nodig als onderhoud.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:49

Adrian schreef:
hoi,

Onbeperkt lijkt mij...

Dan groeit die van mij dicht. Die heeft namelijk niet zoveel nodig, dat heb ik een paar maanden geleden wel ontdekt, toen hij lekker mee kon eten met een paar KWPNers. Je hebt namelijk ook sobere paarden. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:52

Ook sobere paarden hebben deze droge stof nodig toch?
Vraag me af waarin het verschil zit dan qua voer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:53

Lady1969 schreef:
Zeker in de winter zou ik proberen om onbeperkt kuil/hooi te voeren
Ze moeten zichzelf immers goed warm kunnen houden.
Mijn paard eet ook zo goed als onbeperkt kuil, en natuurlijk graast hij de hele dag.

Dat werkt dus niet bij elk paard, die van mij groeit dan dicht Knipoog . Hij krijgt met zijn kudde 2x per dag hun voerkist gevuld met kuil (grote kruiwagen vol) en dat werkt prima. Overigens staat er bij ons ook nog gras.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 12:59

Needje schreef:
Ook sobere paarden hebben deze droge stof nodig toch?
Vraag me af waarin het verschil zit dan qua voer.
je hebt gelijk
ook sobere dieren hebben een basis behoefte kwa droge stof/vezel
en die is eingelijk niet anders dna die van een ander paard
probleem is idd de overige voedingstoffen
oplossing kan zijn een deel van het hooi vervangen door goed stro Lachen

kwa kilo's ruwvoer, als je voordroog voert voer je over het algemeen meer kiloos dan als je hooi voert
vochtgehalte is hoger bij voordroog , dus droge stof lager,
om aan de goede hoeveelheid ds te komen moet je dus meer kiloos gaan voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:12

VSW --> VS.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:21

Ik voer zeer goede kwaliteit voordroog kuil, is bijna zo droog als hooi. Met een klein pakje van 40 kilo voer ik mijn 2 paarden 2 dagen. Dus 10 kilo per dag per paard. Meer krijgen ze niet op. Ik heb een kwpn-er en een haflinger.