blauwe plekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EstherMe

blauwe plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 14:08

Mijn paard heeft langs de randen en aan de buitenkant volgens mij blauwe plekken. Ik ben vaak met hem bezig in de longeercirkel. Hierbij knalt hij vaak tegen de ijzeren buitenrand aan of gaat er op staan. Hij loopt te dicht langs de rand en let dan ook niet op.. Is dit schadelijk? Ik heb geen idee hoe ik het kan voorkomen... Ben ik naief of moet hij ook zelf leren opletten?

morelia

Re: blauwe plekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:33

Bedoel je op de hoeven? Dat kan ook schimmel zijn. Azijn kan dan helpen of misschien heeft je hoefsmid iets. kneuzingen op de hoeven zien er meestal rood roze uit. Of bedoel je echt op het lichaam?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 18:59

nee ik bedoel op de hoeven (hij heeft witte hoeven). Er zitten paars/rode plekken in het midden zeg maar en de randjes zijn wat afgesleten en zijn blauw/paarsig.. ziet er ook wat uit als blauwe plekken.. geen idee wat het is!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:40

Dat zijn kneuzingen. Tja, meestal kan het weinig kwaad, maar in jouw geval weet je wel waardoor het komt dus zou ik het proberen te voorkomen. Je ziet het ook vaak bij paarden die tegen de staldeur bonken met de voorhoeven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:43

zijn idd kneuzingen, mijn paard heeft dat somd ook, mss kun je springschoenen omdoen met longeren

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:43

De plekken zelf kunnen weinig kwaad, maar het telkens tegen de rand aanlopen lijkt me niet echt goed voor de benen.
Ik vind tot op zekere hoogte wel dat een paard zelf moet lopen, maar misschien is de cirkel wel te klein en/of vind hij het heel moeilijk om niet tegen de rand te lopen. Dan zou ik eerst aan de balans werken voor je weer gaat longeren in de cirkel

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 18:49

ja ik vind het ook vervelend dat hij het doet, alleen is dit wel de veiligste plek om te werken. Bak kan ie ook snel uitbreken (we hebben een vrij grote). En longeren zijn we net weer aan het oppakken... Als hij relaxt is doet hij het een stuk minder.. duimen dat ie het steeds minder gaat doen dan (doet het al minder als aan het begin)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:33

Doe wel voorzichtig hoor! Natuurlijk moet hij op zijn eigen benen letten. Maar als hij veel tegen de buitenrand van de longeerbak
aanloopt en er soms zelfs op gaat staan kan hij er ook over heen schieten.
Hij kan , als hij met zijn been buiten de bak komt, een hele nare blessure oplopen. Kun je je longeercircel niet iets verkleinen,of is daar je longeerbak te klein voor?
Heb je de mogelijkheid in de rijbak een stukje af te zetten, zodat hij niet uitbreekt maar ook niet op de hoefslag blijft 'hangen'?
Hij leert dan op eigen benen te lopen en niet op de bakrand steun te zoeken.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:04

ja idd... vind het een moeilijke situatie: maar vandaag ging het goed! Hij loopt nu net een stukje meer naar binnen en let goed op! Ook wordt de longeerbak verbeterd met een meterhoog rubberen rand langs de zijrand, zodat het zachter is en de paarden er niet meer over kunnen schieten. Fijn idee!