?? heel raar!!????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

B_witched

?? heel raar!!????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:16

Hallo allemaal!

Ik heb weer wat raars hoor...

Mijn paard staat momenteel al met een peesblessure.. dus we deden al niet zo veel, maar we mochten vanaf dinsdag 8 januari weer een heeel klein beetje opbouwen ( 2rondjes draven.. dan 3 etc)

toen donderdag 11 januari.. we gaan 4 rondjes draven Cool ..
Allen 'schrikt' mjin paard en neemt een sprint door de bak, waar ik sowieso al helemaal niet blij mee was ivm die blessure!!
wel aardig hard door de bak gevlogen, maar niet dat je denkt.. dat kan een paard niet hebben.

Vrijdag heb ik voor de zekerheid maar gewandeld weer (ivm die pees) en de smit is geweest ( mijn paard staat zonder ijzers sinds ongeveer begin november).

zaterdag haal ik haar uit haar stal, kop in de lucht.. STOK en STOK kreupel! dat je denkt dat ze haar been gebroken heeft!!!

Dus wat denk je al eerste (en ik dus ook).. die zal wel te kort bekapt zijn.
een paar rondjes in het zand gestapt, en weer op stal.

zondag lijkt het beter. wel vreselijk kreupel uit haar box komen, maar daarna is ze 'gewoon' onregelmatig.. dus weer in het zand stappen

maandag.. weeeer zo kreupel uit haar stal... maar daarna bijna weer rad...

en zo elke dag.. dat je denkt.. dat paard komt zijn box uit dat je denkt dat zijn been gebroken is, maar daarna gaat het eigelijk wel weer..
wel soms een gevoelig stapje.. maar dan zie je er eigelijk niets aan.

onderhand vond ik het te lang duren, en heb ik de 'plaatselijke' dierenarts laten komen. (afgelopen vrijdag was ze er)
die concludeerd dat ze gevoelig is op haar zool, maar op haar andere voet trouwens ook (alleen minder erg)
een zoolzweer (wat ik dacht.. omdat het zo ineens was...hoewel er geen been dik of warm is) kon ze niet vinden.

ik heb quadrisol gekregen voor tot volgende week maandag en moet dat 2x per dag geven.
waarschijnlijk is ze idd gevoelig van het bekappen.

voor de zekerheid toch nog even de smit laten komen (hoevaak gebeurd het dat de dierenarts geen zoolzweer kan vinden, en de smit hem er zo uit snijdt Knipoog )..
vandaag was hij er.. conclusie

ze is NIET gevoelig op haar zolen.. met de hoeven is niets aan de hand.
hij heeft haar rond gestapt, en ze liep niet kreupel....

vanmorgen met mesten (ze worden allemaal buiten gezet met mesten, alleen Joy niet ivm die peesblessure.. die gaat even in een andere box) kwam ze WEL kreupel uit haar stal.
(zoals elke dag..)

Uit stal komen --> kreupelen
eenmaal uit stal --> niets aan de hand ( heel af en toe een misstapje.. alsof ze op iets scherps staat.. maar daarna gelijk weer over)

schiet mij maar lek ......

het is dat ik weet dat een paard niet slim genoeg is om te verzinnen dat hij kan 'doen alsof'..
maar ik snap hier echt niets van!!!!

ondertussen zou ze met die pees ook weer aan het draven moeten zijn.. maar dat durf ik nu ook niet aan..

IK WEET HET NIET MEER HOOR!!

morgen ochtend bel ik de kliniek op, om te vragen of we deze week langs mogen komen....
maar ik maak me gewoon echt zorgen..

hoe kan het dat een paard alleen de eerste 2-3 stappen met van stal komen ZO kreupel loopt??
en ook zo plotseling???

omdat ze gek gedaan heeft donderdag???? als ze toch iets zo erg verrekt gescheurd verdraaid etc zou hebben, dan zou er toch wel iets dik of warm zijn????

ik stap haar nu elke dag een halfuurtje in het zand.. en geef geen quadrisol meer (aangezien het niet de zool is)...
en hoop dat ik snel terrecht kan in Bodegraven...

maar voor nu maak ik me gewoon echt heel erg veel zorgen, want ik heb dit nog nooit meegemaakt, kan er met mijn pet niet bij wat dit nou weer kan zijn!!

ook nog eens bovenop die peesblessure.. begin ik het wel een klein beetje zat te worden allemaal Boos!

iemand zoiets wel eens gezien, of enig idee wat er kan zijn????

wie stelt mij gerust.. of bereid me voor op wat de dierenarts van de week gaat zeggen????

Anoniem

Re: ?? heel raar!!????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:19

Ik zou zelf naar de kliniek gaan en een foto laten maken.
Geen gedoe, dan heb je zekerheid.

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:26

gaan we ook doen natuurlijk... maar ik ben zo bang!

juist omdat ik niet weet waar ik me op voor kan bereiden!!

ik heb hier nog nooit van gehoord.. is dit een symptoom van iets???

TalithaSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:27

Dat is nou zo jammer dat iedereen weer wat anders zegt. Je denkt dat het profesionele hulp is, maar ondertussen zeggen ze allebei wat anders. Ik zou naar die kliniek bellen waar je het over had, om te kijken wat die ervan zegt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:57

Zou ze geen spierpijn kunnen hebben of bijv. zweepslag. Als ik bij mezelf kijk als ik flink spierpijn heb dan doet het in beweging komen pijn. Ben je in beweging en de spieren worden een beetje warm dan is het minder pijnlijk.
Misschien kun je, als ze nog op stal staat, haar spieren eens gaan bevoelen. Dan zou je, als dat het is, vast een reactie van haar moeten krijgen.

Sterkte!

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:06

hoe bedoel je dat? en welke spieren zou ik dan moeten hebben??

ze loopt rechtsvoor kreupel.. en het lijkt of ze gewoon niet op die voet wil staan.

wel grappig dat je dat zegt van die spieren, want ik dacht net.. misschien ergens een spier een beetje gescheurt... maar dan zou het toch niet na 2-3 stappen beter moeten zijn?

ik wil graag die 'test' doen die je net zei, wil je eens uitleggen hoe ik dat moet doen, en.. welke spieren denk je aan (heel het paard is misschien wat veel)

groetjes!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:03

Ik denk in dit geval de schouderspieren aan de rechterkant en de bovenbeenspieren. Eventueel de rug bijlangs. Ik zou gewoon, even met je vingers in haar lichaam prikken. Als het pijnlijk is dat zou je dat misschien kunnen zien.
Bij een spierscheuring zou je inderdaad denk ik kunnen verwachten dat het niet na 2 tot 3 passen beter gaat.
Maar goed, ik redeneer gewoon als leek hoor.

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 20:51

ja... ik ga SOWIESO morgen gelijk de kliniek bellen voor een afspraak..

maar ik vind het zo eng joh Verward
normaal kun je je wel iets voorstellen.. weet je een beetje waar je aan toe bent..

maar ik tast compleet in het duister.Verward

Omdat ze dus ook al niet zo veel doet nu.. ze stapt al 2 maanden nu.. op 3 dagen draven na.

en na die gekke bui.. stapt ze nu ookal 1.5 week
Dat is toch.. zacht uitgedrukt.. RAAR!!!!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:55

jeetje wat een verhaal. kan het echt de pees zelf niet zijn? wat was de diagnose, welke pees en wat zijn de vooruitzichten? heb zelf ook een paard met peesblessure dus ben een beetje nieuwsgierig.

misschien dat je ook wat aan dit topic hebt. zitten allemaal meiden met paarden met peesblessures. is erg handig om elkaar te helpen en te steunen en om advies te geven en behandelingen met elkaar te vergelijken. ik zit er zelf ook in.
[HK] Peesblessure: Boxrust of juist gecontroleerd beweging geven?

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:06

nee.. dit is weer een NIEUWE blessure Knipoog
dit gaat over rechtsvoor. de peesblessure heeft ze rechtsachter Lachen

vanmiddag kunnen we terrecht op de kliniek... dus dan hoor ik wat er aan de hand is.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:08

oke, hopelijk valt het allemaal mee. je hebt wel pech dan zeg dat er weer een blessure bij komt. wens je erg veel sterkte voor morgen. laat je even weten wat er uitkomt?

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 10:10

Ik ga dit even volgen. Paard van een vriendin heeft eigenlijk precies hetzelfde. Het ene moment stokkreupel het andere lijkt er niets aan de hand. En het is niet te voorspellen wanneer. Volgens onze kliniek is het een peesblesure die nogal lang gaat duren........ben benieuwd wat hier uitkomt.

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 22:58

wat er uit gekomen is vandaag op de kliniek is eigelijk heel simpel.

sowieso zat er wel een zweer.. maar niet in de zool, maar onder de steunsels zeg maar, en naast de straal is dit er uitgekomen nu Verward

wel raar dat de dierenarts en de smit dit niet al hadden gevonden.

voor de zekerheid zijn er van alle 2 haar voeten ook foto's gemaakt ( na rechtsvoor verdoofd te hebben liep ze linksvoor voorzichtig Boos! )

hieruit bleek:

een mooi straalbeen (das al positief natuurlijk!!) daar niets aan de hand..
maar ook heeeeeel dunne zolen.
rechtvoor leek het bijna alsof er stukken zonder zool waren!! haha.. maar dat kan natuurlijk niet Knipoog

de lederzool rechtsvoor was ook wat 'troebel'..

waarschijnlijk is ze op een steentje gaan staan en is de lederzool hierdoor gekneusd (een beetje zoals wanneer een paard licht bevangen zou zijn).

dat is zeer pijnlijk natuurlijk, maar als ze haar voet goed weg zet, valt het wel mee.
(als je een puist onder je voet hebt hangt het er ook vanaf hoe je hem neerzet hoe zeer het doet)

dat verklaart de een paar passen wel.. en dan toch weer niet zo kreupel natuurlijk.

het plan de campagne is:

2 weken rust ( box+zachte ondergrond) en pijnstillers...
zodat die zolen kunnen uitharden en die lederzool zich kan herstellen.

over 3 weken moeten we sowieso voor de pees terug, dus dan kijken we gelijk naar de zoolen voor Lachen

eigelijk wilde hij dat ze weer op ijzers ging.. maar omdat ik geloof dat een paard daar alleen maar gevoeliger van wordt voor blessures (minder doorbloeding en dus ook kwetsbaarder+langzamer herstel) en hij het daar opzich mee eens was doen we het zo:

met die pees kan ze voorlopig toch niet zo veel.. we kijken het een halfjaar aan.. als de zolen dan niet dikker / sterker zijn geworden.. gaat er alsnog een ijzer onder (dat is zo gepiept namelijk).
Anders laten we haar van de ijzers af.

het leek ernstiger dan het bleek te zijn gelukkig..

we zijn € 300,-- lichter, maar ik weet nu wel zeker dat er niets gebroken of gescheurd is Lachen
en dat ze op de foto's ook gewoon goed is.
(was namelijk wel eng.. hoefkatrolgebied (in de hoef voor de zweer) rechts verdoven.. en dan links niet goed lopen.... daar kreeg ik iig wel kippevel van!!! maar alle 2 haar benen waren 1-tjes.. dus... jippie!!)

Ik ben weer gerust gesteld.. en met joy komt het helemaal goed!

iedereen bedankt voor de reactie iig Knipoog

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:08

Als je met de peesblessure nog lang op het harde moet blijven stappen en draven straks, zou ik er toch serieus over nadenken om hem toch op ijzers te zetten, of een alternatief te zoeken om te voorkomen dat z'n zolen zo dun worden (hoefschoenen?). Mijn paard is toen ze een peesblessure had ook op advies van de kliniek weer op ijzers gegaan, al dat stappen op het harde kunnen niet alle hoeven hebben. En met ijzers kun je ook zorgen dat hij z'n benen niet scheef gaat belasten, wat weer nadelig kan zijn voor het herstel van de pees. Juist dat moment van opbouwen loop je veel over het harde, dus slijten die hoeven en zolen zo veel, terwijl als je weer kan gaan opbouwen op zachte ondergrond je daar al minder last van hebt. Maar goed, het is natuurlijk inderdaad zo dat het minder goed is voor de doorbloeding e.d.

Maar gelukkig is het niet iets ernstigs! Succes met het herstel verder, het komt allemaal vast weer goed.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:13

DaphneL schreef:
Als je met de peesblessure nog lang op het harde moet blijven stappen en draven straks, zou ik er toch serieus over nadenken om hem toch op ijzers te zetten, of een alternatief te zoeken om te voorkomen dat z'n zolen zo dun worden (hoefschoenen?). Mijn paard is toen ze een peesblessure had ook op advies van de kliniek weer op ijzers gegaan, al dat stappen op het harde kunnen niet alle hoeven hebben. En met ijzers kun je ook zorgen dat hij z'n benen niet scheef gaat belasten, wat weer nadelig kan zijn voor het herstel van de pees. Juist dat moment van opbouwen loop je veel over het harde, dus slijten die hoeven en zolen zo veel, terwijl als je weer kan gaan opbouwen op zachte ondergrond je daar al minder last van hebt. Maar goed, het is natuurlijk inderdaad zo dat het minder goed is voor de doorbloeding e.d.

.

klinkt mij heel zinnig toe! wuif het svp niet te snel weg omdat je liever geen ijzers eronder wilt,het gaat erom wat het beste is voor je paard,en zij hebben daar wel het meeste verstand van! Knipoog beterschap ermee hoor,groetjes deess

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:28

de peesblessure is rechtsachter.. achter staat ze al jaaaaaren zonder ijzers.
dus voor het wegzetten maakt dat denk ik weinig uit.

met een peesblessure moet je (wat mij verteld is) op een harde,vlakke,lichtverende bodem stappen...

dat is precies onze rijbaan Haha!

(zo'n grecon eb-en-vloed systeem... zand met snippers... wordt 1 geheel.. totaal vlak.. maar wel verend)

Dus ze stapt niet op het asfalt...
de bodem is wel zacht opzich.. maar ook vlak.

voor die pees waren we dus al in de rijbaan aan het stappen, en het was ook niet voor de pees dat hij het zei, maar voor de zolen van haar voorvoeten..

die moeten gewoon de kans krijgen om uit te harden.. en dat kunnen we mooi doen tijdens het herstel van de blessure achter zeg maar...

het klink inderdaad niet heel stom hoor wat je zegt Knipoog

maar het ging de dierenarts over de voorvoeten voor de gevoeligheid van haar zolen...
en dat staat natuurlijk los van die peesblessure..

het van de ijzers af halen kan inderdaad heeeeeeeel lang duren tot dat echt goed gaat, en sommige gaan nooit goed (dan zitten ze er zo weer onder)

Het is ook echt niet zo dat ik persé tegen ijzers ben, of fanatiek perse zonder wil..

ik geloof wel dat het waar is dat veel blessures komen door een ijzer..
en wil daarom proberen of ze zonder kan.

als blijkt dat dit niet lukt, heeft ze ze zo weer aan
(ik heb haar al 6 jaar met ijzers gehad, en pas sinds kort zonder.. dus het is niet zo dat ik persé tegen ijzers ben).

vanaf volgende maand moeten we gewoon (als het een beetje aangegroeid is weer Knipoog ) steeds een klein stukje over de weg gaan lopen.. zodat de voet wel geprikkeld wordt meer hoorn aantemaken..
maar niet zoveel dat ze weer met pijn staat zeg maar..

te volgen? of praat ik wartaal en doorelkaar Tong uitsteken

haha...

dit plan vond de dierenarts ook het beste.. het is meer dat ze direct van de gevoelige zolen af is als je er weer een ijzer onder slaat.. en als je zonder ijzers wilt proberen.. moet je het dus heel langzaam laten wennen...

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:38

Als jij inderdaad gewoon in de bak moet stappen dan zou ik haar inderdaad ook niet op ijzers zetten. Dan slijten de hoeven ook niet extreem hard. Al zou ik me dan wel afvragen hoe ze aan die dunne zolen komt. Mijn ervaring met peesblessures is dat er op een harde rechte ondergrond gestapt moet worden en zeker niet op zand, maar dat zal ook per blessure verschillen (en per bodem, want ik ken weinig goede zandbodems). Ik had even gemist dat het om precies de andere voeten ging, niet goed gelezen Bloos maar dan zou de rest van mijn verhaal nog van toepassing zijn. Op deze manier kun je inderdaad gaan proberen of het lukt om op te bouwen op het harde straks, dat gaat dan inderdaad mooi samen.
Ik heb het ook weer geprobeerd later zonder ijzers, rustig opbouwen e.d, maar nadat ze van de zomer weer niet lekker liep zonder ijzers, heb ik besloten haar dan toch maar het hele jaar op ijzers te houden. Overigens moest mijn paard ook echt voor haar dunne zolen op ijzers, niet voor haar blessure, maar dat had wel een probleem kunnen worden als ze die zolen zou gaan ontlasten en daardoor haar geblesseerde been overbelasten.
En je hebt helemaal gelijk, werkt het niet om zonder ijzers te proberen, dan zitten ze er in een uurtje alsnog onder.
Kon je verhaal prima volgen hoor Knipoog

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 23:45

de zolen zijn zo dun omdat ze haar hele leven op ijzers heeft gestaan.. dat moet nog even wennen zeg maar.

onze bodem is dus JUIST erg vlak.. geen kuiltje of niets..

het is 1 geheel ( hoeft ook nooit gesleept te worden of iets dergeljiks.. geweldig!!..
wordt soms voor het mooie wel gedaan (ziet er wel weer chique uit) maar het hoeft niet eens)

Als het dus na een half jaar niet blijkt te wennen, krijgt ze gewoon weer ijzers Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:35

gelukkig valt het allemaal mee en is het dus gewoon een kwestie van de hoeven laten groeien en laten uitharden. wel fijn dat je zo'n goede bak hebt, is nu helemaal lekker

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:04

deess schreef:
DaphneL schreef:

.

klinkt mij heel zinnig toe! wuif het svp niet te snel weg omdat je liever geen ijzers eronder wilt,het gaat erom wat het beste is voor je paard,en zij hebben daar wel het meeste verstand van! Knipoog beterschap ermee hoor,groetjes deess

Mij werd in de kliniek in Bodegraven juist ten strengste afgeraden om mijn paard van zijn ijzers af te halen! Mijn paard heeft een irritatie aan de aanhechting van zijn pees in beide benen, dit door overbelasting van een blessure in zijn voet lv. Ik zou er toch over nadenken om een ijzer eronder te plaatsen. In kliniek hadden ze het over een draversijzer of alluminium ijzer en belangrijk is dat hij goed moet kunnen afrollen. Als je paard nu dus gevoelig op zijn voeten loopt dan gaat hij dus compenseren en ontlasten waardoor je weer andere blessures kunt krijgen door overbelasting.

Ik vind een half jaar erg lang om af te wachten met een geblesseerd paard. Het kan zijn dat het herstel hierdoor dus ook veel langer gaat duren.

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:18

de ijzers van haar achterbenen zijn dus al 5 jaar af..

de peesblessure is achter, dat heeft niets met de ijzers te maken.

Voor die pees maakt het niet uit of ze voor met of zonder ijzers loopt.
daarbij, loopt ze nu maar zo weinig dat er ook weinig overbalst kan raken.

het is ook niet de bedoeling dat het een half jaar duurt.. maar aangezien we nog een halfjaar niets kunnen doen ongeveer.. kunnen we het een half jaar aankijken.

blijkt dan dat de zool niet dikker wordt, of te weinig, gaat er een ijzer onder.

De dierenarts was het hier helemaal mee eens, en vond dit ook het beste plan (omdat je een paard met een ijzer ook dwingt op een bepaalde manier af te rollen, misschien zou hij zo van zichzelf niet lopen, en dan slijten JUIST alle gewrichten.. en omdat het hoefmechanisme juist zo belangrijk is om blessures te voorkomen en sneller te laten genezen)

misschien dat het afhankelijk is van welke pees van welk been geblesseerd is, en hoe ???

het is niet dat ik persé geen ijzers wil.. maar ik hou me bij dit plan.

het is toch per paard verschillend wat er het beste werkt??
en per blessure.. misschien dat jou paard zijn voeten anders weg zet dan de mijne?? en kan mijne daarom van de ijzers af blijven, en moesten ze bij jou wel er onder???

Ik hou me aan het advies van de dokter iig Knipoog

B_witched

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:20

oh.. ik zie nu dat je de ijzers er af wilde halen terwijl die geblesseerd was???

dat is al een verschil.. deze blessure en de peesblessure staan los van elkaar.

ze liep al niet op ijzers, en heeft haar pees simpelweg aangetikt of verstapt (geen overbelasting.. gezien de plek van de blessure)...

dat maakt het verhaal al heel anders.. ik zou de stand ook niet gaan veranderen als een paard al geblesseerd is Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:23

Met artrose zie je ook vaak dat een paard eerst even kreupel loopt, maar dan minder of niet meer. Doordat de synovia (gewrichtsvloeistof) door de beweging het gewricht gaan smeren, zeg maar, heeft het paard na stilstand even tijd nodig om op gang te komen.
Ik heb hier een schaap van 14 jaar oud met artrose. Als ze 's ochtends uit het hok komt, is ze stokkreupel, maar na een rondje rondhobbelen loopt ze weer normaal.
Het is goed dat je naar de kliniek gaat. Daar zullen ze wel goed onderzoeken wat er aan de hand is.
Succes er mee.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:51

Nee hoor, ik wou de ijzers er niet afhalen, maar werden er voor foto's in kliniek afgehaald, de behandelend arts zei dat het absoluut niet aan te raden was om de ijzers er af te houden en ze zijn er meteen weer onder geplaatst. Stand moest dus juist van kliniek wel wat veranderen en ander ijzer eronder om juist te zorgen dat hij makkelijker kon afrollen!

Maar succes ermee dan maar en ik hoop voor je dat het gaat lukken zonder ijzer en met hele dunne zolen waardoor hij nu ook een hoefzweer heeft.

Missysop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:22

Zo wat een verhaal!!
Sterkte!