Mijn paard heeft moeite met opstal staan!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniellu

Mijn paard heeft moeite met opstal staan!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 15:38

Hoi hoii
zouden jullie mijn advies wille geven ik heb namelijk
een redelijk probleempje!
mijn 17 jaarigen draver die altijd buiten liep (en een in en uit loop stal had) 6 jaar lang.
moet nu op stal staan gelukkig alleen s'avonds en s'ochtends
maar als ik haar dan om 10 uur buiten zet en ik doe haar regen deken om zie ik dat ze drijf nat is. van het rondjes lopen in haar stal of waar ze dan ook mee bezig is. ik vind dit best erg want het kan zijn dat ze straxs een weefer word en dat wil ik juist niet hebben ik haal haar rond 7 uur of 8 uit de wei tenzij ik weet dat het die nacht droog blijft dan laat ik haar gewoon buiten. ze is nu ook vrij mager en met al dat gestress wil ze ook niet dikker worden.
weten jullie misschien een paar goede ideeen?
want dit kan zo niet langer
vast bedankt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Mijn paard heeft moeite met opstal staan!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:50

Eerst een aantal vragen: Staat ze alleen op stal of zijn er andere paarden?
Hoe groot is haar stal?
Heeft ze uitzicht, of is de box helemaal dicht?
Heeft ze voldoende hooi/kuil oid om zichzelf bezig te kunnen houden?

Je zegt dat je haar om een uur of 7, 8 binnenhaalt, en ze er 's ochtends rond een uur of 10 weer uitgaat. dat betekend nog altijd dat ze méér op stal staat dan buiten. Kan dat niet anders? En waarom kan ze niet gewoon buiten blijven??
Hoe is de overgang gegaan?? Gelijk van altijd buiten naar 's nachts binnen, of eerst eens een uurtje rustig binnen en er weer uit en dat uitbouwen?

Nou ja, een hele lijst met vragen, maar zonder die info vind ik het moeilijk om tips te geven!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:54

Ik zou haar dag en nacht buiten zetten, zou gewoon een plek zoeken waar dat kan.
Als mijn paard zo reageerde op stal, zou ik hem niet meer op stal zetten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:56

Bij mij dezelfde vragen, en nog eentje: waarom is ze naar binnen gehaald? Paard is duidelijk niet happy nu. Voor de rest van mijn vragen zie Lalidan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:32

Zelfde vraag: Waarom staat ze binnen?

Je kan een paard natuurlijk wel weer langzaam laten wennen. Dat gaat makkelijker als het op stal 'gezellig' is voor het paard. Dus met (zicht op) andere paarden. Ook zou ik een paard die het niet gewend is niet zo lang op stal houden. Echt langzaam laten wennen. Begin eerst met voeren op stal, eten op dan weer naar buiten. Dit uitbreiden.

succes!