vraag over opening leren zooltje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kepo

vraag over opening leren zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:42

hoi,

De hoefsmid is gisteren bij mijn paard geweest en heeft haar beslagen. Mijn paard heeft zooltjes onder haar ijzers, de hoefsmid heeft het niet vol gespoten met siliconen. Hij zij dat dit geen kwaad kon, ik hoor nu verhalen dat er dan vuiligheid tussen kunnen komen waarbij er een infectie kan ontstaan omdat het open is aan de achetkant. Ik heb hem gebeld en hij komt komende woensdag het alsnog volspuiten met siliconen. Wie heeft er ook ervaringen met zooltjes zonder siliconen?

Angs1989

Re: vraag over opening leren zooltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:44

Ik heb alleen ervaring met siliconen.
En mijn ervaring was dat het na een paar weken ook een beetje losliet, waardoor er ook vuil tussenkwam.
Als je er geen siliconen indoet, kan je de slang ertussen zetten en zo kan je het goed schoonspuiten.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:53

maar krijg je er alles uit ook als er toevallig een klein steentje vast zit

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:57

Mijn paard heeft ook een tijdje een leren zooltje gehad.
Ik was ook bang voor steentjes tussen zool en zooltje maar hij heeft er nooit last van gehad.
Ik reed zelfs in een bak met fijne hout snippers(mega top) zonder dat er wat tussen ging zitten.
Maar misschien heb ik wel gewoon geluk gehad Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:04

Mijn paard heeft voor ook zooltjes, maar wel met siliconen. Het nadeel is dat daardoor zijn rotstraal niet zo goed te behandelen is. In dat geval zou geen siloconen dus wel beter zijn.

Weet je ook waarom er geen siliconen onder zit?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:06

Mijn paard had zooltjes met hennep ertussen. Ik dacht toen ook: daar gaat wat tussen zitten, of het wordt nat en vies als ze door de blubber loopt, maar toen het zooltje er af werd gehaald, viel het me enorm mee. Vond alleen wel dat de zool wat zachter was dan normaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:46

Mijn paard heeft al jaren een wigzooltje onder de voorvoeten.
Zonder siliconen.Dit is altijd open van achteren en er is werkelijk nog nooit iets misgegaan. Geen rotstraal, geen viezigheid etc. Hij staat ook in de paddock etc.

Ik heb alleen een kunststof zool.
Leren zooltjes gaan teveel vervormen en geven een verkeerde druk.

Alleen een keer siliconen gehad toen hij hoefbevangen was en er tegendruk gegeven moest worden aan het hoefbeen ter voorkoming van verdere kanteling.

Ligt aan de reden waarom er een zooltje onder moet of er al dan niet siliconen tussenkomen.
Mijne heeft een kunststof wigzool voor zijn peesjes.