Paard billardeert heel erg

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Paard billardeert heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:09

Een paard bij mij op stal billardeert heel erg.Zo erg zelfs dat hij zich regelmatig aan de binnenkant van z'n linkerachterbeen raakt en verwond.(Met z'n rechter achterbeen dus)
Eerst was het dik met korstjes en nu had hij er zo hard tegenaan getikt dat de korstjes eraf waren en het ging bloeden.Dit laatste was dus met goede (neopreen)peesbescherming om,gebeurt.
Heeft iemand hier ook ervaring mee en evtueel tips om erger te voorkomen?

_Kimo_

Re: Paard billardeert heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:11

volgens mij kan de hoefsmid je paard speciaal bekappen/beslaan om het iets minder te krijgen. Dus even informeren bij je hoefsmid Lachen Helemaal weg gaan zal het nooit, maar het zou wel stukke kunnen schelen Knipoog

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:13

Hij is nu vierkant beslagen en mijn idee was om -als het kan- die achterijzers eraf te halen.Scheelt wel in gewicht en kracht iig.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:16

Paarden met strakke binnenbeen (gracilis) spieren doen dit ook, dit is vrij makkelijk te verhelpen.
Laat hem eens masseren door iemand van http://www.happy-athlete.nl

De achterijzers eraf af halen is idd ook een goed idee.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 18:20

Volgens mij billardeert hij dan niet. Dan draait hij n.l zijn spronggewricht naar buiten en zou dus nooit zijn andere been kunnen raken.Of is het zo erg dat hij zijn kogel raakt?

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 18:49

Hij draait heel erg zijn sprongewricht naar buiten met stappen.Als hij stilstaat en hij tilt zijn rechterachterbeen op dan zwaait die al gelijk naar binnen en bijna tegen de voorkant van z'n linkerachterbeen aan.
Kan dit eventueel door meer training van de achterhand vermindert worden?Hij is 7 en word nu pas ingereden.(Zadelmak was hij al)
Dat behandelen van die strakke gracilis is misschien ook een optie.Ik zal het iig doorgeven.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 01:36

biljarderen is inderdaad draaien in het sprong gewricht maar heeft niet tot gevolg dat een paard ook gaat strijken.

als een paard wel strijkt (wat deze dus doet uit je verhaal op te maken) bekap ik de hoef voor binnendoor. dit houd in dat je de achterkant van de voet in zijn waarde laat en de voet niet recht naar voren vlak maakt maar meer naar de binnenteen toe. de hoefsmid weet dit ook wel. een ijzer kan je er wel onder laten om deze verandering in bekappen te bewaren, maar vraag dan even aan je smid of hij de binnenkant van het ijzer een beetje schuin wil afslijpen zodat het ijzer op het breedste punt gelijk is met de wand van de voet en dan naar onder toe schuin naar binnen loopt. het zogenaamde strijkijzer. hierdoor zal het ijzer dus minder snel de kogel kunnen raken. deze combinatie van kleine veranderingetjes voorkomt vaak dat het paard zichzelf nog meer gaat verwonden.

verder is het misschien raadzaam de smid de volgende keer als hij komt even te laten kijken naar hoe het paard zijn achterbenen beweegd tijdens het lopen, hij kan dan ook zien wat er gebeurd en zijn behandeling daar op aanpassen.

groet john