Droes te voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden mensen van een manege met droes op wedstrijd moeten gaan?

Ja, dat kan zonder probleem.
Geen stemmen
Ja, maar zorg dat je paard niet in aanraking komt met andere paarden
1 (1%)
Nee, dat is niet verstandig i.v.m. besmettingsgevaar
59 (98%)

Totaal aantal stemmen: 60

droeszorgen

Droes te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:28

Bij ons op de manege is nu definitief duidelijk dat er DROES is. Wat een toestanden geeft dat. De één zegt dat het enorm besmettelijk is, de ander zegt dat het wel meevalt. Inmiddels zijn er een aantal al weer genezen en paar nog heel ziek. De pony's worden NIET in Quarantaine gezet. Verder gaan de mensen die in de buurt van de zieke pony's staan gewoon op wedstrijd. Ons paard staat ook op deze manege en ik vraag me af wat we kunnen doen om te voorkomen dat ons paard ook droes krijgt. Iemand die daar goede tips voor heeft?
Huilen

nicci88

Re: Droes te voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:30

Ik vind niet dat je op wedstrijd moet gaan met een paard dat droes heeft. De reden: het is toch besmettelijk.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:32

Ik heb ook weleens op een stal droes meegemaakt. Nou daar was het echt ter strengste verboden om met een paard het terrein af te gaan, of dat er vreemde paarden het terrein opkwamen. Ik zou het iig niet doen, op wedstrijd gaan. het is echt besmettelijk!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:35

Nog niet zo lang geleden was er ook droes op de stal waar Joery stond. De stal was echt afgesloten. Er mochten geen paarden naar buiten of paarden van buitenaf naar binnen. Ook mochten er niet zomaar mensen/kinderen door stal rondlopen zonder dat ze er iets te zoeken hadden.
Op deze manier is grote verspreiding voorkomen. Er zijn 2 paarden echt ziek geweest. Een stel andere paarden hebben we koorts gehad maar daarbij is het niet doorgezet.

Op wedstrijd was echt ten strengste verboden. Zo kan je het makkelijk verspreiden en dat is niet wat je wil!!!

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:36

Kan jij jou paard niet tijdelijk ergens anders stallen oid?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:37

Dionne_Xx schreef:

nou dat zou ik niet doen, als hij het virus bij zich draagt kan hij de boel daar ook nog besmetten!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:38

Droes is eigelijk niet te voorkomen, als het heerst heb ik eigelijk zoiets van, kom maar (Dan maar poosje thuis blijven) Maar ben je er wel van af.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:40

aardig besmettelijk , pas er echt mee op.
Voorkomen lukt bijna niet , ja contact vermijden. maar dat is nog geen garantie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:45

Ik persoonlijk zou er toch echt niet blij mee zijn als iemand van een andere stal waar droes heerst gezellig op wedstrijd gaat
Wie weet hoeveel paarden het virus overnemen en dan zitten die ook met de gebakken peren.
Zover ik weet is droes best besmettelijk en ze kunnen er heel ziek van worden.
Voorkomen is moeilijk, heel moeilijk.
Gewoon zorgen dat je het contact vermijd, geen andere paarden aanhalen etc.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 15:49

op wedstrijd gaan vanuit een stal waar droes heerst mag eigenlijk ook helemaal niet.....sterker nog: afgelopen jaar reed ik een merrie die ook droes had... ik had me ingeschreven voor een wedstrijd en dat mocht alleen met DA verklaring afgezegd worden.
Toen ik telefonisch meldde dat ik me wilde uitschrijven ivm droes waren ze erg blij dat ik me kwam afmelden...

De droes was toen allang voorbij, maar hou ook rekening met de incubatietijd!
6 weken na de laatste genezing nog quarantaine houden!

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:21

Nannes schreef:
Dionne_Xx schreef:

nou dat zou ik niet doen, als hij het virus bij zich draagt kan hij de boel daar ook nog besmetten!

Nee zo bedoel ik ook niet Tong uitsteken
Maar misschien, op de wei oid.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:26

Wij hebben op de manege droes gehad, en we hebben de deuren bijna moeten sluiten. Het is idd heel erg besmettelijk, en voorkomen kan je eigenlijk niet.

Hier wat informatie wat bij ons op de website stond:
Citaat:
DROES
Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. Daarom is het van groot belang de zieke paarden te isoleren en als verzorger de nodige maatregelen te nemen.
SYMPTOMEN.
Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. De eerste symptomen zijn hoge koorts, een ontstoken keel (moeizaam slikken) en heldere neusuitvloeiing die al snel etterig wordt. In een later stadium zwellen de lymfeklieren langs de onderkant van de kaak op tot grote bulten.
Indien de ziekte normaal verloopt, breken deze abcessen later open. De etter kan dan aan de buitenkant naar buiten komen (onderkant kaak) of soms via de neusholte.
DOORBRAAK.
Zodra de abcessen rijp zijn en doorbreken, voelt het paard zich al stukken beter. De gaatjes aan de buitenkant van de abcessen kunnen worden opengehouden en dagelijks enkele malen worden uitgespoeld met sodawater, zodat alle etter naar buiten af kan vloeien.
Denk wel aan het besmettingsgevaar! De verzorger van het zieke paard dient zich na elk contact geheel om de kleden en het liefst te douchen!
Ook moet het paard geïsoleerd worden van andere paarden.
CORNAGE.
Indien droes niet goed of niet snel genoeg wordt behandeld, kan het paard een verlamde stembandzenuw oplopen. Deze kwaal heet cornage. Een paard met cornage maakt tijdens het rijden piepende geluiden, hetgeen geen kwaad kan, maar zeer hinderlijk is.
VERSLAGEN DROES.
Komt de etter bij de doorbraak van droes niet naar buiten, maar komt het in de bloedbaan terecht, dan spreken we van verslagen droes. De luchtzakken, de longen, de schedelholte of de buik, kunnen in dit geval aangetast worden. Dit is een levensgevaarlijke vorm van droes die vaak verkeerd afloopt.
Het is dus zaak dat de abcessen zo snel mogelijk tot rijping komen.
Droes is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door de bacterie
Streptococcus equi. Droes kan voorkomen bij paarden en pony’s van elke leeftijd en elk ras.

Het meeste risico lopen:
• jonge paarden;
• paarden die worden gehouden in grote aantallen en in aanraking komen met andere paarden;
• paarden die veel op concoursen en shows komen.

Droes is pijnlijk, moeilijk te behandelen en kan voorkomen bij paarden die er, op het eerste gezicht, volkomen gezond uitzien (circa 10% van de paarden die herstellen, blijft drager). Daarom is het noodzakelijk contact met andere paarden zoveel mogelijk te vermijden.

Binnen een stal of erf kan droes zich snel verspreiden door direct contact tussen paarden of door indirect contact, bijvoorbeeld door gezamenlijke drink- en voederbakken of via zadels en tuig maar natuurlijk ook door de verzorgers zelf, denk goed na, droes is zeer besmettelijk.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:40

het is besmettelijk dus je kan niet van het terrein en ook de kleding dient veranderd te worden als je naar andere paarden gaat

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:01

Het is idd heel erg besmettelijk, door het snot wordt het overgedragen, dus als je dat op je kleding of schoenen hebt draag je het gemakkelijk over!

Voorkomen kan alleen als de zieke paarden echt apart worden gezet en eigen spullen krijgen, zoals voerscheppen, mestvorken etc. en degene die ze behandelt niet bij de andere gezonde paarden komt.
Maar het nadeel is dat je niet weet of deze zieke paarden al andere paarden hebben besmet. Ze kunnen de ziekte al onder de leden hebben voordat je symptomen zoals koorts, snotneus, verminderde eetlust etc ziet. En dan kan het dus al overgedragen zijn zonder dat het het weet.

Het beste is alle gezonde paarden dagelijks (liefst 2 x per dag) temperaturen. Bij plotselinge koorts kan nog antibiotoca gegeven woren gedurden de eerste dag, daarna is het niet meer te behandelen en kun je het paard alleen laten uitzieken. En dat kan wekenlang duren. Als het heerst op een grote stal kan het maanden duren voor het over is als het ene na het andere paard ziek wordt en droes krijgt.

Als paarden weer beter zijn de stal goed ontsmetten, de droesbacterie kan wel 1 jaar lang overleven in een stal!!!!!!

Sharon89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:59

simodi schreef:
Het is idd heel erg besmettelijk, door het snot wordt het overgedragen, dus als je dat op je kleding of schoenen hebt draag je het gemakkelijk over!

Voorkomen kan alleen als de zieke paarden echt apart worden gezet en eigen spullen krijgen, zoals voerscheppen, mestvorken etc. en degene die ze behandelt niet bij de andere gezonde paarden komt.
Maar het nadeel is dat je niet weet of deze zieke paarden al andere paarden hebben besmet. Ze kunnen de ziekte al onder de leden hebben voordat je symptomen zoals koorts, snotneus, verminderde eetlust etc ziet. En dan kan het dus al overgedragen zijn zonder dat het het weet.

Het beste is alle gezonde paarden dagelijks (liefst 2 x per dag) temperaturen. Bij plotselinge koorts kan nog antibiotoca gegeven woren gedurden de eerste dag, daarna is het niet meer te behandelen en kun je het paard alleen laten uitzieken. En dat kan wekenlang duren. Als het heerst op een grote stal kan het maanden duren voor het over is als het ene na het andere paard ziek wordt en droes krijgt.

Als paarden weer beter zijn de stal goed ontsmetten, de droesbacterie kan wel 1 jaar lang overleven in een stal!!!!!!

Het is het besmettelijkste wanneer wij het niet zien! Wanneer het paard het al heeft is het minder besmettelijk, die van mij heeeft het pas geleden ook gehad, en heeft gewoon in de stal gestaan naast 2 andere paarden, en 1 paard kon ze aanraken enzo, en ie heeft droes nooiit gekregen, dus ik vind het een beetje overdreven om ieder een apparte voerschep en zo te geven.
wanneeer de symptomen er nog niet zijn, kunnen ze het al overgeven aan een ander paard,en als dat zo is, dan kunnen wij er niks meer aandoen.
zodra ze het hebben en wij komen erachter, dan is het vrijwel te laat, want dan moet die buld nog gewoon knappen, en goed schoonmaken enzo, dus dan heelt het weer, en word het paard weer beter. en dus minder/niet besmettelijk voor de anderen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:37

Ik vind dat je gewoon niet voorzichtig genoeg kunt zijn!
Je hebt geluk gehad dat het paard naast jouw zieke paard niet ziek werd. Maar dat is niet altijd zo, dus waarom niet zoveel mogelijk voorzorgen nemen? Bij ons op stal konden ze elkaar prima besmetten ...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 14:36

Joto schreef:
Droes is eigelijk niet te voorkomen, als het heerst heb ik eigelijk zoiets van, kom maar (Dan maar poosje thuis blijven) Maar ben je er wel van af.

Dat heb ik dus ook.
maar anderen in mijn omgeving dachten daar wel eens anders over. Als het woordje droes viel brak er zowat paniek uit terwijl dat helemaal niet nodig is.

Het is super vervelend absoluut maar ik vind ook dat sommige mensen erg overdrijven.

Ik het echter niet verantwoord om met een besmet paard op concours te gaan. Dat zou jij ook niet leuk vinden.
Problemen krijg je vanzelf die hoef je niet op te zoeken.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 22:21

De laatste keer dat er hier in de buurt droes uitbrak zijn er een veulen en een shetlander aan deze ziekte overleden. Deze waren beiden in prima gezondheid voor ze droes kregen.
Ik weet dat je niet alles kunt vermijden, maar ik had er toch grote moeite mee dat er gewoon paarden van die bedrijven in aanraking kwamen met andere paarden, het virus verspreidde zich toen ook als een lopend vuurtje. Het ene bedrijf na het andere werd besmet. En dat vind ik toch niet kunnen! Zeker niet gezien het eindresultaat........

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:27

Dat vind ik ook! Het is wel erg gemakkelijk gezegd, van 'laat maar komen'. Als je meemaakt dat er op je stal heel veel paarden ziek worden van droes en er zelfs 1 aan overlijdt omdat de droes naar binnen is geslagen, dan praat je wel anders ...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 08:36

Om nog maar te zwijgen van de mogelijke gevolgen voor drachtige merries... Droes is zeker niets om licht mee om te gaan en helaas voor mensen die op stallen met grotere aantallen paarden staan is het zeer moeilijk je eigen paard te beschermen tegen besmetting. Zoals al werd aangegeven kan een simpele voerschep op een manege al een dooddoener zijn...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:25

ben het helemaal met jana_en_ik eens, ik heb een drachtige merrie staan en moet er niet aan denken dat er iets met haar zou gebeuren......
Droes is op een manege meestal moeilijk te verslaan omdat er gewoon erg vaak veel paarden staan en als je daar je eigen paard hebt staan en de manegeklanten (voornamelijk dus veel kinderen) komen ook langs jouw paard af en aaien ze nadat ze een mogelijk "bestmet" paard hebben geaaid ben je dus eigenlijk al te laat.
Droes komt in vele varianten naar buiten, sommige paarden krijgen alleen wat koorts en verder niets en dan kan je het al gauw gaan verwisselen met n gewone verkoudheid.
Ook is er dan nog het probleem dat ze meestal op n manege niet in quarantaine kunnen worden geplaatst.

Vindt het in elk geval niet kunnen dat er dan nog mensen naar wedstrijden gaan of hun paard/pony verplaatsen naar een andere manege/pensionstal of zelfs box.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:34

Droes is heel vervelend, maar het is niet zo erg dat de wereld vergaat.

6 van mijn pony's hebben afgelopen zomer droes gehad, 1 is er helaas overleden omdat het niet door de VA onderkend is dat het droes was (heb er maar 1 met de bekende bult gehad).

Maar heb ook 2 pony's gehad die op een ander stukje land stonden (en dus niet konden neuzen) die niets gehad hebben. De pony's die wel bij elkaar gestaan hebben zijn wel allemaal ziek geworden (ze staan bij mij 24/7 op het land bij elkaar).
Het is dus besmettelijk, maar alleen met direct contact (of je moet bij paard 1 snot op pikken en dat op de neus van paard 2 gaan smeren).

Ik ben meer dan een maand nadat ze allemaal koorts vrij waren pas weer met mijn pony's het erf af gegaan (en de laatste die ziek was is toevallig pas een half jaar later weer het erf af geweest).

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:46

Dennis schreef:
Droes is heel vervelend, maar het is niet zo erg dat de wereld vergaat.

6 van mijn pony's hebben afgelopen zomer droes gehad, 1 is er helaas overleden omdat het niet door de VA onderkend is dat het droes was (heb er maar 1 met de bekende bult gehad).

Als je met 6 zieke ponies zit en er gaat er zelfs 1 dood, dan snap ik niet helemaal dat je droes alleen maar 'vervelend' vind ???!!!

Ik heb op stal het paard gezien dat overleden is aan droes, nou zo'n ziek paard heeft een diepe indruk op mij gemaakt en ik moet er niet aan denken dat het mijn paarden overkomt! Dat is echt wel meer dan alleen 'vervelend'! Boos!

__REPLAY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:51

Ik heb ook eens op een stal gestaan waar droes uitbrak. We mochten er zelf wel in en uit, maar we mochten met onze paarden niet van het erf af. Wel ging de eigenaar lekker naar de veulenkeuring in het bedrijf ernaast, en mochten ook de huifkarren gewoon komen overnachten. Slim hè?!!

Droes kun je niet voorkomen, helaas. Als hij het wel krijgt kun je laurierzalf op de bulten smeren. Dit vergroot de kans dat het gewoon naar buiten openbreekt.

Het is echter niet waar dat het alleen overbrengbaar is via direct contact. Droes word gewoon overgebracht door het hoesten e.d. van het besmette paard.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 11:58

Ja, dat zeg ik. Die ene is niet zo zeer door de droes overleden, maar door verkeerde medicatie van de VA omdat ik alles wat mijn pony's dwars zit meteen door heb.
Pony heeft enkel koorts gehad en een klein snotterbelletje, geen bult of weet ik wat. Pas toen ze opgehaald is door de GD en ze open gehaald is kwam er uit dat ze idd droes heeft gehad.

Als er bekend is dat het droes is kan je het goed behandelen en zijn ze alleen een paar dagen ziek.

De VA heeft het mij ook gezegt, als ik minder goed op mijn pony's gepast had hadden ze gewoon een bult gekregen en waren ze er allemaal zonder problemen weer bovenop gekomen.

Een paard wat overlijd aan (verslagen)droes zo beroerd, gedes-orienteerd, slecht ziend, van de wereld, neurologisch niet in orde de laatste paar uur voor zijn dood. Ik gun het niemand om zijn paard zo te zien want dat is verschrikkelijk.
Ik wil het echt niet nog een keer mee maken, maar het is puur door een fout van de VA gekomen, en niet door de droes zelf.