Hele erge jeuk!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabian_Girl

Hele erge jeuk!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 14:30

Shadi heeft de laatste dagen heel erg last van jeuk.Hij schuurt met namen aan zijn borst en manen.
Zijn borst zitten wondjes en kale plekjes van t schuren.
Als je hem poetst of kriebels daar dat vind hij erg fijn.Dan gaat hij helemaal hangen en zijn hoofd omhoog.We hebben al gekeken of we luizen oid zagen.Maar ook niet.

Voor de zekerheid heb ik ze al een paar keer behandeld met Silluis Spray van de paarden drogist maar het helpt niet .
Gemini heeft ook jeuk als je daar kriebelt, Maar die schuurt niet.
Hun 2 staan samen en zonder deken.
Wel hebben ze schilfertjes in de vacht/staart.

Ben ook niet van voer veranderd.Ze krijgen reform granden mix en voordroog.
Iemand een idee wat dit kan zijn ? En wat er tegen te doen?

risky

Re: Hele erge jeuk!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:12

probeer ze eens allebei helemaal te wassen met een paardenshampoo, misschien hebben ze gewoon jeuk van de huidschilfers die loskomen

goodolded

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:56

Wassen met betadine of teershampo wil ook wel eens helpen. Als ze echt tot bloedens toe jeuk hebben, toch maar even veearts erbij voor een huidschraapsel of een ander middeltje

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:58

Mocht de jeuk aanhouden inderdaad de DA erbij halen, kan duiden op een schimmeltje en dan is wassen met Imaverol niet onverstandig.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:06

Zou wassen met imaverol of sebacil kwaad kunnen?Misschien dat ik dat dan eens kan proberen.
Als moet ik ze dan wel met emmertjes water wassen want heb daar geen kraan Boos!
Gemini heeft er niet veel last van..zie hem ook zelden schuren. Shadi valt nu ook wel mee..Maar toch heeft hij duidelijk jeuk. Bij zijn kont ook.Die probeert hij aan zn jollybal te schuren Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:12

luis hoef je niet altijd te kunnen zien he?
kan ook jeuk zijn van het verharen,die periode komt er ook weer aan.

denk dat wassen met sebacil geen kwaad kan, die werkt tegen luis en mijt

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 13:16

oke..toen gemini luis had toen zag je ze gewoon lopen.die had het van een verzorgster die borstels gebruikte die ze ook op andere paarden gebruikte..heel leuk dus..
zal is sebasil gaan halen dan.mocht dat allemaal niet werken dan maar even na laten kijken.
verharen lijkt me nog niet eigenlijk want hij verliest nog geen haar..

mocht het weer luizen zijn dan is dit dus echt het laatste jaar ZONDER deken.toen ik ze met dekens had staan hadden ze dat nooit en zonder dekens wel.en dan schuren ze ook vaak

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:26

Voordroog kan ook jeuk veroorzaken, sommige paarden kunnen daar echt niet tegen, en dat kan ook als ze ouder zijn ineens op komen zetten.

Ik zou eerst even een schraapsel laten maken door de DA, en daarna eventueel wassen met Sebasil, dat is echt giftige rotzooi dus als het niet echt nodig is dan liever niet Knipoog

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:13

Tubetje Viatop van de dierenarts stilt de jeuk super..
Haalt overigens geen oorzaken als luizen ed weg, maar is wel even fijn als je paard gek wordt van jeuk!!
Mijn paard schuurd zn staart kapot op de trailer..
Wanhopig werd ik ervan als ik weer een getoupeerd pruikie op zn kont aantrof...
Die Viatop doorbrak dan weer even de cirkel, omdat hij na trailerreis ook nog dag of wat bleef schuren, tot bloeden toe!!
Als we niet reizen schuurd hij niet, maar hij is zo groot dat hij met zn kont op de achterbalk kan gaan zitten en zo bij de laadklep kan om te schuren...
Dus na een trip smeerde ik viatop op zn staart en dat voorkomt een gescalpeerde staart.. ook inpakken van zn staart helpt goed als ik oppad ga..
Maar als mijn varkentje jeuk of kriebeltjes heeft neem ik viatop.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:17

Mijn pony heeft hetzelfde probleem.
DA erbij gehaald, conclusie : parasieten.
Imaverol gehaald om hem mee te wassen, en het ziet er een stuk rustiger uit.
Het is wel even af en aan rijden, want je moet 4x per dag de plekken behandelen, en dat om de 3 a 4 dagen...