Pony te dik

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Pony te dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:26

Mijn pony is een kruising tussen Haflinger en Welsh pony, en ze is dus ook zwaar gebouwd zoals de haflingers, en ze is maar 1.41m groot. Het feit is dat ze te dik is. Mijn vader zegt dat ik haar dik maak door het feit dat ik haar zoveel hooi geef (van die hele grote pakken hooi krijgt ze mss een halve plak, zijn pakken van 3m lang en teveel voer.. ze staat ongeveer 8uur op stal (gelieve daar geen commentaar op) en de andere uren op kale weides nu (staat nog gras op maar niet veel). In de zomer is ze natuurlijk nog zwaarder (grasbuik) door het vele gras dat we hebben. Ze krijgt dagelijks 5 handjes pianissimo van cavalor en wordt 2/3 keer in de week gereden. Geef ik ze nu echt teveel eten?
En ik vind dat ze op stal altijd wel hooi moet kunnen knabbelen, het blijkt hooi te zijn van jong gras, worden ze daar ook dik van?
En wat kan ik eraan doen om haar dan toch wat te doen vermageren? Mijn dierenarts zei dat ze idd zwaar staat maar nu ook niet super dik, ze is nog nooit hoefbevangen geweest..

ellepel

Re: Pony te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:35

[VS] Centraal topic voor paarden met overgewicht

is een speciaal topic voor paarden die te dik zijn.
staat alles in wat je weten wilt. Knipoog

maar oke:
meer beweging, dus meer buiten geeft extra verbranden van caloriën.
wat vaker rijden,of longeren of los laten bewegen in de bak( af en toe eens sprongetje is ook goed voor ze)

koop liever ander hooi, hooi van minder bemest land van 2e snee.
denk inderdaad dat jouw hooi wat te goed is voor haar Knipoog

ik zou kiezen voor meer bewegen,dus liefst elke dag even laten lopen en wat minder hooi.
die 5 handjes pianissimo daar word jouw dier niet dik van hoor.dat zijn vitamines die ze wel nodig heeft denk ik.
beetje minder hooi en dan zie je na een tijd vast wel verschil Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:38

Ja maar dan heb ik zoiets van : minder hooi, ja wat doet ze dan op stal? Als ik minder geef dan is het al op na tien minuten bij wijze van spreken, en dan gaat ze al het stro op gaan eten..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:42

je kunt je hooi eventueel in een hooinet doen,dan is ze wat langer bezig.

korter op stal gaat denk ik niet want ze zal gewoon van savonds tot smorgens binnen staan he?
dat staat die van mij ook...

ander hooi waar wat minder inzit zal vast wel helpen denk ik.
ja en wat meer rijden enzo...dan valt ze vanzelf wel wat af

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:46

Ja ze komt rond 8uur savonds binnen en gaat smorgens om 5uur buiten (in de winter). In de zomer heb ik massa's gras over en kan ze het geen meester, nu is het meeste op maar nog is ze zo dik. En ja ander hooi is misschien een optie, het is nu toch bijna op dus moet ander gaan kopen. En meer rijden, jah kon het maar, mijn weide ligt constant te nat, en ik heb dan ook het schoolwerk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:52

heb je je paard alleen staan?
anders een erbij,dan kunnen ze samen rennen Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:05

Sommige paarden hebben dat nu eenmaal dat ze snel dik worden vaak al van lucht, ik zou toch een paar keer per week wat met je pony gaan doen en meer dan hooi en af en toe een handje bokjes heeft ze niet nodig of i.p.v. brokken zo'n pavokoek.
over dat ie 8 uur op stal staat valt niks aan te merken er zijn helaas paarden die veel langer binnen staan.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:07

Er staat een paard op de weide naast haar, ze rennen dan ook gewoon langs de draad, paard is van iemand anders en die wil ze appart houden.. En ja toen ik ze kocht kreeg ze nooit brokken, en stond ze op een weide met bijna geen gras, ze had daar gewoon niet zoveel beweging, maar ze was even dik als nu hoor... Dus die brokken weglaten zal niet bepaald gaan helpen denk ik. Ahja, wortels krijgt ze ook elke avond, maar worden ze niet dik van lijkt mij?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:41

Nog iets, het hooi is 2 jaar oud denk ik maar bleek toch van jong gras te zijn.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:19

Als ze al te dik was bij de vorige eigenaar en de hele zomer heeft ze zich vol gevreten aan gras, dan kun je denk ik niet verwachten dat ze nu ineens slanker zou kunnen worden.
Het vet heeft ze opgeslagen. Het is net als bij mensen, ben je te dik dan werkt alleen een combinatie van net iets minder eten en meer bewegen om af te vallen.

Een van mijn paarden is jarenlang te dik geweest (vet uit Amerika gekomen). Ik had van alles geprobeerd, maar het lukte niet om haar af te laten vallen. Voor haar is de uitkomst magnesium geweest. Zij blijkt insuline resistent te zijn.
Hier staat een heel artikel over op paardnatuurlijk.nl
Maar ik denk in jouw geval dat je pony iets minder hooi moet hebben, iets meer beweging en komende zomer beperkt in het gras. Anders is het een kandidaat voor hoefbevangenheid en ik weet uit ervaring: dat gun je je ergste vijand nog niet.

Helaas gaat afvallen (als je het graag wilt) erg langzaam.
Succes.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 21:39

Bij vorige eigenaar had ze weinig gras, ook in de zomer dus daar kon ze zich ook niet dik vreten.. Daar heeft ze gewoon 3 maand stil gestaan of langer vooraleer ik ze kocht, dus daar had ze geen beweging en kon ze wel stro en hooi eten.. We zijn van plan om stukjes af te zetten voor in de zomer, dat ze niet alles in één keer opeet (niet dat het haar lukt maar toch..)

Marije87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 02:22

Graszaadhooi Lachen.

Maagvulling maar geen caloriën.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 08:54

Ook wortels zijn bij zo'n pony dan teveel er zit ook best nog wat suiker in een grote hoeveelheid wortels.
Als jeje paard af wilt laten vallen zal je het toch op hooi moeten houden en natuurlijk mag als beloning een wortel of een handje brok.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 13:11

misschien op de dagen dat je niet rijdt,longeren??ik heb ook ergens gelezen dat een paard afvalt van lange(opbouwende)stukken stappen,bij onze shetlander hielp dat goed Knipoog

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 15:26

Er wordt 2/3 keer intensief gereden en ongeveer 2 keer gewandelt en das toch wel een goeje 2uur stappen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 17:47

Ze is nu op stal, ze heeft minder hooi gekregen en een handje minder voer, wortels kreeg ze wel nogaltijd, ze krijgt dagelijks ongeveer 5 wortels..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:01

Als je wat betreft voer en beweging alles hebt geprobeerd, maar niets helpt, dan zou je een week of 10 magnesium kunnen proberen. Zoals ik eerder in dit topic heb geschreven had ik van alles geprobeerd, maar niets hielp om mijn dikke paard slanker te krijgen. Een artikel op www.paardnatuurlijk.nl over insuline resistentie en magnesium heeft voor Indiana een wereld van verschil gemaakt. Ze zeggen daar dat je na ca. 6 tot 8 weken resultaat moet kunnen zien. Ik zag pas duidelijk resultaat na 10 weken.
Ik kan je echt aanraden dat artikel eens te lezen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:05

romeorowan schreef:
Als je wat betreft voer en beweging alles hebt geprobeerd, maar niets helpt, dan zou je een week of 10 magnesium kunnen proberen. Zoals ik eerder in dit topic heb geschreven had ik van alles geprobeerd, maar niets hielp om mijn dikke paard slanker te krijgen. Een artikel op http://www.paardnatuurlijk.nl over insuline resistentie en magnesium heeft voor Indiana een wereld van verschil gemaakt. Ze zeggen daar dat je na ca. 6 tot 8 weken resultaat moet kunnen zien. Ik zag pas duidelijk resultaat na 10 weken.
Ik kan je echt aanraden dat artikel eens te lezen.

Bedankt voor de info, maar ik zit nog niet echt aan de periode dat ik kan zeggen van : ik heb alles probeerd qua voer en beweging aangezien echt niet zoveel gereden wordt door dit stomme weer momenteel.. En ja voering bouw ik nu eventjes af, maar ik hou die link zeker bij (had hem al opgeslaan bij je eerste post hoor Knipoog)!

Edit : typfout

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 17:28

Wat ik nu doe is minder hooi (van dat nieuwe) geven, maar nog een plak of 2 plakken oud hooi bij geven (is al héél oud hooi maar zit totaal geen stof in, minder dan in dat nieuwe zelf). En ze eet het allemaal op dusja. En voer krijgt ze nu maar 4 handjes plus lijnolie en twee wortels.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 18:37

Er is bij VS een centraal topic over te dikke paarden en pony's, daarom hier een slotje.