Moeten paarden altijd op vaste tijden gevoerd worden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Moeten paarden altijd op vaste tijden gevoerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 09:53

Nu gebeurd dat bij ons op de manege altijd, maar ís het heel belangrijk dat ze iedere dag op vaste tijden hun voer krijgen, of kijken jullie niet zo nauw?
Dit omdat ik van iemand te horen kreeg dat, als je niet iedere dag op precies het zelfde tijdstip zou voeren, je slecht voor je paard zou zorgen Clown
Zelf denk ik dat het wel meevalt als ze niet iedere dag op dezelfde tijd gevoerd worden, ze overkomen er imho niks van als ze in het weekend een uur of 2 later hun voer krijgen als door de week.
Wat is jullie, onderbouwde, mening hierover

flubjuh

Re: Moeten paarden altijd op vaste tijden gevoerd worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:57

bij mijn paard worden ze ook op verschillende tijden gevoerd. Ik vind niet dat het heel veel kwaad kan.
Als ik honger heb moet ik ook wel is een uurtje wachten Tong uitsteken
Maar de meeste mensen zullen het wel met me oneens zijn, want voor mensen is het ook goed als je op vaste tijden eet.
Overigens op de manege waar ik eerst reed , werkte ik ook op stal en ze worden daar doordeweeks op vaste tijden gevoerd en in het weekend ook wel , behalve op zondag dan gaan ze vroeg dicht en worden ze soms al om 4 uur gevoerd in plaats van half 6 / 6 uur.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:59

Door de week krijgen ze hier op de zelfde tijd voer. In het weekend is dat vaker later in de ochtend, maar ik zeg er wel bij dat ze de avond van te voren ook wat later krijgen en smiddags ongeveer een halve plak erbij krijgen zodat ze dan over dag niet te lang zonder eten staan. Het zijn min eigen paarden. Als ik pensionpaarden erbij heb krijgen ze iedere dag op de zelfde tijd. Nee op een paar minuten komt het niet aan.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:59

ik denk dat het niet erg is. voor de ochtend en avondvoeding vind ik het belangrijkst. 's middags kan wel eens wisselen naar mijn mening! Gebeurd ook bij mijn paard en hij vind het prima.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:44

Mijn paard word ook niet op vaste tijden gevoerd. Wel heeft ze naast de voertijden onbeperkt hooi.
Volgens mij maakt het niet zoveel uit als er één of twee uur verschil inzit.
Wel kan het zijn dat je paard staat te wachten door hun automatische klok.

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:49

Ik voer niet op vaste tijden MAAR die van mij staan op het weiland. Ze hebben dus altijd hun basisvoer voorhanden. Ergens in de loop van de avond voer ik hooi bij en een handje brok. En in het weekend wordt het ook wel eens in de middag. No problem!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:44

Ik voer mijn paard ook niet op vaste tijden, doordeweeks voordat ik ga werken rond 8u, 's avonds pas 7u na mijn werken. En in het weekend is het 's morgens rond 9u, en 's avonds rond 5/6u. Zal wel niet zo verkeerd zijn hoor!

Vera81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:53

Bij ons hebben ze altijd onbeperkt hooi/kuil.
De extra-tjes en het bijvullen van nieuw hooi en kuil gebeurd altijd op verschillende tijden. Ik vind dat geen probleem.
Ook is het vaak niet het eerste wat ik doe als ik bij ze ben (soms wel), zo kunnen we nog steeds verschillende dingen met ze doen zonder dat ze vervelend worden omdat ze eerst willen eten!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 19:01

Dank jullie voor de antwoorden, een kennis van ons had te horen gekregen dat als ze dat niet zouden doen, pony binnen de kortste keren koliek zou hebben, dus die schrok een beetje.
Heb haar ook al gerust gesteld.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 19:13

Hier krijgen ze wel onbeperkt hooi, maar verder wissel ik gewoon qua uren. Ik heb nooit gemerkt dat het nadelig was, enkel voordelig.

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:27

Wij voeren de paarden altijd rond vaste tijden (kan weleens een uurtje verschillen):

8.00u; brokken
10.00u;hooi
14.00u; hooi
17.30u; brokken
21.00u; hooi
(als de paarden hele dagen buiten staan vervalt het hooi van tien en twee uur!)

Wij hebben de afgelopen 10 jaar (even afkloppen) geen paarden met koliek gehad!)

ik ben van mening dat regelmaat toch wel heel belangrijk is voor de spijsvertering van een paard.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:48

Voor zover ik weet is het niet nodig om paarden op bepaalde vaste tijden te voeren.
In het wild levende paarden grazen de hele dag door, en hun spijsverteringsstelsel is dan ook het meest geschikt om de hele dag door kleine hoeveelheden (ruw)voer binnen te krijgen.

Wanneer paarden om wat voor redenen dan ook op een aantal vaste momenten gevoerd wordt, is het wel handig om deze momenten zo te kiezen, dat ze voor het paard zo min mogelijk nadelen met zich meebrengen. Zo is het bijvoorbeeld niet goed om een paard vlak voor een zware inspanning ineens veel, moeilijk verteerbaar voer te geven.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:55

bij ons worden de paarden op redelijk vaste tijden gevoerd.
Smorgens rond 8 uur (soms iet eerder, soms iets later) brok en voordroog (flinke berg, om 12/13 uur staat hij nog te eten) en dan savonds rond 18.00-19.00 als ze naar binnen gaan.

Vorige stal was smorgens een vaste tijd, en smiddags/savonds als je er zelf was. ene keer was dat 15.00 ander ekeer 20.00
Dat vond ik echt niks, staat het ene paard te eten, moet de ander nog 5 uur wachten....

x_dootje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:38

Bij ons op stal worden de paarden op redelijke vaste tijden gevoerd.
Ook ik ben van mening dat regelmaat belangerijk is voor de spijsvertering van een paard!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:42

ik wordt zlef ook sacho als ik geen regelmaat heb (lees: altijd ronde de zelfde tijden op staan, eten en naar bed).
De ene persoon heeft er wel last van (zoals ik) en de ander kan er erg goed tegen.
Denk dat dat bij paarden ook zo is

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:57

Yavanna schreef:
Dank jullie voor de antwoorden, een kennis van ons had te horen gekregen dat als ze dat niet zouden doen, pony binnen de kortste keren koliek zou hebben, dus die schrok een beetje.
Heb haar ook al gerust gesteld.

Dat zal wel mee vallen..

Ben wel van mening dat sportpaarden wel ongeveer om de zelfde tijd moeten eten.. Hoeft niet echt precies op de zelfde tijd, maar dat er wel een soort schema in komt. En natuurlijk niet voeren vlak voor het rijden..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:38

mijn paard krijgt 1x per dag zijn krachtvoer van mij, dit verschilt per dag Haha!
daarnaast onbeperkt weidegang en kuilgras, dus geen probleem.

straks op stal krijgt hij natuurlijk wel vaste tijden (naar binnen en buiten) en denk ook niet dat hij daar moeilijk over zal doen Knipoog

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:28

ma_rie_tje schreef:
ik wordt zlef ook sacho als ik geen regelmaat heb (lees: altijd ronde de zelfde tijden op staan, eten en naar bed).
De ene persoon heeft er wel last van (zoals ik) en de ander kan er erg goed tegen.
Denk dat dat bij paarden ook zo is

Er zit heel veel verschil tussen de spijsvertering van paarden en die van mensen. Je kunt daarom ook niet zomaar een één-op-één vergelijking maken tussen die twee. Als jij chagrijnig (want dat woord bedoelde je denk ik) wordt van een bepaald voedingspatroon, dan wil dat niets zeggen over hoe paarden op datzelfde voedingspatroon reageren.

Mensen zijn "gebouwd" om vooral hoog-energetisch, makkelijk verteerbaar voedsel te eten, terwijl paarden vooral energie-arm voedsel verteren (of laten verteren door darmbacteriën). Van dit "ruwvoer" zijn zulke grote hoeveelheden nodig, dat ze niet meer op één of enkele momenten per dag gegeten kunnen worden.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 14:22

Bij hun zou het om een pony gaan die eigenlijk niet veel meer hoeft, alleen maar tussen de schaapjes voor grasmaaier spelen, en af en toe lekker mee wandelen en troetelen.
De reden dat ze het niet meer zagen zitten om haar over te nemen, was doordat vrienden van hun, met 3 paarden, hier heel strict over waren, niet op tijd eten is dode knol.
Erg jammer.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:19

ik voer eigenlijk met opzet niet precies altijd op de zelfde tijd om de dooreenvoudige reden dat 1 van mijn paarden de neiging heeft om bij een vaste tijd de hele box in elkaar te timmer als je ook maar 5min te laat bent.........erg vervelend in het weekend en ook voor de overige paarden
Mijn schema ziet er daarom als volgt uit:

tussen 7 en 9 brok en hooi
na de koffie naar buiten waar al kuil of hooi klaarligt in de paddock dit is tussen 10 en 11
bij binnenkomst schone stal en kuil tussen 15.30 en 17.30 afhankelijk van weer en licht
tussen 19.00 en 20.00 brok
tussen 21.00 en 22.30 hooi/kuil

zoals je ziet regelmaat maar niet op de minuut.......

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:26

Mijn paarden krijgen geen krachtvoer alleen hooi en stro! En als dat op is krijgen ze weer nieuw, dus heeft niks met tijden te maken!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:27

Op 10 minuten of een halfuur zal het niet komen natuurlijk. Lachen Knipoog

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:46

Mijn vorige paard had heel vaak koliek, tot hij op een stal stond waar strikt op vaste tijden gevoerd werd. Hij heeft sinds dien nooit meer koliek gehad

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 22:51

sterker nog. liever niet Knipoog

paarden die je dan mee neemt op wedstrijd. en normaal op die tijd eten krijgen .. zullen zich zeeeeer goed gedragen in hun proef
of op buitenrit dat onverwacht uitloopt.

dus liever zelfs niet Knipoog kan heel onhandig uitkomen Ja

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 23:56

CielitoLindo schreef:
Mijn vorige paard had heel vaak koliek, tot hij op een stal stond waar strikt op vaste tijden gevoerd werd. Hij heeft sinds dien nooit meer koliek gehad

En was dat het enige verschil? Of kreeg hij ook andere voeding, of andere hoeveelheden/verhoudingen? Kreeg hij meer/minder of op andere tijden water, beweging, enz.?