extra dingen waar je op moet letten met ijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steeff2

extra dingen waar je op moet letten met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 00:59

Mijn paard heeft vandaag ijzers gekregen en ik was er zelf niet bij toen de smid er was, dus heb ik ook niet kunnen vragen waar ik eigenlijk nog op moet letten met ijzers...
Dus mijn vraag is, moet je nog iets extras doen met ijzers behalve het uitkrabben van de hoef (altijd) natuurlijk?

marquez1

Re: extra dingen waar je op moet letten met ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:40

Met ijzers kan je paard eerder uitglijden op straat of op (nat) gras. Na verloop van tijd gaat de hoef groeien. Let erop dat de hoef niet over het ijzer groeit, het ijzer niet los zit, de hoef gaat brokkelen of dat het ijzer scheef gaat zitten. Je kan met het uitkrabben controleren of het ijzer los (gaat) zitten door erop te tikken met je hoevenkrabber. Een dof geluid is goed, een hoger blikken geluid betekend dat het ijzer los zit. Wanneer je paard weer naar de smid moet is afhankelijk van de stand van de benen van je paard, hoe hard zijn hoeven groeien en of je veel met je paard op de straat komt. Standaard regel over het algemeen is eens in de 6-8 weken.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:41

Het is slim de eerste dagen de pezen een beetje te koelen, en idd controleren of het niet los zit.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:37

als het goed is heeft je hoefsmid je paard een net en passend beslag gegeven.
beslaan van paarden is niks meer en niks minder dan de voeten voorzien van een slijtvaste laag, het hoefijzer. dit zorgt er voor dat je paard dus niet zo snel zijn voeten gaat verslijten en dat voor jou de gebruiksmogelijkheden verbeteren. de voetstand is niet veranderd en zal dus ook geen extra of andere belasting geven. wel is het belangrijk dat je in de gaten houdt dat er geen scherpe voorwerpen tussen het ijzer en de zool zitten. verder zal je paard er geen nadelige gevolgen van hebben. wel is het waar dat je paard extra gewicht onder aan zijn been krijgt en het dus wel kan zijn dat ie er een paar dagen aan moet wennen.
verder mag er dus niks veranderen.

groet john.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:50

j_haine schreef:
als het goed is heeft je hoefsmid je paard een net en passend beslag gegeven.
beslaan van paarden is niks meer en niks minder dan de voeten voorzien van een slijtvaste laag, het hoefijzer.

en een laag die het hoefmechanisme beperkt, hoe goed het ijzer ook aangebracht is

Citaat:
dit zorgt er voor dat je paard dus niet zo snel zijn voeten gaat verslijten en dat voor jou de gebruiksmogelijkheden verbeteren.

daar zijn betere oplossingen voor om overmatige slijtage te voorkomen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Citaat:
verder zal je paard er geen nadelige gevolgen van hebben.

ook daar zijn de meningen heel erg over verdeeld Lips are sealed

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:55

Ze vraagt hier niet over een menig wel of geen ijzers, ze vraagt om advies waar ze op moet letten met ijzers. Laat dit topic niet verzanden in een discussie wel of geen ijzers, daar zijn al eindelose topics over geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:57

met glad gras en kinderkopjes moet je iets meer opletten
en als gaat sneeuwen, aangezien er graag sneeuw onder de zool blijft plakken
verder wennen ze er erg snel aan hoor

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 21:26

Goed opletten met sneeuw ( ik mag van mijn vader dan helemaal niet rijden als de sneeuw blijft liggen). Ook goed opletten bij nat gras en modder. En verder probeer ikzelf zoveel mogelijk putjes te vermijden omdat die met regenachtig weer nogal glad kunnen zijn.