Atrose in de rug of KS, Hoe te herkennen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Atrose in de rug of KS, Hoe te herkennen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 16:36

Hallo,

Om een lang verhaal iets korter te maken ben ik naar ervaringen opzoek van mensen met paarden die een rugprobleem hebben.

Ik heb een 10 jarige merrie die altijd wel iets heeft. Bloos

De merrie ken ik zo'n 4 jaar en is 2 jaar van mij.
Ze is super lief in de omgang en met longeren ook en ontspant lekker.

met rijden is echter erg vluchterig en wil ze niet ontspannen.
Als ik ze zelf rijdt moet ik er heel erg aan rijden om ze een beetje over de rug te rijden, ze wil echter niet helemaal 'doorkomen'.
Als iemand anders haar rijdt gaat ze lopen hupsen en neemt ze haar binnenachterbeen niet mee, ze zet haar rug vast, kop omhoog en rennen maar..

Nu heeft ze dit bij de vorige eigenaar ook gehad en die heeft de hoop na 2 jaar opgegeven. Ze had een hoop medicijnen geprobeerd, foto's gemaakt, voorbenen en rug op de foto niks op te zien, alleen maar 1 tjes. Perfect zou je denken. Maar ze loopt niet goed! Mijn instructriese (waar ze 2 jaar gestaan heeft en haar getraind heeft en bij alle DA bezoeken bij geweest is) houdt het op een 'grijs vlak'.

Aangezien ik zelf heel graag de sport in wil begint mijn kaarsje qua geduld en plezier in het rijden ook aardig op te branden. Ga vanaf vandaag beginnen met 10 dagen pijnstillers met de hoop dat eruit komt dat ze pijn heeft en daarom zo dramt of juist niet (en dan helemaal even niet meer weten wat eraan te doen)

Zelf heb ik een beetje het vermoeden dat ze KS heeft of atrose in de rug, maar hoe kan ik dat herkennen? Is dit vast te stellen door de DA zonder foto;s te laten maken, of moeten er weer foto's gemaakt worden? (aangezien dit zo'n 2 en half jaar geleden is) maar toen liep ze ookal zo.

Of..

Leest iemand anders hier een herkenning in?

Wie o wie kan mijn iets vertellen,
oja aan het zadel ligt het zowieso niet want die is op maat gemaakt, ik ben ook niet te zwaar.

jesito

Re: Atrose in de rug of KS, Hoe te herkennen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:02

Atrose blijkt op foto's vaak slecht te zien.
Mijn pony heeft artrose in de rug en dit is na lang dokteren en fysiotherapie en na wat onderzoeken de diagnose.
Maar ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht dat ze misschien iets van ks zou kunnen hebben.
Ik weet ook niet echt het verschil en of er verschil is.
Ik vold dit toppic, word ik misschien ook wat wijzer van

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:15

Ik herken je verhaal wel een beetje. Anouar wilde ook nooit echt meewerken met dressuur. Hij wilde niet over de rug lopen, z'n achterbenen er niet onder zetten, niet buigen... eigelijk wilde hij niets anders dan met z'n kop in de lucht lopen.
Maar er leek niet echt iets ernstigs aan de hand te zijn.

Tot ik een endurance wedstrijd ging rijden. Dat was de druppel die de emmer deed over lopen. De dag erna ging het nog, maar hij kreeg steeds meer pijn, tot hij op een gegeven moment gewoon omviel als hij een onverwachte beweging maakte.

Op naar de DA. We zijn toen, op aanraden van stalgenootjes, naar de Vallei in Woudenberg gegaan. Foto's gemaakt, gelukkig niets op te zien. Thermografiebeelden gemaakt, daar was wel degelijk wat op te zien.
Het probleem zat in z'n rug, ter hoogte van de lendenen. De spieren waren helemaal verkrampt. De DA heeft de spieren toen los gemaakt en Anouar ging bijna huppelend naar huis.
We zijn er nog een aantal keren terug geweest en hij heeft me ook geholpen met het rijden weer op te pakken.
Oorzaak was een verkeerde manier van lopen en een niet passend zadel, voor zover we toen wisten.

Hoewel z'n rug weer goed was bleef hij toch iets last houden. Dressuur ging beter, maar niet optimaal en ik kon zeker eens in de maand niet rijden omdat hij er nog last van had. Maar ja, het probleem dat hij toen had was toch wel heel flink, dus dat is niet zomaar weg denk je dan.
Tot we er van de zomer achter kwamen dat hij leverbot had (daardoor had hij nog veel meer kwaaltjes hoor) Dat is ook genezen en hij loopt nu gewoon super voor zijn doen. Hij kan opeens dingen waarvan ik nooit gedacht had dat hij dat kon. Hij is veel losser in z'n lichaam en heeft echt nooit meer een gevoelige rug. Ik ben heel erg blij.

Dat er op de foto's niets te zien is vind ik positief, dan is het iig geen kissing spines. Jouw verhaal doet mij ook denken aan een probleem met de spieren. Ik weet niet waar je woont, maar anders kan ik je de Vallei echt aanraden. Een probleem met de spieren hoeft helemaal niet zo erg te zijn.

Dat van die leverbot heb ik erbij gezet omdat dat de grootste oorzaak was van z'n rugklachten. Veel klachten komen van binnenuit, dus kijk daar ook eens naar (niet dat je paard leverbot heeft, dat komt maar weinig voor, maar er kan ook iets anders zijn)

Succes

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:57

Bij artrose zal bij stilstand de stijfheid verergeren en bij beweging verminderen. Ik denk dat het verhaal van @Lenneke niet zo'n slechte is!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 13:49

ze staat nu op pijnstillers maar ze is nog niet veranderd.

Zou het dan eigenwijs heid zijn?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 14:13

Anouar krijg van de dierenarts die we eerst hadden laten kijken (dus niet van de Vallei) ook pijnstillers, maar ondanks dat ging het alleen maar slechter.
Dus ik raad je echt aan om naar een goede dierenarts te gaan

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 16:20

Mijn eigen dierenarts komt eind deze week terug en die ga ik zeker even bellen.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 12:13

Eerst de dierenarts maar eens afwachten...
Misschien is het idd beter om naar een grote paardenkliniek te gaan..
Hier spreekt voor zich dat de kennis verder reikt dan de pijnstillers die je nu hebt gekregen...
Bij evt lichte vorm van artrose kan een Tildren-infuus grote uitkomst bieden, maar bij flinke artrose zal dat niet veel meer kunnen helpen..
Ik zou eerst goed onderzoek laten doen...
Sterkte en succes ermee!!

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:09

Röntgenfoto's kunnen geen goed beeld geven van artrose in de rug, daar ligt het te diep voor.
Met echografie kunnen ze veel meer zien. Ik zou zeker naar een grotere kliniek gaan als je van plan bent er een dierenarts naar te laten kijken.
Kijk eens op www.vwf.nl, daar staat een uitgebreid verslag over de lezing die Erik Bergman van De Lingehoeve vorige week gegeven heeft over diagnostische beeldvorming.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 16:46

dat was eigenlijk ook een beetje mijn vraag. Of mensen zich in mijn probleem herkennen en wat daar de uitkomst van was.

En of het via foto;s thermografie of gewoon door de DA was vast te stellen.

Wat ik wel vreemd vindt is dat de pijnstillers niet werken, atrose en KS geeft toch pijn? dan moeten die pijnstillers dat toch weghalen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:50

Zo zag Anouar z'n rug eruit. Je ziet overduidelijk waar het probleem zat
Afbeelding

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:04

Ook mijn paard heeft rugproblemen. Na meerdere keren op de foto, kliniekbezoeken, pijnstillers, spierontspanners, enz ben ik voor een scintigrafie naar de lingehoeve gegaan, bij Eric Bergman. Na de scinti zijn er echo's gemaakt van de plekken die eruit kwamen, hier kwam duidelijk ernstige artrose uit op meerdere facetgewrichten (gewrichten tussen wervels). Dit was niet op de foto's te zien! Je kunt daar namelijk niet de hele wervel op zien!

Mijn paard is op die plekken ingespoten met cortisonen en er is daar lokaal meso therapie uitgevoerd.
Sindsdien gaat het steeds beter, is veel soepeler en geeft bijna geen pijnreactie meer (ben nu ongeveer 3 maanden bezig, ook onder begeleiding van fysio). heb er nog niet opgezeten, dus dat is nog even afwachten. Maar tot nu toe is mijn da superpositief! Gaat echt heel erg goed!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 12:30

zo het duurde even maar gister is de DA geweest. Paard heeft totaal geen last van de rug. Is helemaal gekraakt (osteopatie) en zat op een paar kleine plekjes vast. Met name in de hals en in de rug op 2 plekken. Nu 2 dagen stappen, vrijdag eerst longeren en daarna er even op. Ben zo benieuwd!!

Waarschijnlijk komt het uit het rechterachterbeen..Hier gaan we waarschijnlijk foto;s van laten maken.

Kreeg nog wel een complimentje dat het paard op de goede manier gereden wordt en de spieren goed waren getraind. Toch wel leuk om te horen Lachen

ben zooooooo blij dat er niks met die rug is.. hehhh. vlaag van verluchting

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 21:37

ik kreeg ook vandaag te horen dat mijn paardje atrose in der rug heeft:(.
ze is vandaag ingespoten en over 4 weken controle en kijken of het verbeterd is,
wat is jullie ervaring hiermee? of/en therapies
niet dan is het mischien toch afgelopen voor der:(!

carricion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:21

Hallo,

Ik herken jou verhaal helemaal!

Mijn pony heeft ook altijd iets. Huilen rende altijd weg met rijden (zelfs al met opstappen) hij gooide zijn hoofd om hoog, drukte zijn rug weg en ging rennen tot ik er af viel. (in het begin toen hij net ingereden was was dit nog niet aan de orde, maar het begon ongeveer een half jaar later)
Toen hij gevoelig werd op zijn rug heeft hij een heletijd fysiotherapie en rust gehad. Dit had in 1e instantie geholpen tot het naar een half jaar weer het zelfde verhaal was en hij onregelmatig ging lopen. Enkele malen bezoek gebracht aan de dierenarts en de fysio was weer langs geweest maar naar een paar maanden door sukkelen waren ze er nog niet achter waardoor hij onregelmatig liep en last van zijn rug had. Ik heb toen het besluit gekomen om naar een kliniek te gaan en hem daar te laten onderzoeken. In eerste instantie kwam daar ook niets uit. Maar ik kwam een week later terug om te laten zien hoe hij liep onder het zadel en toen werd wel duidelijk dat hij last had van zijn rug. Er zijn toen foto's van gemaakt en op 1 van de wervels was een soort van atrose, die wervel was niet helemaal glad zoals de rest.
Toen hebben ze de volgende dag door middel van echografie een injectie daarin gegeven en sindsdien is er niets meer aan de hand.
Hij bokt nooit als hij naar buiten ging maar de 1e x dat hij na die injectie weer naar buiten ging heeft hij wel 10 min staan bokken en hij doet het tegenwoordig nog steeds en hij is veel rustiger geworden met rijden.

Ik kan je uit mijn ervaringen zeggen dat het goed is als je hem laat onderzoeken!
Succes ermee!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 20:33

carricion schreef:
Hallo,

Ik herken jou verhaal helemaal!

Mijn pony heeft ook altijd iets. Huilen rende altijd weg met rijden (zelfs al met opstappen) hij gooide zijn hoofd om hoog, drukte zijn rug weg en ging rennen tot ik er af viel. (in het begin toen hij net ingereden was was dit nog niet aan de orde, maar het begon ongeveer een half jaar later)
Toen hij gevoelig werd op zijn rug heeft hij een heletijd fysiotherapie en rust gehad. Dit had in 1e instantie geholpen tot het naar een half jaar weer het zelfde verhaal was en hij onregelmatig ging lopen. Enkele malen bezoek gebracht aan de dierenarts en de fysio was weer langs geweest maar naar een paar maanden door sukkelen waren ze er nog niet achter waardoor hij onregelmatig liep en last van zijn rug had. Ik heb toen het besluit gekomen om naar een kliniek te gaan en hem daar te laten onderzoeken. In eerste instantie kwam daar ook niets uit. Maar ik kwam een week later terug om te laten zien hoe hij liep onder het zadel en toen werd wel duidelijk dat hij last had van zijn rug. Er zijn toen foto's van gemaakt en op 1 van de wervels was een soort van atrose, die wervel was niet helemaal glad zoals de rest.
Toen hebben ze de volgende dag door middel van echografie een injectie daarin gegeven en sindsdien is er niets meer aan de hand.
Hij bokt nooit als hij naar buiten ging maar de 1e x dat hij na die injectie weer naar buiten ging heeft hij wel 10 min staan bokken en hij doet het tegenwoordig nog steeds en hij is veel rustiger geworden met rijden.

Ik kan je uit mijn ervaringen zeggen dat het goed is als je hem laat onderzoeken!
Succes ermee!

wat krijg ik toch weer hoop als ik dit lees,
ik heb precies het zelfde! Bij mij hebben ze in de rug 10 prikken gegeven elke kant 5 in het midden van der rug, tussen de werkvels door en daar ingespoten.Hopelijk werkt het .
Wat is precies echografie"?