na vaccinatie rijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saantje

na vaccinatie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:34

Mijn paard is gisteren gevaccineerd. Is het dan verstandig om de volgende dag (vandaag dus) te gaan rijden?

Anoeska

Re: na vaccinatie rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:35

volgens mij is de regel dat rijden wel mag, maar zweten niet. Tenminste, dat heb ik altijd geleerd. Dus gewoon lekker rustig aan doen, zou dan geen kwaad kunnen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:36

Ik rijd ze de dag zelf niet in het zweet, maar de volgende dag train ik gewoon door.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:43

Ik geef ze meestal beetje beweging aan de longe, meer niet. Zeker niet in het zweet rijden!

Saantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 11:44

Mijn paard zweet altijd behoorlijk snel. Al na 10 min rijden kan ze behoorlijk nat zijn. Is het dan wel verstandig om te gaan rijden?

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:45

Op de dag zelf rijd ik eigenlijk liever niet, de dag erna wel, maar dan heel rustig aan.
Iig niet laten zweten, zweet je paard snel zou ik het maar kort houden..

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:47

je mag niet zwaarder trainen dan normaal, dus als je paard normaal al snel zweet dan kan dat nu ook. Ik rijd ze altijd gewoon door en heb nog nooit iets raars meegemaakt

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:31

Het advies wat ik krijg is drie dagen niet in het zweet rijden. Ook nooit gedaan. Het is een advies, dus geen plicht.
Het wilt niet zeggen dat er rare dingen kunnen gebeuren als je dit toch wel doet, maar als er wel iets raars gebeurt wat gevolg is van het zweten na een enting, is de dierenarts niet volledig geweest met zijn/haar informatie als deze dit advies achterwege heeft gelaten. Dat kan reputatie-gevolgen hebben.
De keuze is dus aan jou. Rare dingen hoeven niet te gebeuren , maar er is wel een verhoogde kans.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:23

Ik hou daar eigelijk nooit rekening mee en heb nog nooit gemerkt dat dat niet goed gaat.
Ik heb gehoord dat het vroeger niet zo goed was om daarna te rijden, maar dat de vaccinatie inmiddels zover ontwikkeld is dat het niet meer uit maakt.

Ik fiets ook altijd naar de DA, dus direct na het enten draven we weer naar huis. Anouar is ook wel eens tijdens het rijden geënt omdat de DA toevallig op stal was.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:31

Ik heb ook altijd geleerd dat je ze twee dagen niet in het zweet mag werken. Maar de laatste keer dat ik het er met mijn DA over had, zei hij dat achterhaald is en dat het vooral belangrijk is om hetzelfde te doen als altijd. Dus níet de dag na de enting ineens een strandrit van een paar uur te maken, terwijl dat anders nooit gebeurt. Maar de standaard (trainings-)ritjes mogen gewoon worden gemaakt. Stiekem merk ik dat ik er dan tóch voor zorg dat ik 'm niet in het zweet rijd. Bloos

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:32

Niet in het zweet rijden vind ik zowiezo een vaag begrip. Dat betekend dat je in de winter meer kunt dan dan dat het 30 graden is

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:34

de nieuwe cocktails zijn zo dat je de dag zelf gewoon mag rijden volgens de veearts
nou, ik doe het altijd rustig aan , ik doe de dag zelf , na de enting, helemaal niks, en de dag erna heel rustig aan.
just in case...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:36

Lenneke_ schreef:
Niet in het zweet rijden vind ik zowiezo een vaag begrip. Dat betekend dat je in de winter meer kunt dan dan dat het 30 graden is

Bij mijn IJslanders is dat met hun dikke wintervacht dus precies tegenovergesteld...

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:15

Hier zijn al heel vaak topics over geweest, even de zoekfunctie gebruiken....