schapen met voorbeen ( puur aandacht ) hoe afleren?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

schapen met voorbeen ( puur aandacht ) hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:06

Ik heb een probleem(pje):

Als ik mijn paard ga voeren en hij ziet mij gaat hij als een gek schrapen met zijn voorbeen over de vloer en tegen de deur aan slaan. Puur aandacht ( schiet op met mijn eten!!! ) Hij staat op ijzers dus de vuursponken vliegen in het rond ( niet echt bevordelijk voor de krullen, straks vliegt het in de brand )

Als ik ga rijden en ik loop even naar mijn kist om bv een borstel te pakken schraapt hij ook als een idioot over de vloer met zijn voorbenen.

Het is geen protest maar puur aandacht en ongeduld.

Wat kan ik hier tegen doen? De ijzers slijten als een idioot en de vuursponken vliegen in het rond.

In de stal zou ik voor de deur een rubberen mat kunnen plaatsen met betonspijkers. Maar wat doe ik als hij naast zijn stal staat? Hij schraapt alles weg, geen optie om daar een mat neer te leggen.

Of hebben jullie een andere oplossing? Ik hoor het graag!

8nnemiek

Re: schapen met voorbeen ( puur aandacht ) hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:58

Wat doe je nu als hij schraapt? Negeren of straffen? En zijn er andere mensen die wel eens aandacht geven als hij schraapt?

Het allerbeste werkt het negeren. Maar dan moet echt íedereen daaraan meewerken.
Straffen helpt meestal niet. Negatieve aandacht is ook aandacht.

Wat je wel zou kunnen doen (in de zomer) is een soort van boobytrap maken Tong uitsteken Een emmer water boven de poort hangen. De eerste keer dat hij schraapt zeg je duidelijk "Nee!" (hij moet de betekenis van nee wel kennen natuurlijk), als het goed is is het dan even stil. En als hij weer begint trek je om het hoekje aan het touwtje zodat ie een vloedgolf water over zich heen krijgt Tong uitsteken Hij koppelt het water dan niet aan jou (want jij was er niet tenslotte) maar aan het trappen tegen de deur, en bedenkt zich de volgende keer wel even voordat ie gaat stampen Knipoog

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:08

Rubberen mat leggen en NEGEREN. trukje van Mystic Tinker lijkt me alleen bevorderlijk in de zomer, maar dan koppelt hij water misschien ook aan onaangenaam en krijg je hem straks niet meer gewassen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:37

Oakland1990 schreef:
Rubberen mat leggen en NEGEREN. trukje van Mystic Tinker lijkt me alleen bevorderlijk in de zomer, maar dan koppelt hij water misschien ook aan onaangenaam en krijg je hem straks niet meer gewassen.

idd...of wil hij de box niet meer in of uit.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:46

Hier precies hetzelfde, maar dat paard heeft geen ijzers. Je moet iig geen aandacht geven, daar word het veel erger van, ook niet als je nog bij het hooi ofzo staat schreeuwen.
Ik denk dat je gewoon veel geduld moet hebben en het negeren, maakt niet uit waar je staat!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:44

Als ik niet bij het paard in de buurt sta negeer ik het eigenlijk altijd.. Ze moet maar weten dat ik daardoor echt niet ga opschieten ofzo..
Als ik bijvoorbeeld aan het poetsen ben en ze begint dan te schrapen dan negeer ik het eerst, maar als het echt door blijft gaan.. en de strepen op de grond gaan staan.. dan leg ik mijn hand op het been en geef lichten tegendruk.. Meer een gebaar (zonder woorden) van: doe maar niet..
En dan ga ik gewoon weer door waar ik mee bezig was..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 10:45

een tuk rubber ervor doen. en je titel is wel erg vreemd