Pony ziek!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pearlie

Pony ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:23

Had vanmiddag een voicemailbericht van mijn vader. Pony (gezelschapsmaatje van mijn paard) ziek, hij dacht aan koliek en had de veearts al gebeld. Toen ik terugbelde was de veearts er net. Hij heeft hem antibiotica en pijnstilling gegeven. Temperatuur was twee graden te hoog, hartslag was wel goed. Veearts dacht misschien aan longontsteking. Veearts vond dat er wel darmactiviteit was, dus dat viel mee. Zaterdagmorgen komt hij sowieso weer, maar als het in de tussentijd niet goed gaat moeten we weer bellen. Pony moet nu binnen een paar uren opknappen eigenlijk. Hij is duf, eet en drinkt (!) niet en ligt veel. Is een Welsh ponietje, merrie van 16 jaar.

Iemand ervaring met soortgelijke symptomen?

pearlie

Re: Pony ziek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:18

Ben er net geweest, hij stond zielig in een hoekje, het hooi onaangeroerd. Maar toen ik een plukje omhoog hield kwam hij het halen en nu staat hij lekker te knabbelen. Goed teken dus. Straks eens kijken of hij ook dorst gekregen heeft.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:22

Ja, eerst was mijn veulen niet zo lekker (paar dagen slecht eten daarna dun mesten) En later had de Shetlander het ook maar die had er idd lichte verhoging bij en at en dronk ook niet.
Ik had eerst ook een beetje het idee dat ze een beetje koliekerig was!
Heeft 2 dagen geduurd en ging daarna ook dun mesten.
Beide zijn weer helemaal opgeknapt.
Een of ander virusje wat volgens de DA erg heerst.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:23

Was het onlangs nog dan? Dat dat virusje nu heerst? Was dat ook besmettelijk?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:24

Op een pensionstal hier in de buurt staan ook 2 paarden die zoiets hebben. Eten brokken niet op, zijn suf, schrapen wat, liggen soms en gewoon niet fit (geen koliek overigens). De ene lijkt nu iets op te knappen (sinds maandag).
Waar woon je ergens pearlie?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:26

friesland, zuidoosten van heerenveen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:31

Ooh, da's niet echt hier in de buurt Lachen (daar was ik benieuwd naar, of het hier in de buurt heerst).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:35

Komt misschien ook vaak door het rare weer, bij ons mensen zijn er ook een hoop ziek vaak na een paar dagen gaat het weer.
Goed dat je vader zo snel heeft gereageerd komt wel goed met jullie goede zorgen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:47

Die van mij had het gister ineens. Die stond suf in de bak, wilde geen brokjes en maar een beetje kuil. Ook lichte verhoging, maar wel gewoon mesten. Dus die symptomen komen overeen, maar mijn paard heeft nog iets: een zwelling tussen haar voorbenen die erg pijnlijk is. Ik heb de veearts erbij gehad, en die denkt aan een kneuzing bij haar borstbeen. Maar dat ze niet eet vind ik wel een beetje raar in dat verband

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:09

pearlie schreef:
Was het onlangs nog dan? Dat dat virusje nu heerst? Was dat ook besmettelijk?

Ja dat was deze week. blijkbaar is het wel besmettelijk want eerst had het veulen het en toen de shetlander.

Ik woon wel aan de andere kant van het land. Haha!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 22:00

Pony eet nu wel weer wat hooi. Oortjes staan weer rechtop als je de stal binnen komt en muesli en wortels werd hij ook wel enthousiast van. Maar hij heeft nog steeds geen druppel gedronken sinds vanmorgen.. en er ligt (nog) geen mest in de stal.. misschien komt het vannacht allemaal weer wat op gang, hij maakt in ieder geval wel een heldere indruk nu. Hoop niet dat mijn paard het straks ook krijgt..

katrien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:07

Nu ik dit zo lees herken ik het, vanavond was ik bij een paard wat ik rij die deed suf en wou geen kuil of hooi eten, wel bix, en anders wil ze altijd alles eten!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:31

pearlie schreef:
Pony eet nu wel weer wat hooi. Oortjes staan weer rechtop als je de stal binnen komt en muesli en wortels werd hij ook wel enthousiast van. Maar hij heeft nog steeds geen druppel gedronken sinds vanmorgen.. en er ligt (nog) geen mest in de stal.. misschien komt het vannacht allemaal weer wat op gang, hij maakt in ieder geval wel een heldere indruk nu. Hoop niet dat mijn paard het straks ook krijgt..

Het klinkt helemaal hetzelfde als mijn Shet, die meste ook niet. Zal best snel opknappen hoor, zou me geen zorgen maken.
Ik ben benieuwd of de mest van die van jouw ook dun is als hij komt.
Hoe razendsnel verspreidt zo'n virus zich toch.

Grote volwassen paarden lijken er minder vatbaar voor.
Ik ken een stal waar alle veulens en de shet het hadden maar de grote volwassen paarden niet.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:09

Mijn paard is wel een groot volwassen paard. Ze at gister wel weer en was idd ook weer wat attenter. Maar ze heeft nog wel pijn... Het lijkt idd op een virus, als ik zo lees hoeveel paarden en pony's dezelfde symptomen hebben. Maar... Nu vraag ik me toch af waarom die van mij een pijnlijke en gezwollen plek tussen haar voorbenen heeft. Zou daar een klier lopen die ook is aangedaan? Niemand die opgezwollen klieren heeft gevonden bij de zieke dieren?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:13

Niet drinken vind ik ook erg zorgwekkend...Misschien idd virusje, maar er moet toch een manier zjin om er vocht in te krijgen? Wil het diertje slobber? Want dan heb je voeding en water in een!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 17:13

Vrijdag is de veearts nog een keer geweest. De pony was erg duf en wilde steeds gaan liggen. Nog steeds niks gedronken. Tegen de tijd dat de veearts er was ging het al weer iets beter, toch heeft hij nog weer een penicillinespuit en pijnstilling gekregen. Tot vandaag nog steeds niks gedronken, begon wel steeds enthousiast aan zijn hooi wat hij na 5 minuten weer liet liggen. Nu is hij wel weer aardig helder, oortjes gelijk gespitst als er iemand aan komt. Denk dat het wel goed komt!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:01

Het is echt hetzelfde als bij mijn paard. Eet nu wel weer haar brokken en kuil, maar laat een deel van haar kuil nog wel liggen. Is ook weer een stuk helderder en hinnikt zelfs weer als ik de stal in kom. Ook die van mij heeft peniciline en pijnstilling gekregen. Wat zei de dierenarts bij jouw pony? Wat was de diagnose volgens hem/haar?

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 23:07

Eerst dachten ze longontsteking, de tweede keer toch koliek.