Veulens door specifieke brok O.C.D vrij?..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Veulens door specifieke brok O.C.D vrij?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 16:02

Hallo!

Bij ons thuis staan veulens die we Pavo Podo Grow voeren nu ze de 8 maanden vorobij zijn. Eerst kregen ze Pavo podo Veulenbrok.

Dit voer impliceert dat er elementen inzitten die o.a. proberen te voorkomen dat het diertje o.c.d. ontwikkelt en verder is het gefocust op een zo goed mogelijke ontwikkeling van het dier tot volwassen paard.

De brokjes zijn best kostbaar maar als het beter voor ze is vind ik dat niet erg. Knipoog

In veel opfokbedrijven gebruiken ze een goedkope basisbrok. Stuk goedkoper uiteraard en die veulens ogen ook best gezond! Haha!

Wat is jullie ervaring? Ziet Pavo centjes en worden we als veulen-eigenaren beduveld of zou er daadwerkelijk een gezonder paard "gekweekt"kunnen worden met dit voer?

Graag hoor ik jullie mening!

Sonja_vR

Re: Veulens door specifieke brok O.C.D vrij?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:05

sja, leuk dat pavo daarme reclame maakt, maar er zijn meer dingen die ene grote rol spelen bij de ontwikeling van oc en ocd
beweging, gewicht
een te dik jong paard zal eerder problemen ontwikkelen dna ene paard wat op gewicht is

een paard wat veel op stal staat , zelfde verhaal

een overschot aan voedingstoffne oor het skelet kan ook tot problemen leiden

dus sja, voeding heeft er wel mee te maken , maar het is niet het enige antwoord op het voorkomen van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:09

Ik heb het gevoerd op aanraden van de Da tot ze 2.5 was.Maar ook vond hij het belangrijk om jonge paarden schraal te houden,dit wil zeggen dat je net vaag een ribenschijnsel ziet.
Hoe dikker het paard hoe meer kans op been problemen zei hij.
Nu staat er weer een jaarling op stal die krijgt dit ook gevoerd,nu is deze jaarling wel heeeel groot ,de 1.65 al voor bij dus ik ben benieuwd hoe het bij dit paard verloopt.Grote paarden zijn meestal ideale ocd klanten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:50

Silvana, gaf je DA dit specifieke voer als advies dan? Van Pavo? Want als ik wist dat er onderzoek naar werd gedaan en het zou uiteindelijk niks uitmaken dan zou ik toch overgaan naar een goedkopere brok.

Gelukkig staan ze zoveel mogelijk buiten. er zijn ook bedrijven die alleen maar ruwvoer geven.

Is toch wel interessante kwestie.

Ik voer mijn paard op het oog, dwz, als hij wat te dun wordt geef ik meer en te dik wat minder...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:47

over alleen ruwvoer
mijn merrie staat vanaf dat ze in de opfok staat(na het spenen )
op onbeperkt ruwvoer(in seizoen gras, buiten seizoen gras en hooi ) zonder krachtvoer en idd zo groeien nog veel meer dieren op
maar oudere onderzoeken wezen niet uit of bij die wijze meer ocd voorkomt
wat ik me wel herinner van verschillende onderzoeken is dat voor gewicht (te vet zijn) en beperking in bewegingsvrijheid(dus relatief veel stal) wel geld dat het het risico op ocd vergroot

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:50

Grappig, ik vroeg me vanmiddag hetzelfde af. Ik voer naast merriebrok een supplement dat ook aangeeft OCD te voorkomen, en ben ook wel benieuwd hoe ze er straks bijstaat. Overigens, OCD wordt gevormd van 0 tot anderhalf, maar mij werd verteld dat als die van mij van 20 maanden nu in 1x de lucht in schiet, dat we bij haar ook op moeten passen.

Mijn opfok voert trouwens merriebrok op aanraden van hun dierenarts, zo zie je maar weer...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:52

ik heb op stallen gewerkt waar ze podo-tabletten voerden aan paarden die 3-tjes en 4-tjes hadden ( paarden onder de 3)

er werd toen gezegt dat die 3-tjes een 2 konden worden en die 4-tjes een 3

maar die pillen waren enorm duur, en uiteindelijk heeft het weinig uitgemaakt.
nu ging het niet om veel paarden, dus mijn ervaring is niet geheel objectief.
maar pavo kennende zal deze vooral op de mens inspelen,
de paardenwereld is zo groot, en de mensen willen allemaal het beste voor hun paard, en zulke dingen ontwikkelen is goed voor de verkoop
zeker omdat oc en ocd een veel voorkomend probleem is .

ik denk dat idd schraal houden en dag en nacht weidegang de eerste 3 jaar, met soortgenoten(vallen,opstaan,wegrennen etc)
een veel beter medicijn is

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:07

het wordt niet alleen tegen gegaan door supplementen en speciaal voer, ze moeten ook voldoende buiten kunnen lopen, dat helpt het mede voorkomen. overigens krijgt mijn veulen speciale merrie veulen brok voor jonge en opgroeiende veulens

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:12

Mijn veulen krijgt ook de Pavo brok (en ja, het is best duur Lachen ). Ben nieuwsgierig dus ik volg dit graag eventjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:10

detour schreef:
S, gaf je DA dit specifieke voer als advies dan? Van Pavo? Want als ik wist dat er onderzoek naar werd gedaan en het zou uiteindelijk niks uitmaken dan zou ik toch overgaan naar een goedkopere brok.

Gelukkig staan ze zoveel mogelijk buiten. er zijn ook bedrijven die alleen maar ruwvoer geven.

Is toch wel interessante kwestie.

Ik voer mijn paard op het oog, dwz, als hij wat te dun wordt geef ik meer en te dik wat minder...

Ja de dierenarts adviseerde pavo(zover ik weet heeft hij geen aandelen) Knipoog
Maar het gaat over het bestand podo wat je ook los kan kopen als poeder,maar ook dat is van pavo.Maar dat kost ook nogal wat .dus vandaar dat ik gewoon de brok altijd gevoerd hebt.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:17

Pavo zegt ook niet dat de brokken garanderen dat je veulen geen OCD krijgt.
In hun voedingsboekje staat er juist een heleboel uitleg hoe je het kan voorkomen.
O.a door het veulen/jong paard op de weide te houden, ruwvoer aan te bieden & ze op gewicht te houden zodat ze niet belast worden. Maar ook nog veel meer.
Hun exacte uitspraak is dat Pavo Podo Grow een stap is om OCD te voorkomen.
Maar dit hoeft niet eens van Pavo te zijn.
Cavalor, Besterly, Havens enzovoort hebben ook speciale brokken, muesli's voor veulens.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 11:45

Een stap? Dan houdt Pavo zich lekker op de vlakte; dat maakt het ook wat vaag vind ik...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:51

ik denk dat het vooral goed is voor hun portomonaie

heb het gisteren nog met mijn smid hierover gehad.
kijk als je een veulen hebt dat in het risico gebied zit, oke dan zou het misschien een goede aanvulling zijn.
maar als je gaat fokken,neem ik aan dat je een ggk hengst neemt, en een merrie die ook goed op de foto's is.
en dan is de kans al stukken kleiner

wil je het echt goed doen, dan zet je het dier elk jaar op de foto, en kun je zien of het nut heeft om podo te voeren.

ik heb ontzettend veel paarden zien opgroeien zonder die podo, en allemaal perfect op de foto hoor.
wel allemaal van jongsaf aan dag en nacht buiten geweest ...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 16:44

De genetische aanleg voor OC(D) heb ik hier nog niet voorbij zien komen.. Naast een goed adres voor de opfok, waar ze op een goede manier voeren en de veulens voldoende beweging krijgen, is die genetische basis natuurlijk erg belangrijk!!

Pavo is eigenlijk wel een expert te noemen in marketing, als je het vergelijkt met de rest van de merken. Ze springen er steeds boven uit, met name met naamsbekendheid.

Ik vraag me af of het zin heeft om speciaal de PODO-lijn aan te schaffen.

Er worden ook geen onderzoeken naar gedaan door onafhankelijke instanties om te zien of Pavo inderdaad beter is dan Subli of Besterly, gekeken naar specifiek de merrie- en veulenbrokken. Dat geeft ook een wazig beeld. Een echt concreet antwoord kan ik daarom niet geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:04

jawel pletje, ik opperde ook al de erfelijkheid.

helaas zijn er nog veel mensen die met merries fokken die niet op de foto's gezet zijn.
zo maak je het risico onnodig hoger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:46

Mijn Da heeft ook wel gezegd dat je er OCD niet mee geneest.Wel dat de podo mee helpt voorkomen.
Maar het werkt natuurlijk het zelfde alsdat je een hond met HD glucosamine geeft.Dat werkt ondersteunend en verbetert de gewrichtsmering en alles maar geneest de HD niet.

Vandaar dat we de podo preventief ook gaven.Mijn paardje groeide een tijd vrij snel en juist dan is de kans op ocd groter.
Natuurlijk is een paard uit een ocd vrije bloedlijn kopen het beste,maar dat wil niet zeggen dat het paard daarom ook 100%Ocd vrij gaat zijn .Dan komt voeding en beweging toch ook weer om de hoek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:20

crossmonster schreef:
jawel pletje, ik opperde ook al de erfelijkheid.

helaas zijn er nog veel mensen die met merries fokken die niet op de foto's gezet zijn.
zo maak je het risico onnodig hoger

Dan heb ik erover heen gelezen. Excuses.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 08:33

Mijn jonge paard heeft het ook moeten doen zonder Pavo. Nou had ik hem wel in een ideale opfoksituatie. In de zomer stonden ze dag en nacht in de wei en in de winter in een loopstal (die groot genoeg was voor 10 paarden, waar er 4 stonden met dag en nacht toegang tot de winterwei. Ze konden dus zelf kiezen of ze binnen wilden staan of buiten. Onbeperkt ruwvoer in de winter.

Ik heb liever zo'n situatie dan veel op stal en met Pavo brok.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 11:02

Het hele Podo verhaal is mi alleen goed voor de portemonnee. Pavo is een ster in poedertjes ed.
Het ontstaan van OCD is idd afhankelijk van meerdere factoren die hierboven al genoemd zijn. Het supplement wat toegevoegd wordt is waarschijnlijk koper, want dit schijnt een bepaalde werking te hebben op de gewrichten. Dit wordt ook in hogere dosering in merriebrok verwerkt (van elk merk zover ik weet).
In de eerste 8 maanden zijn de botten van een veulen nog veranderlijk en kan er dus OCD ontstaan, maar ook genezen. Hierna is de structuur al onveranderlijk. In feite kun je dus met een jaar een paard al rontgenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:17

Het is geen koper ,koper is gewoon koper.Ik zal straks eens precies lezen wat er op de bus poeder staat.

Het geneest ook geen OCD,het is alleen een bestandsdeeltje wat helpt het paard te groeien en een gezond beender gestel te krijgen.Natuurlijk groeien er paarden zonder ook goed op.En Pavo zal ook niet beweren dat je paard geen OCD krijgt als je het op stal zet en alleen Pavo voert.

Ik vond het alleen wel de moeite waard om het bij te voeren ,net als ik mijn drachtige merrie ook merriebrok zal geven.Terwijl in het wild er ook merrie's bevallen van gezonde veulens zonder merriebrok en toestanden.

Limakri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 02:10

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 08:38

Er wordt zeker extra koper toegevoegd, want dit stimuleert op een of andere manier een gezonde groei van botweefsel. Dat het geneest heb je mij zeker niet horen zeggen, want dat is niet mogelijk..

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 09:46

Wat heeft dat er mee te maken?

Het gaat over de manier van iets aan de man brengen. Nauwelijks over de inhoud....

Citaat:
het is niet de bedoeling de voeders van Pavo, in het bijzonder de merriebrok in discrediet te brengen. de mensen van Pavo hebben een reeks producten van hoge kwaliteit, die sinds jaar en dag het vertrouwen van de klant waard zijn. Van hun methodus om hun producten aan de man te brangen kan dat jammer genoeg niet worden gezegd.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-08 10:32

Is zeker interessant artikel en wat ik ga doen is eens een paar fokkers bellen vragen hoe zij erin staan..Voorkomen en genezen lijkt me ook wat te sterk uitgedrukt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 12:17

Ik denk dat je het product ook niet als medicatie moet zien,ik vind dat dit artikel dat een beetje doet.
Het is een voedingssuplement zoals biotine en vit.E.Ik geloof best dat een paard zonder kan.Maar soms wil je net iets meer voor je paard en waarom dan niet geven?