bultjes op huid; wie herkent dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lucia83

bultjes op huid; wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:50

hallo herkent iemand dit?

mijn paard heeft sinds een paar dagen kleine bultjes over haar hele lichaam... dit heeft ze enkele weken geleden ook gehad. toen zijn ze vanzelf weer weg gegaan.
wat zou dit kunnen zijn? ik ben vorige wee knog bij de veearts geweest omdat ze stroo koliek had en die zei dat het een allergische reactie zou kunnen zijn op iets in het eten. maar ik heb niks veranderd vergeleken met eerst, dus ik zou niet weten wat het dan zou kunen zijn...
ze is altijd goed ontwormt en staat momenteel bijna alleen maar binen omdat ze een peesblessure heeft.
om met haar fatsoenlijk te kunnen lopen langs de weg gebruik ik nu tranquigel (2 streepjes), omdat ze doordat ze binnenstaat haar energie niet kwijt kan.
verder staat ze op minimaal voer; handje bix 's ochtends en 's avonds ven verder hooi en een vitamine/ mineralen concentraat.
in de zomer heeft ze ook vaak bultjes door vliegensteken, maar dat kan het nu dus ook niet zijn...

wie herkent dit of heeft een advies?

alvast bedankt

vaatwasser

Re: bultjes op huid; wie herkent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:51

Ik denk dat het het meest verstandig is als je de da belt.. Er stond een tijdje geleden een stuk in de paard en sport dat bultjes niet goed waren... Sterkte ermee!

lucia83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:54

_Sammie_ schreef:
Ik denk dat het het meest verstandig is als je de da belt.. Er stond een tijdje geleden een stuk in de paard en sport dat bultjes niet goed waren... Sterkte ermee!

weet je misschien nog in welke paard en sport dit artikel stond? welke maand? dan kan ik dit lezen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:58

ik denk allergie bultjes..en dat kan overal voor zijn. Knipoog

kan komen van het voer,kan komen van de verdoving die je gebruikt.
heeft je paard een deken op?
kan zijn dat het daar te warm onder staat,dan kun je ook die reacties krijgen.

je veearts had denk ik wel gelijk met stroo-koliek( noemen ze dat zo?) kan heel goed van het voer komen.
je paard beweegd nu minder door die blessure,dan word de stofwisseling ook heel anders
geen ander hooi of andere kuil wat er nu gevoerd word?

misschien even een aantal dingen weg gaan laten om te kijken of het daarvan komt.
kan evengoed het mineralensupplement zijn die je nu gebruikt,misschien die even weglaten en kijken of het verbeterd?

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:00

ons paard heeft ook een keer bultjes gehad over zijn hele lijf, dat kwam van het hooi bleek.
boer had een andere lading ingeslagen. Bultjes verdwenen wel weer binnen paar dagen.( waarschijnlijk meer eiwitrijk ?)

Bultjes kunnen op zich geen kwaad, maar komt wel ergens vandaan. Dus je moet op zoek naar de oorzaak !

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:02

mijn paard had 2 weken ook allerlei bultjes. toen kwamen we opeens een teek tegen, die hebben we er afgehaalt en daarna hebben we geen last meer van gehad.
Maar het kan natuurlijk wel vele redenen hebben , dus ik zou het nog evn aanzien en dan Da als het niet weggaat
Haha!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:08

Eigenlijk zocht ik iets anders op het forum, maar ik kwam dit topic tegen. Onlangs zag ik namelijk foto's van een paard dat onder de bultjes zat na het eten van hooi. De dierenarts wist toen ook niet wat het was, maar later bleek dat het dier hooi had gegeten waar brandhaartjes van de eikenprocessierups in zaten. Dat komt (nu) nog vooral voor bij hooi uit Belgie/Zuid-Nederland.

Maar wellicht kan dat er iets mee te maken hebben?
Artikeltje: http://www.fjovrili.com/weetjes.php?act ... meer&id=29

(als ik zo mag linken tenminste..)

Succes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 15:47

nou,daar moet je ook maar net achterkomen zeg!!
beert wel heel fijn dat je deze info even deelt Haha!