Mok, behandeling en genezing?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Mok, behandeling en genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:43

Hallo,

op de plek waar ik nu stage loop staan veel paarden met mok. Mijn stagebegeleider heeft ons gevraagt om meer behandelingen op te zoeken, want hij is radeloos.

Hij heeft gedaan:
- mokcreme
- injecties van dierenarts
- wassen met betadine, vetadern en socatyl

Maar het is nog steeds niet weg. De oudere paarden krijgen er echt last van ( het zijn voornamelijk friezen die het hebben!)

Sokken wegscheren is ook al gedaan, maar toch blijft het terug komen.
Stallen zijn droog, en we willen er nu echt van af.

Wie kan ons nog meer helpen?
(we hebben het centrale topic door gelezen, maar we willen meer!)

groetjes en bedankt!

supertinkie

Re: Mok, behandeling en genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:47

Probeer sebacil eens, verkrijgbaar via dierenartsen, werkt behoorlijk goed.

Edit: ik heb voor mijn Tinker momenteel Puur Mok, verkrijgbaar bij http://www.paardendrogist.nl
Dat zijn pilletjes die je moet voeren, en is een homeopatisch middel en ik moet zeggen dat dat ook wel werkt voor mijn paard alleen die heeft niet hele zware mok.
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 17-01-08 13:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:47

Ik HAD een paard dat altijd in de winter mok had.
Echter sinds ik mokcure van VSM 2 jaar heb gebruikt is het over.

Heel enkele keer een klein plekje maar nooit meer erg.
Kleine plekjes verdwijnen ook gewoon weer zonder smeren of prutsen met medicatie

Armanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:49

Ik kreeg laatst de tip (trisca hier op bokt.) om zinkzalf te gaan gebruiken. We zijn net begonnen dus ik weet nog niet hoe het bij onze pony werkt.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:51

Ik gebruikte voor mijn pony mokcreme maar dat werkte dus niet ben nu overgestapt op gewone zinkzalf en de mok is binnen een paar dagen verdwenen.
Bij mij op stal staat ook een fries met mok en daarvoor gebruiken ze ook zinkzalf en dat gemixed met levertraanolie.

sik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:55

chevadonyll, kruidenthee op homeopatische basis. werkt ook eer goed. pakt de mok aan van binnenuit

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:57

Eerst eens testen wat het nu echt is, door een afkrabsel te laten nemen door DA.
Als het mok-door-mijt is dan is Sebasil een prima oplossing een paar keer wassen en je bent eraf.
Is het mok (verzamelnaam voor korstjes, zonder dat er mijt in het spel is) dan is het een bacteriele infectie.
De oorzaak zit meestal in te veel (kracht) voer.
Mijn tinker heeft het gehad toen hij jong was omdat in de veulenbrok veel te veel voeding zat dat zijn lichaam niet kon afbreken.
Probeer te zorgen dat het paard (of paarden) veel buiten komen en veel kunnen bewegen en zorg dat ze nagenoeg geen krachtvoer krijgen maar wel veel goed hooi.
Het is een fabel dat paarden mok krijgen door te staan in een natte wei.
Mijn tinker en shetlanders zijn het gehele jaar door buiten in de wei en hebben geen van allen mok.
De grootste oorzaak is dat veel (sobere) paarden teveel voedingsstoffen binnenkrijgen.
Ik denk hierbij aan de friezen.
Maar ook mok-door-mijt kan de oorzaak zijn, want veel paarden met sokken hebben last van mijt.
Eerst uitzoeken wat het is dus voordat je goed kunt behandelen.
Veel succes en beterschap met de paardjes

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:58

ik volg dit even mijn fries heeft ook last van mok.

nu heeft ze wel een spuit gehad van de DA die die beestjes die het veroorzaken dood dus misschien kan de DA er nog wat aan doen

edit; mijn paard heeft dus last van mok-door-mijt wat hier boven staat.
edit; mijn paard krijgt nu trouwens ook antibiotica voor 2 weken lang
Laatst bijgewerkt door _R_G_ op 17-01-08 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:59

sudocrem (is zinkzalf)
Afbeelding
Goedkoop en zeer effectief

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:02

Mijn merrie had laatst mok, dierenarts kwam toch nog voor enting dus meteen even erna gevraagd wat ik het beste kon doen. Heb mokzalf van dierenarts gekregen, deze wordt door hun zelf gemaakt, het probleem van veel mokmiddelen is dat er alleen iets in zit om de huid te verzachten, hun doen er ook antibiotica in die goed door de huid gaat ( mag je zelf ook alleen opsmeren met handschoenen omdat je zelf anders ook de antiobiotica binnen krijgt. Binnen 3 dagen was het weg met 1 x per dag smeren. Eerste keer moest ik wassen met betadineshampoo, en dan opsmeren, daarna alleen afvegen met droge doek en weer nieuwe opsmeren.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:19

eerste keer goed scrubben en alle kortjes weghalen dan droog maken en sudocreme. een keer per week goed scrubben de rest droog houden.

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

ik smeer op de mok afgewerkte olie!
werkt super!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:05

Ik heb hele goede verhalen gehoord over mok-thee. Pellie en Cheveyo op bokt hebben er hele goede ervaringen mee. Ik zou hun even pb-en. Hun paarden had hele erge mok, en dat is nu zo goed als weg.

edit: wat veel mensen vergeten is dat de mok meestal van binnen uit komt. Dus dan heeft het absoluut geen zin om dingen te smeren.
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 17-01-08 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:19

Gebruik bij mijn paard altijd levertraanzalf. Iedere dag een dikke laag erop smeren en na een a twee weken zit het los en is het weg.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:57

Ik had groene zeep en een harde borstel en daar mee was het in 3 dagen weg.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:20

Animax Ointment of Panalog.. Kost je flink wat, maar werkt super!!!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:24

ons paard heeft ook mok al heel lang ( is sinds 3 maanden van ons daarvoor was het mijn verzorgpaard) en wat bij die van ons goed werkt is: eerst wassen met cebacil daarna 1a2 keer per dag ( mochten wij 14 dagen) met hydrocortiderm insmeren. ook de sokken scheren en goed kort blijven houden. als je klaar bent met hydrocortiderm kun je de plekken goed soepel houden met bijv. baby olie ( werkt bij die van ons goed) dan kun je hem ook gewoon buiten laten staan zonder dat het erger wordt en dan elke dag de losse korstjes weghalen. bij ons paard is het nu bijna weg Haha!

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:22

Ik behandel mok met een olie met teatree, geranium en lavendel. Werkt bij mijn paard erg goed. Daarnaast heb ik de voeding veranderd en dit heeft mi. ook veel meegeholpen aan het verminderen van huidaandoeningen. (mok en schilfers op de singelplek). Dit is nu al langere tijd weg.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:26

Eerst de oorzaak zoeken, mok komt zelden alleen van buitenaf, meestal is er toch iets meer aan de hand.
Anouar had ook altijd mok, achteraf gezien kwam dat doordat z'n lever naar de knoppe was. Het lichaam moest toch ergens de afvalstoffen kwijt

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:59

Die Friezen hebben gewoon schurftmijt, net zoals alle Friezen met mok. Schurftmijt afdoden en de mok verdwijnt vanzelf. Afdoden kan met injecties in het bloed met ivermectine (Ivomec) met de kans dat paard dood neervalt, of door een gietspul voor koeien over de rug aan te brengen. Wij gebruiken meestal Cydectin, te krijgen via de dierenarts. Zelfde dosering als voor koeien, over de ruggegraat uitgieten tussen schoft en staart en dat na 14 tot 30 dagen herhalen. Dan hoef je verder alleen te zorgen dat de al aanwezige mok niet gaat infecteren door bij droge mok ervan af te blijven (dus NIETS smeren) en bij natte mok dagelijks te reinigen en een antibioticum zalf te smeren. Dan verdwijnt je hele mok probleem als sneeuw voor de zon. Sebacil doodt de mijt ook heel efficient, maar 't is troep om mee te werken (handschoenen aan) en ik krijg altijd hoofdpijn van de dampen. Bovendien moet het weer er maar net naar zijn, en ik zou geen zin hebben om een hele stal aan paarden om de paar dagen in te soppen.
Cydectin werkt overigens ook als ontworming, zit hetzelfde in als in de equest, dus je hoeft pas na 3 mnd weer te ontwormen. Niet gebruiken bij veulens jonger dan 3 maanden, wel veilig voor drachtige merries.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:04

hoi! wij hadden laatst ook een beetje mok bij onze paarden, niks hielp en al helemaal de dure zalf van de dierenarts niet Tong uitsteken ,gebruiken nu 'droogzetters' van koeien (penicilline) EN DIE WERKEN SUPER!!ze kosten maar 2.75 euro ongeveer..
succes ermee hoor, groetjes deess

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:28

Anouar heeft ook schurftmijt gehad, dat zag er echt heel smerig uit. Heel bloederig en het jeukte gigantisch

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:13

Er is een centraal topic over mok, daarom hier een slotje.