Genezing regenschurft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rammar

Genezing regenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:53

Mijn 8 maanden oude merrie veulen (kruising Fries/ Tinker) heeft regenschurft. De DA heeft, vanwege haar dikke wintervacht en de niet afdoende behandeling met het wassen met betadineshampoo, op 31 december 2007 een 12 daagse antibioticakuur gegeven. Naast de kuur nevel ik (op advies van de DA) elke dag betadineoplossing over de vacht en krijgt ze nu ook knoflook/ lijnzaadolie over de brokken. Ze komt met droog weer buiten, anders staat ze op stal.
Mijn DA vertelede dat na een paar dagen de korstjes los zouden komen en dat ik met een borstel deze korstjes/ schilfers kan verwijderen. Tot vandaag kon ik niet aan de plekken komen, omdat het te pijnlijk was. Korstjes komen nu wat van de huid af. Ik heb de indruk dat er nog een lange weg te gaan is; toch nog wel een aantal weken/ maanden. Is het bekend hoeveel tijd er ongeveer voor dit genezingsproces staat? Zijn er nog andere tips om het genezingsproces te bevorderen?

Groetjes Marjolein

Cassidy

Re: Genezing regenschurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:07

Orale antibiotica is iig niet verkeerd, om het sneller te laten genezen kun je scheren, de plekken met betadineshampoo wassen en onder een deken zetten. Als dat geen optie is, moet je geduld hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:52

mijn pony heeft een spuit in haar borst gehad,en toen is er nog 1 plek bij gekomen daarna is het gaan genezen
ik heb haar ook daarna geschoren [ was de planning al, maar ze stond nog op de wei]

de korst kwam er bij haar na ong 1 week af en er zat een kapotte rode huid onder.

ik moest de plekken wassen met betadine en droog houden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:18

Mijn eerste paard heeft het gehad; was een combi van veel in de regen staan en slechte weerstand door een andere infectie.

Ik zou hem zeker niet onder een deken houden; er moet licht en lucht bij en het moet droog blijven.
Bij mijn paard waren het een stuk of 20 kleine plekjes van 1/2 cm doorsnee. Als een korstje loskwam zat er een beetje vies open plekje onder, een beetje vochtig rozerode putje. Ik moest vooral niet te voorzichtig zijn van de DA en heb er vol overgave aan gepulkt (heerlijk..) en het was in een paar weken over.

Hij had trouwens ook al antibiotica voor die andere infectie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:20

niet helemaal kaal scheren maar het scheerapparaat op halve stand zetten, dan kun je ze in principe zonder deken houden als ze ook op stal staat zonder tocht en kun je toch beter bij de plekjes, verder veel zachtjes krabbelen met je vingers ipv borstel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:29

mijn DA raadde aan om haar te scheren.

en dat zat al in de planning Knipoog
Afbeelding

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:33

Scheren en dan nog één keer wassen waarbij je zoveel mogelijk alle korsten erag haalt. Lucht en licht zorgt er voor dat het verder wegggaat. Je kunt eventueel alleen scheren waar het zit. Deken zoveel als maar mogelijk is afdoen want dan kan er lucht bij. Droog houden, je veulen niet in de regen zetten (doe je al)

Succes ermee

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:34

De bovenstaande foto's...regenschurft?? Dat ziet er volgens mij toch heel anders uit.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:34

Wassen met mokshampooo, en insmeren met mokzalf. dat heb ik gedaan, en het was binnen 2 weken weg

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:35

De pony van Yellowfish heeft het ook op dit moment. Antibiotica kuur hielp niet, nu is ze deels geschoren, om de dag wassen met betadine en dan de groene korsten verwijderen. Voor gedetaileerde beschrijving, pb haar eens Lachen

En idd, Aerdenhout, dit is ook geen regenschurft zoals ik het heb gezien

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:42

en toch was dat het volgens de DA

ze is iig na de spuit goed gaan genezen.

ze stond toen veel op de wei met slecht weer,en ze had 2x via de sloot de andere wei bereikt.
alles bij elkaar is er broei onder de dikke vacht gekomen en dat is gaan ontsteken.

en dat heet dan in DA term Rainrot.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:44

mirgino schreef:
en dat heet dan in DA term Rainrot.

Rainrot is gewoon engels voor regenschurft Ja

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:48

Geloof mij...dit is ( WAS) GEEN rainrot! Dat ziet er n.l heel anders uit.

ivar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:57

aerdenhout1 schreef:

Lijkt me dat de dierenarts het wel zal weten toch? Die heeft er zeker 7 jaar zware studie voor gedaan Haha! Misschien geven de foto's niet helemaal een juist beeld? Het is niet makkelijk om aan de hand van een foto een diagnose te stellen lijkt me en die dierenarts heeft het paard gezien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:06

ach , jullie mogen het anders noemen Clown
mijn DA is ook arts op Utrecht en ik mag aannemen dat hij weet waar hij over praat.

ze kreeg eerst een verdikking ,dat werden korsten, de huid en haar kwamen omhoog van de rug.
na een tijdje kon ik ze er zo afwrijven en kwam deze huid eronder vandaan.

deze moest ik wassen en droog houden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:18

Tja..het zal dan wel?? Ik heb hier een oude pony die er last van heeft en dat ziet er toch heel anders uit.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 22:29

aerdenhout1 schreef:
Tja..het zal dan wel?? Ik heb hier een oude pony die er last van heeft en dat ziet er toch heel anders uit.

je zal er wel verschillende gradaties in hebben.
ik dacht ook dat het er anders uitzag,meer alsof er blubber op je paard ligt.
maar plaatselijke plekken kunnen dus ook.
het is een bacteriele infectie als ik het goed onthouden heb Knipoog

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 09:50

Ik had ook plaatselijke plekken. Op zijn rug, en op zijn kont 2 plekken. Er is bij mij een schraoje van gemaakt en op kweek gezet en daar kwam uit dat het Rainrot was.
Weet niet of er bij jou ook een schrapje is gemaakt?

Bij mij zag het er 1 dag zo uit als op jouw foto. Dat was net voordat er een korst op kwam. Maar het heeft er ook echt maar 1 dag zo uit gezien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:19

mel_shet schreef:
Ik had ook plaatselijke plekken. Op zijn rug, en op zijn kont 2 plekken. Er is bij mij een schraoje van gemaakt en op kweek gezet en daar kwam uit dat het Rainrot was.
Weet niet of er bij jou ook een schrapje is gemaakt?

Bij mij zag het er 1 dag zo uit als op jouw foto. Dat was net voordat er een korst op kwam. Maar het heeft er ook echt maar 1 dag zo uit gezien.

bij mij is er geen schraapje van gemaakt, hij zag meteen wat het was.
zal er wel vaker mee te maken hebben gehad.
ik twijfelde maar hij zeker niet Haha!

en idd zoals op de foto was het na het afkrabben van de dikke haarkorst,en na 1 dag zat er al een laagje op
deze moest ik wel schoon houden,de genezing ging erg snel.

rammar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 19:17

Bij die van mij ziet het er ook niet uit zoals op de foto. Meer schilfers en korstjes (die als je ze er af krabt aan de onderkant "borstelig" uitzien). Denk dat ik er vrij snel bij geweest ben, al heeft ze het over haar hele ruglengte en aan een zijkant van de billen. Het stadium van de groen/gelige pus heb ik niet gehad, of misschien ook wel omdat ik er niet aan mocht komen. Nog niet eens naar wijzen of ze legde de oren al plat in de nek en dreigde me te trappen.
Ik krabbel er nu met mijn vingers doorheen en de schilfers borstel ik er zacht af. Het begint volgens mij beter te worden, de korstjes zitten nu zo halverwege in de vacht en ze laat het prima toe. De DA adviseerde een regendeken, maar die mag pas op als de huid volledig herstelt is. Moet dus nog ff geduld hebben....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:04

aerdenhout1 schreef:

Eeeecht wel... het komt mij heel bekend voor!
Mijn eerste paard was overigens een warmbloed en had niet zo lang haar. Maar had exact zulke van die verdiepte plekjes, op het moment dat er een korstje afkwam.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 17:42

Mijn jonge paard heeft vorig jaar ook regenschurft gehad, haar hele rug zat vol korsten.
Regenschurft ontstaat door een verminderde weerstand. Hierdoor krijgen de bacterieen een kans om toe te slaan.
Die van mij heeft ook antibiotica gekregen omdat ze er echt ziek van was. Het was bij haar ook pijnlijk en pas na een tijdje lukte het om de korstjes er goed af te krijgen.
Het heeft wel lang geduurd... Ik ben vanaf eind oktober tot ongeveer januari bezig geweest voordat ze er helemaal vanaf was.
Ik heb haar ook lijnzaadolie gegeven en op advies van mijn holistisch dierenarts mulitvitaminen van de Groene Os om haar weerstand weer omhoog te krijgen. Daarnaast goede voeding en niet nat laten worden.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 00:51

ik heb ook een paard die het heeft.
Daar zag ik het pas een dag na aankomst bij het scheren. Ben mij rot geschrokken. Alle 4 de benen t/m de buik ( hele onderkant buik)
Op de achterbenen leek het op Mok.
Ik heb hem iom mijn DA 6 dagen Cobactan 4,5% gespoten.
Nu zijn we 2 weken verder en alle korsten zijn weg.
Wel heeft ie nog veel schilfers.
Heb hem de 2e dag ook helemaal met betadine gewassen.
Het ziet er niet uit.
Tis een vos met grijze stippen......
Ik hou hem binnen als het nat is buiten en hoop dat het haar snel terugkomt.
Tevens een wormspuit gegeven en hij krijgt omega olie en een multivit complex om zn weerstand te verhogen.
Wat hebben ze dat dier verwaardeloosd.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 00:10

update : alles is weg en het haar komt terug !