Dunne mest

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:43

Mijn paard heeft al een aantal weken erg dunne mest, de ene dag meer dan de andere maar meestal komt er erg veel vocht mee (heel zijn billen en benen zitten telkens onder) dit is begonnen sinds de paarden overdag in de 'winter wei' staan, die is door het weer helemaal kapot getrapt en er staat geen gras meer op.. tis nu 1 grote blubber zooi.
Toen ze nog in de gewone wei stonden (met gras dus) had hij nergens last van. Ze krijgen nu wel meer kuil dan anders..
Zou het kunnen dat hij niet tegen zoveel kuil kan?

mellamoshan

Re: Dunne mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:44

Even een stipje heir, de mijne heeft het ook al een aantal weken. Voorderest geeft ze teken prima gezond te zijn Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:45

Het kan van de kuil komen. Je zou een tijdje hooi kunnen voeren om te kijken of het verbeterd.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:46

Toevallig had ik het hier met de keuringsarts over, meestal is het een teken van wintermest en in combinatie met teveel kuil, en kan het weinig kwaad als ze goed ontwormt zijn, en verder gezond zijn. Maar als het al weken aan de gang is en echt zo dun is, dan zou ik toch even in de gaten houden....

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:47

Een van mijn merries krijgt dit inderdaad van de kuil. Ik ga dus met erleyne mee en zou overgaan op hooi.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:49

ze krijgen kuil zeg je .
ik heb hetzelfde meegemaakt.
kan het zijn dat er net een nieuw pak open is gegaan, het kan zijn dat deze iets zuurder is dan de rest van het kuil daar kan de maag wat van streek door raken,

maar als ze eerst hooi hebben gehad en toen de overstap naar kuil hebben gemaakt kan het ook daaraan liggen.
mijn shet bijvoorbeeld kan absoluut niet tegen kuil maar dat bleek pas 4 maanden later.

maar als het al een paar weken aan de gang is zou ik toch wel uitkijken i.v.m uitdroging.

krijgen ze het kuil op de grond (zandgrond)
het kan ook zijn dat je paard veel zand mee eet vanaf de grond daar kunnen ze ook ontzettende diarree van krijgen.

hoop dat je er wat aan hebt

groetjes

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 13:00

Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens met de stal eigenaren overleggen of ik zelf hooi kan kopen en hun dat willen geven (maar dat zullen ze vast wel willen doen, kleine moeite voor ze)..
Het pak is wel pas open ja, maar hij had het al voor dit pak open was dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ik heb het paard nu een half jaar en hij heeft al die tijd (bij mij dan) kuil gehad.

Edit: ze krijgen het in de stal, wel op de grond.
Er liggen krullen in de stal, maar die krijgt hij volgens mij niet binnen.. heb ze nog nooit in zijn mest zien zitten..

Hij is gelukkig verder helemaal gezond, maar dit is natuurlijk niet fijn voor hem.. ik houd hem in ieder geval goed in de gaten! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Kirja op 17-01-08 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:00

mijn paard had dit ook een poosje toen ze bij mijn nieuw kwam. ze kreeg namelijk op haar oude stal ander soort kuilgras, nu is het onderhand over!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:16

even overgaan op hooi en dan verder kijken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:20

het kan komen van het soort ruwvoer wat er gegeven word.
kan hooi zijn,maar ook kuil.
bepaalde soorten hooi zijn voor sommige paarden wat moeilijk te verteren, vooral kort stekelig hooi kan dit nog wel es doen.

kan ook evengoed komen door een hoeveelheid zand wat meekomt van het eten van het gras wat kort is en zze nu met zand mee naar binnen werken.
kuurtje zandweg kan soms al heel erg helpen,evenals veranderen van ruwvoer dus Knipoog

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:23

o ja houd de turgor van je paard goed in de gaten

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:24

Het is inderdaad ook goed mogelijk dat het van het kuil komt, want mijn paard heeft het ook en die krijgt ook kuil. Nu krijgt hij er ook wat meer hooi bij en nu gaat het al weer beter.