Bij onbeperkt hooi ( goede kwaliteit) geen krachtvoer?????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NHW

Bij onbeperkt hooi ( goede kwaliteit) geen krachtvoer?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 12:23

Hallo allemaal,
Ik heb op de site paardnatuurlijk.nl gelezen dat krachtvoer geven de opname van de lange koolhydraten van ruwvoer belemmerd. Dat juist het geven van krachtvoer; muesli, biks ed. een hoeveelheid korte koolhydraten opleverd zodat het paard deze te snel verteerd en de opname van de belangrijke lange koolhydraten/vit./mineralen verstoord. Mijn paard, KWPN-er Anglo-arabier, verricht gemiddelde arbeid en doet het momenteel goed op R-manege en optimal van Marstall in combinatie met onbeperkt hooi. Op paardnatuurlijk beweren zij dat alleen hooi met een liksteen voldoende is...? Ik overweeg om hem alleen -langzame afbouw- op hooi/kuil te zetten, daar er wel een logica in zit. Een paard in het wild eet ook alleen maar ruwvoer en verteerd hierdoor langzamer en zó'n boost van krachtvoer ( 3 kg per dag) is misschien niet goed? Maar ik ben bang dat mijn paard hierdoor niet voldoende krijgt en twijfel....
Wat vinden jullie? Ik ben erg benieuwd. Heeft iemand hier ervaring mee? N.B Mijn paard staat dag en nacht buiten met schuilstal...
Groetjes NHW Ziek
Laatst bijgewerkt door NHW op 17-01-08 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Nimmy

Re: Bij onbeperkt hooi ( goede kwaliteit) geen krachtvoer?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:28

Tja in t wild heeft een paard wel meer variatie in grasjes en planten voor de opname van mineralen en viteminen enzo..

ik voer zelf veel ruwvoer, maar hij krijgt wel brok bij en ik heb t idee dat hij dat ook wel nodig heeft

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:29

Ik ben toevallig net het boek 'Paardnatuurlijk' aan het lezen, en ik moet zeggen dat ik het erg overtuigend vind wat daarin staat over het verteringsgestel van het paard (ik weet niet of dat uitgebreider is dan de site)! Daarbij ken ik best wat paarden die geen/nauwelijks krachtvoer krijgen en het daar uitstekend op doen. En wat is nu eigenlijk de reden dat mensen paarden krachtvoer gven (nu heb ik het niet over de paarden die de hele dag moeten werken en geen tijd hebben om normaal hooi te eten)?
Kun je anders niet gewoon je krachtvoer langzaam afbouwen (voor je eigen gemoedsrust)? Want 3 kilo is sowieso best veel, in mijn ogen althans.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:30

Nimmy schreef:
Tja in t wild heeft een paard wel meer variatie in grasjes en planten voor de opname van mineralen en viteminen enzo..

ik voer zelf veel ruwvoer, maar hij krijgt wel brok bij en ik heb t idee dat hij dat ook wel nodig heeft

Dit is volgens paardnatuurlijk dus niet het geval: de vegetatie in de steppe is erg eenzijdig! Vitamines maakt een paard deels zelf, en de rest zit in gras. Ook mineralen zitten in gras (hoewel de hoeveelheid afhangt van de bodem, geloof ik ?!).

Overigens vindt mijn pony ook dat ze krachtvoer érg hard nodig heeft....

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:33

Bij ons op stal staat een paardje dat krijgt geen krachtvoer. Is volgens mij de enige op stal. Ze wordt dressuurmatig goed getraind, loopt in wedstrijden bijna altijd bovenaan en doet het verder heel goed.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:35

sja, als je een paar donbeperkt gras/hooi voert hebben de meeste bij geen/licht/normaal werk vrij ,weinig krachtvoer nodig
tgaat niet bij ieder paard op , er zullen altijd uitzonderingen zijn

de meeste paarden zullen idd wel vinden dat ze brok oid nodig hebben , zo zijn ze het ook gewend van ons, we voeren twee keer er dag brok ne dna wensen ze dat ook te krijgen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:40

Ik denk dat een heleboel paarden het prima zouden doen op alleen maar ruwvoer. Echter de paarden bij ons op stal/manege enz. zijn niet te vergelijken met wilde paarden en het voer wat wilde paarden tot zich kunnen nemen staat in geen enkele vergelijking met het ruwvoer wat wij geven. Wij hebben gecultiveerde stukjes land, de paarden kunnen niet tot zich nemen wat ze nodig hebben, wat ze in het wild wel doen.

Ik heb laatst een artikel gelezen over groente. Daarin stond bijv. dat de spinazie van vroeger veel meer ijzer bevatte als de spinazie van nu en dat heeft van alles te maken met de veranderde omgevingsfactoren. Dat artikel moet hier ergens op bokt staan.
Volgens mij is dat met hooi/kuil ook zo.
Ik geef mijn paarden wel krachtvoer, maar krachtvoer met zo weinig mogelijk koolhydraten (suikers en zetmeel) en dan ook nog niet eens veel.

Maar waarom zou je van 3 kg per dag naar niets willen? Je kunt toch ook kiezen voor de gulden middenweg.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:42

romeorowan schreef:
Ik geef mijn paarden wel krachtvoer, maar krachtvoer met zo weinig mogelijk koolhydraten (suikers en zetmeel) en dan ook nog niet eens veel.

Maar wat zit er dan wel in dat voer? Vast geen overdosis aan eiwitten? En als het dan alleen om vitaminen/mineralen/sporenelementen gaat, kun je natuurlijk net zo goed een liksteen ophangen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:51

Alleen goed hooi is prima voor paarden die niet te veel doen en de meeste (echte, ouderwetse) pony's, die zijn tenslotte veel soberder.
Maar als je in de winter flink doortraint, is het toch wel goed wat bij te voeren.
Het liefst onbewerkte granen, (plm. 500-1000 gram per dag) dan moeten ze goed kauwen, en een vitaminenmengsel.
Eerst hooi voeren, als dat op is, krachtvoer.
Brok is altijd rommel, wat voor brok dan ook. Volgestopt met overschotten van de wereldmarkt zoals sojaschroot e.d., vervolgens verhit waardoor de eiwitstructuur dusdanig veranderd wordt dat het lichaam er geen raad mee weet en dan moet er melasse door om het bij elkaar te houden en het nog enigzins eetbaar te maken. En juist melasse is een suiker, een z.g. "snelle" koolhydraat waardoor de bloedsuikerspiegel tot grote hoogten stijgt. (Bij mensen: diabetes!)
Bovendien moet je minstens 4 kilo brok voeren om de energie van 1 kilo graan te krijgen...............
En heet worden ze er echt niet van, wij rijden puur recreatief, ik loop naar de 60 en heb echt geen behoefte meer aan een heethoofd.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:08

mijn paard heeft heel de dag wei,daarnaast hooi naar behoefte en ochtend en avond handje muesli.Als ik zie hoeveel kilo's sommigen mensen aan hun paarden geven geloof ik af en toe niet wat ik lees.Ik ben sober in t voeren en hij doet t uitstekend.In zomer bijna geen muesli want dat is de wei erg goed.Buiten dat worden de kosten buitensporig.Ik ben nu 1 zak voer a 11 euro per ong 5 weken kwijt verder niks.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:11

voor ik heel bokt weer over me heen krijg ik weet dat een paard geld kost maar ik vind dat sommigen mensen enorm overdrijven.Als je geen topsport beoefent met je paard vraag ik me af waarom er zoveel pillen poedertjes en zalfjes aan t eten toegevoegd wordt

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:13

VeerenAshley schreef:
Nimmy schreef:

Dit is volgens paardnatuurlijk dus niet het geval: de vegetatie in de steppe is erg eenzijdig! Vitamines maakt een paard deels zelf, en de rest zit in gras. Ook mineralen zitten in gras (hoewel de hoeveelheid afhangt van de bodem, geloof ik ?!).

Overigens vindt mijn pony ook dat ze krachtvoer érg hard nodig heeft....

hoe bedoel je vind je pony ook?

Ik merk dat de mijne wat trager is als die te weinig binnenkrijgt, hij heeft gewoon voldoende voedingstoffen nodig voor spierpbouw en herstel na een training...

en een liksteen zal idd een deel van de behoefte weg kunnen nemen, maar alleen hooi geloof ik niet zo in (bij paarden in training) paarden die niet/nauwelijks werken hoeven idd niet (veel) brok..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:16

linky schreef:
Alleen goed hooi is prima voor paarden die niet te veel doen en de meeste (echte, ouderwetse) pony's, die zijn tenslotte veel soberder.
Maar als je in de winter flink doortraint, is het toch wel goed wat bij te voeren.
Het liefst onbewerkte granen, (plm. 500-1000 gram per dag) dan moeten ze goed kauwen, en een vitaminenmengsel.
Eerst hooi voeren, als dat op is, krachtvoer.
Brok is altijd rommel, wat voor brok dan ook. Volgestopt met overschotten van de wereldmarkt zoals sojaschroot e.d., vervolgens verhit waardoor de eiwitstructuur dusdanig veranderd wordt dat het lichaam er geen raad mee weet en dan moet er melasse door om het bij elkaar te houden en het nog enigzins eetbaar te maken. En juist melasse is een suiker, een z.g. "snelle" koolhydraat waardoor de bloedsuikerspiegel tot grote hoogten stijgt. (Bij mensen: diabetes!)
Bovendien moet je minstens 4 kilo brok voeren om de energie van 1 kilo graan te krijgen...............
En heet worden ze er echt niet van, wij rijden puur recreatief, ik loop naar de 60 en heb echt geen behoefte meer aan een heethoofd.

Hier wil ik me bij aansluiten. Onze paarden krijgen hoofdzakelijk ruwvoer in de vorm van ca. 6 kg hooi en 3 a 4 kg lucerne ( zonder toevoegingenuit grote balen). Ze krijgen tussen de 500 gram en 1,5 kg pure granen ( haver, tarwe, gerst en maisgrutten) bijgevoerd. Daar doen ze het alledrie uitstekend op, superconditie, keiharde voeten. Wij voeren geen brok e.d. door alle ongewenste toevoegingen die daar in zitten. Ze worden inderdaad niet heet van de granen maar hebben wel genoeg energie.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:19

connie1964 schreef:
voor ik heel bokt weer over me heen krijg ik weet dat een paard geld kost maar ik vind dat sommigen mensen enorm overdrijven.Als je geen topsport beoefent met je paard vraag ik me af waarom er zoveel pillen poedertjes en zalfjes aan t eten toegevoegd wordt

het gaat over brok niet over extra toevoegingen

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 17:20

mijn dieren krijgen naast hun ruwvoer alleen een PAvo Summerfit/ Aura koek voor de vitaminene en mineralen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:23

Mijn paarden hebben onbeperkt ruwvoer in de nacht, staan overdag in de weide en hebben allen een himalaya steen ter beschikking. 's Avonds krijgen ze allen 1/4 Subli zonder en een hoogdrachtige merrie 1/2 merriebrok. Ik voer nu ruim een jaar op deze manier en de paarden zijn veel rustiger, maar zeker niet minder temperamentvol. 1 Haflinger loopt 4x per week onder het zadel of aangespannen, lange ritten van zo'n 30 km of meer. Het paard is nu 4 maanden onder het zadel en wordt 4x per week bereden, waarvan 2 lessen. IK heb me nooit zo verdiept in paard natuurlijk, maar vind wel dat mijn paarden het goed doen op deze manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:27

Hier krijgen ze iets aan krachtvoer, maar dat is meer voor het lekker dan wat anders.
Hooguit een halve kilo op een dag.
Ze krijgen wel pavo vital voor de vitamine.
Verder staan ze de hele dag in de wei waar ook nu nog gras staat en savonds op stal zoveel hooi ze lusten en een plakje stro voor extra grof als ze zin hheb (staan namelijk op vlas)

Zo staan er hier 3 en geen 1 is een slome duikelaar...integendeel zelfs Lachen
Lopen recreatief.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:33

Ik heb mijn 2 paarden nu sinds bijna een jaar op onbeperkt hooi staan, verder een worteltje of appeltje.
Ik voer ze 2 verschillende hooisoorten (malser/zachter en grover) en per dag 2 plakjes stro. Zo is het gevarieerd en het ene hooi is van zeer goede kwaliteit en het andere hooi is ouder, met minder eiwitten etc.
Ik heb mijn shet nu bijna 15 jaa en hij heeft er nog nooit zo goed uit gezien als nu.

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:37

Voor de meeste paarden is onbeperkt ruwvoer voldoende. Soms zelfs te veel (sommige paarden blijven maar dóór eten). Echter, het vit E gehalte daalt naarmate de tijd verstrijkt. Overjarig hooi bevat haast geen vit E meer en dat is wel nodig. Dan kun je dus overwegen om dat als supplement bij te voeren.

Voor topsportpaarden is het wel fijn als je de inname van voedingsstoffen heel specifiek kunt aanpassen aan hun behoefte in relatie tot de training. In zo'n geval is het lastig te bepalen wat precies de samenstelling is van het ruwvoer. Dat zou dan per baal getest moeten in een lab. Brokken zijn dan veel praktischer. Je kunt er dan vanuit gaan dat de samenstelling die op de zak vermeld staat klopt.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 20:42

Wij voeren ook onbeperkt hooi en matig krachtvoer. de meeste paarden bij ons krijgen 3x een halve schep basisbrok. degene die het meest eet krijgt in totaal per dag 1 brok, 1 haver, 1 muesli. de paarden doen het prima, ze glanzen (geen supplementen) zijn fit en tevreden. ik zou het krachtvoer er zelf nooit afhalen. het ene hooi is ook het andere niet qua voedingsstoffen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:47

Citaat:
Op paardnatuurlijk beweren zij dat alleen hooi met een liksteen voldoende is...?

Ik weet inmiddels uit de praktijk dat dat niet altijd waar is.

Mijn fjord is een prachtig voorbeeld. Ik heb het enkele maken geprobeerd zoals op paardnatuurlijk maar beestje was zowat ondervoed door gebrek aan vit en mineralen.
Mijn fjord woont in een loopstal, heeft bijna 24/7 hooi te vreten en er hangen 3 soorten likstenen in de loopstal (w.o een himalaya en zo'n rode mineralenblok)

Nu voer ik standaard 3/4 basisbrok bij en gaat het goed. Zijn slijmvliezen zijn mooi roze en hij heeft genoeg energie om een uurtje te kunnen werken.

Mijn haflinger kan daarin tegen prima leven op de likstenen en alleen hooi.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:56

Je kunt brok wel vervangen door een goeie musli, bijvoorbeeld 'the green vet' van Havens. Het hangt van het paard en de arbeid af hoeveel je ervan moet voeren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:00

Beter nog om brok te vervangen door puur graan, dan weet je zeker dat je geen "ongewenste" stoffen aan je paard voert. Evt. een vitaminekorrel erbij en je bent klaar.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:04

De beschikbare landbouwgrond in Nederland waarvan ons ruwvoer gewonnen wordt, wordt intensief gebruikt en is daardoor absoluut niet te vergelijken met de steppe.
Kuil (op de juiste manier) gewonnen (en geconserveerd) van een perceel wat op de juiste manier bemest is (dwz dat de tekorten door het intensieve gebruik weer zijn aangevuld) kan volledig in de behoeft van een paard voorzien, net als gras. Hooi bevat minder energie, mineralen en sporenelementen dan kuil, maar kan voor een volgroeid paard wel voldoende energie bevatten. Maar ook voor hooi geldt dat de kwaliteit afhangt van het perceel, het proces van hooien en de manier van bewaren. Omdat hooi weinig mineralen etc. bevat is het verstandig dit aan te vullen b.v dmv krachtvoer. Echter je kan hiervoor ook een supplement gebruiken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 09:09

Je paard staat dag en nacht buiten met een schuilstal? nou die van mij ook Haha! en nee ze krijgen geen brokken nog extra erbij! ze krijgen zelfs geen hooi. Nouja nu niet in ieder geval soms wel en als de wei echt kaal is (want die nu verbazingwekkend genoeg nog niet is) wel zijn die van zoiezo altijd ietwat te zwaar dus dan mogen ze ook wel wat (niet Tong uitsteken) hebben. Maar het kan zeker hoor! De een bij mij leeft zo al 9 jaar en die loopt nog steeds vrolijk rond Tong uitsteken de ander heb ik ondertussen 2 jaar en is ook nog helemaal gezond, nooit problemen mee gehad Knipoog