Tetanus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JessiiCaa

Tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:12

Ik heb vandaag iets gehoord over tetanus bij paarden, maar heb daar eigenlijk nog vrij weinig over gehoord.
weten jullie me daar wat meer over te vertellen?
en uiteraard hoe het verkomen kan worden? (en of het voorkomen kan worden)
is het besmettelijk?
Wat zijn de symptomen er eigenlijk van?

iig alvast bedankt voor het lezen en de reacties! Lachen

Wilawander

Re: Tetanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:15

Tetanus moet standaard voor worden geent. Google eens op Tetanus paarden dan vindt je vast een hoop info.
Een heel klein niet zichtbaar wondje kan al tetanus veroorzaken.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 11:28

Ojaa, had ik eigenlijk niet aan gedacht..
iig bedankt Lachen

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:32

Paarden zijn ontzettend gevoelig voor Tetanus. In Nederland enten alle regulieren dierenartsen in principe ook tegen. In het buitenland is het nog wel eens anders..

Ze lopen het op door een wondje, dit kan ook een miniscuul klein wondje zijn die jij als eigenaar niet eens hoeft op te merken. Via dat wondje komt straatvuil naar binnen. De eerste symptomen zijn stijfheid (dit wordt steeds erger) koorts, lusteloosheid. Later is ook vaak het 3e ookglid te zien en is het paard volledig de wegkwijt. (zenuwstelsel ontregeld)

Tetanus verlamd binnen een paar uur! In een vroeg stadium kun je, als je meteen handeld, nog een behandeling toepassen. Dit is wel heel intensief (in de banden in de kliniek) en herstel is niet gegarandeerd.

Anyway... gewoon GOED inenten dus Knipoog

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 11:38

Het paard van mijn schoonbroertje is overleden aan tetanus.
Hij is ervoor behandeld in de kliniek, maar een paar maanden later hebben ze hem toch moeten laten inslapen het beterde helemaal niet. Werd wel 1x per jaar geent ervoor, maar het paard had bleek naderhand een klein in de kootholte en dat was natuurlijk niet opgevallen in de modderige wei. Mijn eigen paard ent ik altijd 2x per jaar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:06

Ik meende dat een enting tegen tetanus 2 jaar werkzaam is. Waarom zou je dan elk half jaar enten?
En waarom is een tetanus enting bij mensen 10 of 15 jaar werkzaam en bij een paard niet? (Zit ik mij ineens gewoon af te vragen)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 12:52

Ik ent mijn paard altijd 2x per jaar tegen Rhino en influenza.
En dat zijn combinatie entingen, 1 vd 2 is dan gecombineerd met tetanus.

Mensen moeten als ze iets hebben ook een herhaling vd tetanus krijgen. Paarden ook, en denk dat het bij een paard vaker nodig is omdat ze vaker wondjes hebben en dat die ook makkelijker besmet raken dan mensen, zeg maar eens tegen een paard dat hij niet in de modder enz mag komen met zn wondje...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:31

Nee hoor, ik ben 10 of 15 jaar beschermd (weet ik zo niet uit het hoofd) tegen tetanus. Ik ben 2 keer binnen een jaar daarvoor geprikt.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:19

even googelen er is veel over bekend

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 17:03

@ paashaas, je bent idd heel lang geent tegen tetanus, maar als je gebeten word door een hond of paard en je bent geloof ik zoveel jaar daarvoor niet ingeent dan moet je weer een nieuw prik halen( Dacht ik)

@ splash1999, das me al verteld Knipoog

iedereen iig bedankt voor jullie reacties Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:26

een paard is 1000 x gevoeliger voor de tetanus bacterie als de mens.. Daarom moet een paard ieder jaar geent worden, en vaak nog extra met tetanus serum bij diepe wonden.

Tetanus is een rot ziekte en het merendeel gaat er gewoon aan dood.
Op internet zijn hele mooie stukken te vinden over tetanus Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:30

Paard van stalgenootje heeft ook tetanus gehad ondanks de entingen die ie altijd kreeg. Wat ik bizar vond was toen ze m er van verdachtte, ze Utrtecht had gebeld en die zeiden dat het onzin was, omdat het dier er tegen geent was... Lips are sealed
Dier heeft toen van een homeopaat druppels gehad en een paar weken later was het weer helemaal goed.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:32

Ik ben ook nog steeds in tweestrijd over hoe lang de tetanus inenting werkt. Je leest er veel over. De één zegt 7 jr. de ander 15 jr. Er schijnen wel onderzoeken geweest te zijn bij paarden. Bij een onderzoek waren er zelfs paarden die 15 jr. na de enting nog antistoffen hadden tegen tetanus.
Ik vind een jaarlijkse inenting tegen tetanus een beetje te veel van het goede!