Vrijdag ijzers, maar paard trapt ze uit in de wei en met rij

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steeff2

Vrijdag ijzers, maar paard trapt ze uit in de wei en met rij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:34

Ik heb 3 maanden een eigen paard. Nu ik toch best veel op harde grond heb gereden heeft ze een beetje platvoeten gekregen, dus krijgt ze vrijdag ijzers voor.
Nu heb ik aan haar oude eigenaar gevraagt of ze al eerder op ijzers gestaan heeft. Ze zei dat hij inderdaad al eerder op ijzers gestaan had maar dat ze toch koos voor geen ijzers want ze trapte ze in de wei heel vaak uit.
Ze zei dat je dan gewoon elke keer in de wei en met rijden springschoenen aan moest doen, en dat ze dan niet zo makkelijk eraf getrapt kunnen worden.
Een vriendin zei juist dat het helemaal geen zin heeft om springschoenen te gebruiken, en dat als je dan een keer zonder die springschoenen gaat rijden ze dan heel snel wondjes krijgen.

zelf heb ik er allemaal niet zoveel verstand van, en ik zal ook zeker vrijdag aan de hoefsmid vragen wat nou verstandig is, maar ik zou graag willen weten wat jullie hier tegen zouden doen... En of springschoenen nou wel of geen zin hebben tegen het eraf trappen van ijzers.

bonte_bente

Re: Vrijdag ijzers, maar paard trapt ze uit in de wei en met rij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:39

ander beslag ?
een paard trapt nieuwe ijzers er meestal niet zo makkelijk af...
misschien waren de ijzers/hoeven te lang.
even tip; als je paard daadwerkelijk platvoeten heeft is beslag zo slecht nog niet maar vraag je hoefsmid dan wel om 2 lippen aan de voorkant

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:47

Ik denk dat je bedoeld dat de hoeven erg breed en lang worden, toch? Echte platvoeten krijgen paarden niet binnen een paar maanden en zijn moeilijk te genezen.
Gewone grote/platte hoeven zijn wel heel makkelijk te voorkomen/op te lossen door goed en op tijd te laten bekappen, en eventueel zelf de hoef iets rond te vijlen. Dat lijkt me een stuk makkelijker en fijner dan ijzers Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:51

zo te horen rijdt je veel buiten en slijten de hoeven te snel. dan is ijzers een optie (of van die andere dingen, schoenen of zo)
verder kan een ijzer helpen.. maar dan had ie van platpoten.

verder kan je paard voor mijn gevoel gerust springschoenen om. ik heb die van mij wel eens om als ik nog wedsrtijd heb en hij heeft de ijzers al 6 weken onder. wil liever niet op het laatste moment de hoefsmid bellen.

volgens mij maakt het niet heel veel uit. als je met springschoenen rijdt en in het land.. als je ze dan af doet.. voglens mij maakt dat niets uit.

dus lijkt me geen probleem.

PolkaDotAMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:23

Als iets ergens vanaf valt, betekent dat dat het gewoon niet goed vast zit! Die ijzers komen er niet voor niets vanaf, al dan niet met stukken hoefwand, misschien een idee om ze er helemaal af te laten?

Nu ben ik niet zo voor ijzers Bloos Hoefschoenen voor het harde misschien een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:25

Kawa trapte ze eerst nooit af
Maar hij is nu wat trager aan het worden en trapt ze nu wel af.
De eerste paar weken doe ik nu ook springschoenen om, daarna is de hoef weer wat breder en heeft hij minder kans er vol op te blijven staan en doe ik ze weer af.
Dat werkt tot nu toe goed Lachen

Uusepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 18:47

Ik rij altijd met springschoenen en met wedstr. tuurlijk niet, merk er dan niks aan ook geen wondjes ofzo. Mijn paar dha dook altijd snel het ijzer eraf,nu heb ik een andere smid en ze heeft het ijzer er nog nooit afgetrapt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:10

je kan ook hoefschoenen nemen voor de ritten over het harde, dan heb je ook het aftrap probleem niet in de wei. Knipoog

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 19:33

bedankt voor de tips enzo,
ik wacht het gewoon eerst even af denk ik en dan kan ik later verder kijkenwat ik doe. morgen komt de smid, ik ben benieuwd!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:49

De beste optie is gewoon géén ijzers!
Zelf heb ik ook zo'n paard met platvoeten, elke week lag er een ijzer naast
De toon bleef te lang naar mijn zin, allemaal erg belastend voor de pezen..
Ik ben helemaal klaar met ijzers bij haar
ze loopt nu al bijna 1½ op blote voeten
en ze loopt beter dan ooit Cool