Kruisverlamming

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulaney

Kruisverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 20:30

Hoi hoi,

Er is zojuist bij m'n paard geconstateerd dat hij kruisverlamming heeft..
Minder grappig dus. Ik weet wel wat het is, maar niet precies. En dat wil ik eigenlijk wél weten.
Ik kan niets op internet vinden vandaar.
Hij heeft het al vanaf jongs af aan waarschijnlijk, in iedergeval al toen we hem kochten.
Hij heeft het door het Rhino Pneumonie virus. (hoogst waarschijnlijk in combinatie met iets anders, vast liggen etc.)
Zou iemand mij in korte wijze kunnen vertellen wat het nou precies is ? (mag ook lang trouwens)
Ulaney is trouwens behandeld door Annette Vogel en die heeft een aantal supplementen voorgeschreven waar ik wel vertrouwen
in heb. Het kan voor grotendeels weggaan dacht Annette, en als het alleen door Rhino virus was dan zou het helemaal kunnen verdwijnen.
Hopelijk heeft iemand bruikbare informatie voor me !

Groetjes

Ulaney

Re: Kruisverlamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 09:35

Niemand ??

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 09:44

mijn merrie is ook kruisverlamd geraakt. wel op een hele andere manier.
Tijdens het bevallen is namelijk haar (veel te grote) veulen vast komen te zitten (en gestikt) en hierdoor zijn de zenuwen dusdanig beschadigd dat ze van achter totaal verlamd was en niet meer op haar benen kon staan. We hebben haar toen de tijd gegeven om te herstellen, maar dat mocht helaas niet meer baten. volgens mij veearts komt het erop neer dat de voorkant van het paard niet weet wat de achterkant doet.
ik weet niet of je wat aan mijn reactie hebt, want het is toch andere manier van kruisverlamming dan bij jou paard. ik wens je veel sterkte, hopelijk gaat het helemaal weg.

dit stukje geeft het wel goed weer;
Kruisverlamming is een gestoorde zenuwgeleiding naar de achterbenen. Meestal ligt de oorzaak ergens in het ruggemerg. Dit kan een beschadiging zijn, maar ook een ontsteking, b.v. door een virusinfectie. Vooral rhinopneumonitis is hier berucht, maar er zijn meerdere ziektes die dit kunnen veroorzaken. Het gevolg is altijd dat de voorkant van het paard niet weet wat de achterkant doet. Daardoor ontstaan overdreven en vaak te zwakke bewegingen van de achterhand, die onvoldoende gestuurd worden: dit noemen we ataxie.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:22

uhm leo, ik heb niet zo veel vertrouwen in annette voor meer info via pb graag. aardige vrouw verder maar ze komt niet aan mijn paard. Als je paard kruisverlamming heeft zou een arts een beter idee zijn en hoe komt ze daar ineens bij. Ik heb zelf niet het idee als ik je paard zie lopen dat hij daar problemen heeft.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 15:31

Kruisverlamming is een gestoorde zenuwgeleiding naar de achterbenen. Meestal ligt de oorzaak ergens in het ruggemerg. Dit kan een beschadiging zijn, maar ook een ontsteking, b.v. door een virusinfectie. Vooral rhinopneumonitis is hier berucht, maar er zijn meerdere ziektes die dit kunnen veroorzaken. Het gevolg is altijd dat de voorkant van het paard niet weet wat de achterkant doet. Daardoor ontstaan overdreven en vaak te zwakke bewegingen van de achterhand, die onvoldoende gestuurd worden: dit noemen we ataxie.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:37

Ik heb ook een beetje mijn twijfels over deze diagnose. Ataxie veroorzaakt door rhinopneumonie geneest immers volledig. Het kan een paar weken tot maanden duren, maar komt wel terug helemaal goed. Als je paard echt ataxie heeft, dan zal dit eerder door trauma of een aangeboren defect aan de nekwervels (Wobbler) komen. Bovendien meen ik te begrijpen dat deze vrouw geen dierenarts is? Dan denk ik dat je moeilijk kunt voortgaan op deze "diagnose". Ik zou nog wat verder gaan zoeken eerlijk gezegd.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:05

ze is homeopaat

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:37

Ik denk dat het wel raadzaam is om eens een dierenarts naar dit paard te laten kijken. Ik begrijp dat dit nog niet gebeurd is?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:52

MD-->BEH