Dampig/ Brochitus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jettalouch

Dampig/ Brochitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 19:36

Mijn paard heeft al enige maanden veel last van heel diep hoesten. De dierenarts is er al diverse keren bijgeweest. Zij heeft nu medicijnen en wij willen haar op vlas gaan zetten.
Nu hebben we een aantal jaren geleden vlas met eucalyptus gebruikt. Wij hadden toen een dampige shet. Deze shet is volledig van haar dampigheid afgekomen door dit vlas.
Echter wij hebben niet meer het adres waar wij toen het vlas inkochten. Weet een van jullie een adres waar dit eucalyptusvlas te koop is? Ik hoor het graag

jesito

Re: Dampig/ Brochitus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:17

Ik vind de enige goede oplossing voor paarden met luchtwegproblemen een buitenbox of 24/7 buiten, dat helpt echt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:19

Ik wist niet dat datsoort externe dingen echt hielpen, mijn pony was 3 jaar terug ook (acuut)dampig verklaart (krijg je als je niet laat keuren bij de aankoop). Heb toen 1,5 jaar conditie training gedaan.

Lijkt me dan toch niet dat alleen vlas erbij helpt?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 20:21

ecobodem.nl heeft het wel verkocht volgens mij. Weet niet of ze het nog hebben.

jettalouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:21

kasparonda. Het klopt dat frisse lucht heel belangrijk is. Ons paard krijgt dat ook volop bij ons op de boerderij. Dus daar ligt het niet aan. Volgens de DA begint dampigheid vaak bij paarden vanaf ongeveer het 18e jaar. Ons paard is ook op die leeftijd en heeft voorheen nooit problemen gehad.

jettalouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:25

equidea. Wij hadden bij de shet en de andere shet alletwee eucalyptus vlas in de box. Verder kreeg de dampige shet geen medicijnen of wat dan ook. Wel heel veel frisse lucht en een niet te warme stal. Zelfs de DA was toentertijd verrast dat de dampigheid volledig was verdwenen. Hij ging dit gelijk aan zijn clienten welke en dampig pard hadden advisern.

jettalouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:27

shera ik zal eens gaan informeren bij dit adres. Dank je

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:28

Je kunt ook gewoon vlas gebruiken en dan elke dag met een plantenspuit dit besproeien. Je haalt dan eucalytusolie bij de drogist en eventueel teatreeolie. Je lost wat druppels op in warm water en doet dit in een plantenspuit. Dit helpt heel goed vind ik.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:32

Ja inderdaad, dat spul waar je ook mee doet stomen bij een verkoudheid, even oplossen in heet water en er overheen sproeien.

Wat bij mijn paard goed heeft geholpen (beetje last van hoest, maar niet zo erg als jouw paard), kruidenmuesli (ik had die van Subli). Daar zit ook eucalyptus in, en ik merkte al heel snel verbetering. Ik voer het nu nog steeds na het rijden, dan merk ik dat hij wat sneller op adem is.

jettalouch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 23:37

is natuurlijk ook een idee om te besproeien. Muesli helpt niet meer voldoende. Ze krijgt wel voor verzachting van de keel fenegriek gemengd met knoflook. Fenegriek om de keel te verzachten en de knoflook daar schijnt de luchtweg iets ruimer van open te gaan staan zodat ze wat meer lucht krijgt. Maar dit alles helpt niet voldoende. Het doet ons gewoon pijn om haar zo te horen hoesten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:20

jettalouch schreef:
kasparonda. Het klopt dat frisse lucht heel belangrijk is. Ons paard krijgt dat ook volop bij ons op de boerderij. Dus daar ligt het niet aan. Volgens de DA begint dampigheid vaak bij paarden vanaf ongeveer het 18e jaar. Ons paard is ook op die leeftijd en heeft voorheen nooit problemen gehad.

Ik bedoel ook niet voor te voorkomen vaak kan dat meerdere oorzaken hebben volgens mij.
Maar als je paard eenmaal een aandoening heeft is dat gewoon het beste, maar zo te lezen is dat al het geval dus dan hou ik mijn mond. Bloos

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 08:27