weet iemand wat dit kan zijn??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maranel

weet iemand wat dit kan zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:25

Ik zal even alles uitleggen wat er de afgelopen weken is gebeurd/heb gezien.

Ik ben 1 januari vijf dagen op wintersport geweest en in die tussentijd had mijn vaste verzorgster en nog iemand die mijn paard weleens bij heeft gereden ervoor gezorgd. Toen ik terug was heb ik hem op 6 januari verhuisd naar een nieuwe stal. Op die dag had hij 1 kale plek op zijn voorhoofd en een plek onder zijn hoofd. Verder niks bijzonders dacht dat hij zijn hoofd gestoten had.
Maar de dagen erna kreeg hij steeds meer kale plekken op zijn hoofd erbij en hij loopt de hele tijd bij zijn buik en kont (voor zover hij daar bijkan) te bijten omdat hij daar jeuk heeft en daardoor heeft hij daar nu ook een paar kale plekken. Hij is oo kelke keer bezweet op stal bij zijn hals en net achter zijn voorbenen. We dachten eerst dat hij het misshcien te warm had onder de dikke deken doordat hij nu bijna de ehle dag op stal staat en eerst een paar uur per dag op de wei stond, maar nu hij een dunnere deken opheeft (200 gr ipv 350 gr) zweet hij nog steeds en hij hapt ook nog steeds.

Hij zit nu onder de kale plekken op zijn hoofd en hij blijft maar jeuk hebben. Ik kan niks aan hem merken of hij ziek is ofzo. Normaal merk ik dat wel aan hem. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn??? Het zijn best grote kale plekken, geen wondjes, maar wel met schilfers.

Trieske_

Re: weet iemand wat dit kan zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:27

misschien een schimmel...behandel het met imaverol.
Laat anders iemand anders op stal (als dat mogelijk is) ernaar kijken.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:28

Ik zou er een dierenarts bij halen. Als hij zomaar zweet terwijl hij het niet warm heeft zal hij wel koorts hebben. In dat geval echt de DA erbij! Misschien duiden die plekjes op een schimmelinfectie en in dat geval moet hij behandeld worden. Succes ermee!

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 17:29

ik heb al de stal eigenaar erbij gehaald en die weet het ook niet en ik zit ook echt te twijfelen of ik de dierenarts erbij moet halen. Ik ga in ieder geval bellen om te vragen wat zij ervan denken.. ik heb het nu lang genoeg aangekeken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:30

Als je paard zweet onder een deken is de deken te warm! Bovendien wordt dat een lekkere broedplaats voor schimmels idd, vochtig en warm.
Imaverol vind ik een goed idee. En heb je misschien geen mogelijkheid dat de deken overdag afkan en snachts op? Of anders toch een nóg dunnere deken, het is al best warm buiten hoor..

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:30

Ik zou gelijk ff de DA bellen. Schimmel is het niet, dat jeukt niet en daar gaat hij niet van zweten. Of hij is er allergisch voor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:31

Het zweten zou ik zo niet kunnen verklaren, maar het is wel duidelijk dat je paard beestjes heeft! Ik zou om zeker te zijn wat het is de dierenarts even laten komen en een schraapseltje op kweek laten zetten, mits hij natuurlijk meteen ziet wat het is.
Als je paard trouwens erg druk is met het jeuken, zou hij het daar wel warm van kunnen krijgen en dus gaat zweten.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:33

Er zijn verschillende soorten schimmels en er zal er ook vast 1 tussen zitten die wel jeukt! Staat ie al lang onder een deken of heb je hem er net onder? In dat geval zou het idd te warm kunnen zijn. Maar als je al langer een deken op hebt en hij begint ineens te zweten en zelfs onder een dunnere deken ligt het daar niet aan lijkt mij!

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:00

Ik zou ook even de temp. opnemen en de da bellen, het zweten is idd vreemd. En ik kan het niet laten om je af te raden om hem met imaverol te wassen! Ik heb een merrie gehad waarvan ik dacht dat ze schimmel had( ik heb het vaak genoeg gezien) , heb haar met imaverol gewassen en het veel en veel erger gemaakt! Als je niet zeker weet dat het schimmel is zou ik het dus ook niet gebruiken. Vraag even raad bij de Da. ( Mijn mening dan he Knipoog )

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:44

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga er nu geen dunnere deken opdoen omdat ik ook niet wil dat hij ziek wordt en hij staat al 2 jaar in de winter (dit jaar al vanaf oktober ofzo) met 350 gram op en ik wil niet dat hij daardoor kou vat.

Maar goed dat wordt morgen dan maar de dierenarts bellen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:24

Als ie al vanaf oktober onder dezelfde deken staat, lijkt het mij stug dat hij het nu ineens warm krijgt onder die deken. Ben heel benieuwd wat de dierenarts ervan zegt!

Maranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 22:39

ik heb de dierenarts gebeld en ze denkt toch dat het schimmel is. Dus ik behandel hem nu met imaverol en hij gaat geschoren worden zodra ik eindelijk iemand heb gevonden die dat voor mij kan doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:03

Je woont een tikkie te ver, anders had ik het graag voor je gedaan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:50

Haha ja voor mij ook, Groningen-Tilburg is nog behoorlijk Knipoog Is de dierenarts ook wezen kijken of heb je een telefonisch consult gehad? Hopen dat het met de Imaverol snel beter wordt!

Edit: typefout