Steltvoet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Steltvoet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 16:15

Mijn Tinkermerrie van (bijna) twee jaar heeft aan een van haar voorbenen een zg. stelthoef. Wie kan mij adviseren hoe nu te handelen. Kan de smit dit (in etappes) verhelpen en wat zijn de vooruitzichten straks als we haar willen gaan beleren en er op willen rijden (recreatief). Ik hoop dat jullie je ervaringen met mij willen delen.

_maaike_D

Re: Steltvoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:36

al gekeken op www.hoofcare.nl ?
Hier zijn over de meeste hoef/been problemen wel wat info te vinden

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:46

Ja, heb ik al gekeken maar daar gaan ze van veulens uit. Mijn paard is bijna twee jaar en heeft het in het afgelopen jaar gekregen. Het gaat mij erom of het ook op latere leeftijs zoals in haar geval nu nog te corrigeren valt.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 23:40

hier op bokt zitten heel veel natuurlijke kappers, probeer daar of ze je kunnen helpen, deze weten voor zoveel problemen een oplossing dat ze ook dit wel kunnen oplossen voor je. Lijst

veel succes

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 00:17

Mijn pony is vanaf 1,5 jaar gecorrigeerd. Ik kreeg hem zomer 2006, was wel wat stijl maar niet dramatisch, maar in de winter in de opfok ging hij ineens heel hard omhoog doordat hij enkel op zachte ondergrond stond.
Hij ging steeds stijler staan ondanks regelmatig bekappen en iedere week zelf bij vijlen dus hebben we besloten om hem in 2 keer een flink stuk te laten zakken. Hier kun je het verschil zien:
http://lodewijk.mlpforum.com/Bokvoetje/
Deze zijn dus van najaar 2006 tot voorjaar 2007.

Dit heeft heel goed geholpen, nu een jaar later is zijn hoef een stuk lager en vooral ook een stuk wijder. Hij was eerst heel erg smal maar is nu bijna normale breedte. Helemaal normaal zal het denk ik niet worden maar dit is al een flinke verbetering.
Hij heeft verder ook helemaal nooit kreupel gelopen, zelfs niet toen hij in de 1e keer een flink stuk is gezakt. Hij loopt nu ook beter dan een jaar geleden, kan nu zijn hoef normaal neerzetten ipv alsof hij op een naaldhak loopt.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 09:36

Dat ziet er goed uit zeg, een heel duidelijk verschil! Ik heb in overleg met de smit besloten haar ook te laten zakken maar dan geleidelijk. Ze komt nu iedere maand om de hoef bij de werken en hopelijk lukt het op deze manier ! Ik heb goede hoop dat we haar straks lekker als recreatiepaard kunnen gaan gebruiken (hetgeen ook altijd de bedoeling is geweest).