Hoefbevangen, maar dit keer het einde?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottte

Hoefbevangen, maar dit keer het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:47

Onze shetlander, altijd gevoelig geweest voor hoefbevangenheid, is het weer..
Ze is al in de 14 jaar dat we haar hebben 5 keer bevangen geweest, altijd in de zomer..
Na da laatste keer is ze uitoznderlijk hersteld en stond het hoefbeen weer zo goed als recht, ( wat dierenarts en smid wonderbaarlijk vonden)
Maar nu is het er duwe er, èn in de winter( wat wij erg raar vinden)
Ze staat nu op pijnstilling maar we merken er erg weinig van..
Is het eerlijker tegenover haar om haar nu al te verlossen, en om niet af te wachten of het weer goedkomt..?( zoals alle voorafgaande keren)
Er zullen nu vast ook wel reacties komen hoe we het weer zover hebben laten komen maar we letten er echt super goed op, ze gaat ook de weide op met een muilkorf om ( nu al ong 2 jaar) en krijgt minimum voer en eigenlijk alleen maar hooi als buikvulling, bij ons dan ook zeer grote vraagtekens hoe het zover heeft kunnen komen. alwéér, het doet mij zo pijn om haar te zien lijden..
Wat moet ik nu, haar nog een kans geven of haar laten gaan? Dit is een bijna onmogelijke keuze ..

Charlottte

Re: Hoefbevangen, maar dit keer het einde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 20:56

De eerdere bevangenheid was nooit zo erg als deze, maar deze waren altijd in de zomer

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:00

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:01

wat zegt de da erover?
en als paard nu op kaal stuk staat, of soort paddock, hoe gaat het dan.
krijgt hij hooi binnen wat ouder is ? of juist niet?
als het zo vaak terugkomt, zou ik ervoor kiezen om af te maken

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:02

juist hele kale landjes zijn ontzettend gevaarlijk!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:02

Dat is helaas een beslissing die wij hier op bokt niet voor jou kunnen nemen. En je moet jezelf geen verwijten maken, zeker niet als je alles hebt gedaan wat in je vermogen ligt om het te voorkomen.
Ik weet (helaas) uit ervaring wat hoefbevangenheid is en ook dat je niet altijd de juiste diagnose kunt stellen waardoor de hoefbevangenheid is gekomen.

Misschien moet je dit topic verplaatsen naar het centrale hoefbevangen topic op beweging en hoefverzorging. Daar zitten allemaal mensen die precies weten wat je doormaakt en waar je misschien nog tips op kunt pikken.

Heel veel succes!

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 21:04

Lynn_Nikita schreef:
wat zegt de da erover?
en als paard nu op kaal stuk staat, of soort paddock, hoe gaat het dan.
krijgt hij hooi binnen wat ouder is ? of juist niet?
als het zo vaak terugkomt, zou ik ervoor kiezen om af te maken

ze staat vanaf 10 uur het sochtend toto 4 uur het smiddags op onze zandbak ( die nu nat is, nat zand dus), als ze ervanaf komt is het wel wat beter, we hebben extra voor haar een paar pakken extra oud hooi liggen dus hier kan het ook niet aan liggen

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:30

om het in te laten slapen of het hier te houden, dat ligt écht helemaal aanjezelf !
wij kunnen niet bepalen om het in te laten slapen
als jij denkt dat het het beste is enzo moet je het doen
denk je het niet doe je het niet!
maar als het beestje écht super veel pijn ofzo heeft,
moeten er écht keuzes worden gemaakt hoemoeilijk het ook is.
heel veel sterkte

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 21:33

Arabesk schreef:
juist hele kale landjes zijn ontzettend gevaarlijk!

Leg eens uit?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:26

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:37

het is idd een moeilijk beslissing die jezelf moet maken, als het dier meer last dan lust heeft van zijn leven is het misschien eerlijker er een eind aan te maken.
Is hij ondanks dit hele gedoe nog lekker zichzelf dan zal je het zelf in moeten schatten.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:16

Arabesk schreef:
Ik ga niet alles overtypen, hier staat het duidelijk uitgelegd:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

en

http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

Dat hoefbevangenheid niet alleen van veel en rijk gras hoeft te komen weet ik. Maar je kunt vast wel even de moeite nemen om je ene zinnetje iets duidelijker uit te leggen, i.p.v. doorverwijzen naar 'de site' of alleen maar gillen: juist hele kale landjes zijn gevaarlijk zonder verdere uitleg. Ik en ik denk velen met mij heb geen zin om 2 pagina's daar door te lezen, maar snap jouw kreet over kale landjes niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:54

Kort gras bevat veel meer fructaan (suiker) als langer gras. Dat zal ze bedoelen.

Maar als ze met een muilkorf staat zal ze niet veel binnen krijgen. Heb je al eens een bloedonderzoek laten doen? Ik heb zelf een merrie die door een andere oorzaak dan voer bevangen werdt. Hier heb ik dik 3 jaar mee gedokterd en ze is weer helemaal de oude en zelfs dragend. Was een hoop gepuzzel maar ben blij dat ik het gedaan heb. Veel tips heb ik in een sticky gezet bij beenproblemen. Als je meer wilt weten mag je me altijd PB'en.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 11:04

Kort gras op kale landjes is vaak gestressed. Het landje is overbegraasd en daarvoor is het gras dat er staat nog slechter voor een hoefbevangen paard.

Is de pony te dik?

Je zegt dat de pony minimum aan krachtvoer krijgt. Ik zou dat helemaal weghalen. Alle extra's weg en 6 keer per dag goeie portie droog stengelig hooi geven. Op dieet van hooi en water en een liksteen. Hoeft geen oud hooi te zijn want ook daar kunnen weer schimmels inzitten die de hoefbevangenheid aanwakkeren. Weet je wat voor land het hooi komt?

1 van mijn paarden is ook hoefbevangen geweest, hoefbeen is nog steeds gekanteld maar wonderwel geen last van. Ze staat dag en nacht op de weide nu. Haar witte lijn begint zich (nu 2 jaar later) eindelijk iets te sluiten maar de hoeven zijn nog steeds hol.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:23

Iedereen die met hoefbevangenheid te maken heeft, zou eigenlijk de site die arabesk aangeeft moeten lezen. Is echt hele interessante informatie, niet overdreven moeilijk geschreven.
In het kort: als gras wil groeien, maar niet kan omdat het bijv. te koud is, te droog is, te weinig bemest is, te kort is,te nat is, dan gaat het fructaan ( een in water oplosbare suikermolecuul) opslaan om als later de omstandigheden beter zijn, te gaan groeien.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Nu is het te koud om te groeien, maar de fructaan zit wel in die ieniemienie kleine sprietjes en ook in de worteltjes.
Dat fructaan is dus in de meeste gevallen funest voor hoefbevangen paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:26

Craignethan schreef:
Arabesk schreef:
Ik ga niet alles overtypen, hier staat het duidelijk uitgelegd:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

en

http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructaan.htm

Dat hoefbevangenheid niet alleen van veel en rijk gras hoeft te komen weet ik. Maar je kunt vast wel even de moeite nemen om je ene zinnetje iets duidelijker uit te leggen, i.p.v. doorverwijzen naar 'de site' of alleen maar gillen: juist hele kale landjes zijn gevaarlijk zonder verdere uitleg. Ik en ik denk velen met mij heb geen zin om 2 pagina's daar door te lezen, maar snap jouw kreet over kale landjes niet.

Ik heb gewoonweg de tijd niet om alles voor te kauwen. Ik geef je de literatuur verwijzing en de rest zul je echt even zelf moeten doen. Koffie (of thee)!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:29

Gelukkig hebben een paar posters boven je wel even de moeite genomen om het duidelijk uit te leggen Knipoog (kan best hoor, in jip en janneke taal in een paar zinnetjes, komt de boodschap veel duidelijker over).

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:02