Paard zit niet goed in z'n vel wat kan ik hem geven?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quartertje

Paard zit niet goed in z'n vel wat kan ik hem geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 13:21

Mijn paard is een aantal weken ziek geweest (de ene da zegt droes de andere niet). Nu verhaard hij ineens wel erg veel en is niet echt vooruit te branden. Hij is gewoon nog niet zo fit als voorheen. Van mijn da mag ik weer rustig beginnen met longeren en rijden, maar dan wil ik wel dat mijn paard fit is. Wie kan mij vertellen wat ik hem kan geven om weer wat fitter te worden?

Arabesk

Re: Paard zit niet goed in z'n vel wat kan ik hem geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:50

Vooral veel ruwvoer en geen gekke dingen als allerlei supplementen enzo. Gewoon even geduld hebben en je paardje is weer helemaal de oude Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:59

Niks bijzonders geven. Goed en veel ruwvoer en voor de lekker wat winterpenen of voederbiet.
En verder lekker naar buiten natuurlijk, zodat hij in de gezonde buitenlucht kan lopen (en liefst ook grazen). Ga verder bijv. met 'm wandelen aan de hand, zodat hij niet meteen fysiek belast wordt maar toch extra beweging krijgt en meteen een leuk 'uitje' heeft.

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:50

Ik zou ook even afwachten, voldoende van goede kwaliteit ruwvoer geven. En ik zou hem niet al te zwaar belasten, als hij nu over een tijd nog steeds niet fit is dan zou ik even bloed laten pakken en dan met de da bepalen welke supplementen hij (eventueel) nodig heeft. Dat is altijd beter dan zomaar wat supplementen te voeren. Geef hem nog maar effies de tijd Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:59

gewoon normaal veel ruwvoer. je hoeft niet gelijk iets extra`s te geven als je paard ziek is geweest. hij hersteld zich zelf vaak wel. je kan evt een vitaminestoot geven, maar ik heb daarover mijn twijfels of dat zal helpen en/of goed is...

supermopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:48

Als supplement raad ik je wilvital aan voor paarden, die vult alle tekorten aan de je paard heeft. Maar idd, zoals eerder vermeld, kijk eerst even aan of ruwvoer helpt.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:05

Heb je bloedonderzoek laten doen toen je paard ziek was?

Ik zou zo ie zo nú bloed laten prikken. Ik vraag het eerste, omdat je dan waarden kan vergelijken.

Verder ben ik benieuwd naar de ademhaling van je paard? Is ie zwaar? Heeft hij/zij het benauwd? Wellicht dat je paard daardoor minder uit de voeten kan.

Verder zou ik ook niet al te veel "gekke" dingen gaan voeren. Gewoon goed hooi en de gebruikelijke brok en daarnaast lekker buiten laten lopen. Al zou ik met deze regen óf een dekentje op doen óf wat korter op de wei. Paard doornat laten regenen lijkt me in nu voor jouw paard niet zo goed.

Beterschap!

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:07

veel ruw voer en mischien een supplement van de groene os geven.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:21

Ik zou um sowieso een vitamine preparaat geven, dat kan nooit kwaad. Die zijn bij de ruitershops te koop.
En bekijk het eens zo: Als jij een tijdje ziek bent, lig je (waarsch) ook alleen maar op bed en doe je niks. Bij je paard is het ook zo, hij doet in die weken dattie ziek is ook niks. Dus hij moet gewoon weer op gang komen, zoals jij ook weer op gang moet komen als je een tijdje ziek bent geweest. Het komt vanzelf wel weer! Zo niet; zal ik het nog eens aankijken als ik jou was en anders de dierenarts er voor de zekerheid bijhalen om hem na te laten kijken, kan nooit kwaad en zo weet je zeker dat die niet meer ziek is.
Een tijdje geleden dacht een vriendin trouwens ook dat haar paarden op stal droes hadden, ze hadden koorts, een snotneus, en heel rustig. De dierenarts heeft ze toen antibiotica gegeven, en nu zijn ze weer beter! Succes ermee

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 21:26

Ohja, mijn paard is nu ook al aan het verharen.. volgensmij alle paarden wel. Dat is ook niet zo gek met dit weer hier in nederland, dus daar zou ik je geen zorgen over maken. Ik zou wel voor de zekerheid ff een tijdje zijn temparatuur nameten. Kijken of die goed is Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:24

Droes heb je in verschillende varianten.

Mijn fjord heeft het ook gehad en het heeft alles bij elkaar wel 2 maanden geduurt voor ie weer de oude was.
verharen in deze tijd is heel normaal. Bij mijn paarden komt er ook behoorlijk wat haar vanaf. Ook dit kost energie.

Kortom jou paard hersteld van ziekte, verhaart en werkt daarnaast ook nog eens.

geef hem nog een paar weken de tijd, goed voeren. Opkikker van de PD is misschien een idee.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 09:27

of gewoon een aanvullend vitamine supplemet, krijgt mijn paard altijd de winter door, hij komt dan super de winter door. veel beter dan zonder.. (en ja hij heeft onbeperkt ruwvoer)

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:21

Geef hem even de tijd om te herstellen van het ziekzijn. Aangezien hij ook aan het verharen is zou je een vitaminespuit kunnen geven. Toch denk ik dat hij misschien even wat meer tijd nodig heeft, is hij ook erg afgevallen?
Een van mijn merries is vorig jaar ziek geweest, viel daarbij ook erg af en was lusteloos. Ik heb haar toen wel een vitaminespuit gegeven, maar verder vooral tijd en goed (ruw)voer, de kilo's kwamen er pas weer aan toen het gras weer wat begon te groeien.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:22

Wat trouwens ook nog wat zou kunnen zijn als hij niet zo lekker in zn vel zit qua 'zich happy voelen'; een vitaminesupplement met magnesium. Daar knapte Karma erg van op!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:25

Als mijn paard zich niet helemaal lekker voelt krijgt ze van mij een vitamine spuit, knapt ze vaak van op
Door de slobber
Afbeelding