3-jarige en beweging: veel stappen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kukkie

3-jarige en beweging: veel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 00:36

Even een vraagje... mijn 3-jarige merrie (NF) moet waarschijnlijk nog tot april wachten met 24/7 het land op kunnen. Als ze dat eenmaal mag, wil ik haar voorzichtig aan laten wennen aan iemand op haar rug. Van momenten tot ongeveer 20 minuten, in een paar maanden tijd.
Daarna krijgt ze nog even helemaal vrij, en dan pak ik haar pas in het najaar wat meer op.
Maar: tot die tijd (en ook tijdens die tijd) 'werk' ik een beetje met haar volgens natural horsemanship. Sinds kort wandelen we af en toe buiten, maar ik vraag me af hoeveel goed of kwaad dat kan. Aan de ene kant denk ik te weten dat het best goed is, rechte stukken stappen in berm of op verharde weg. Ik weet echt niet waar die kennis op gebaseerd is en of het wel klopt.
Ik wil haar namelijk graag laten wennen aan 'buitenritten' en haar wat conditie en wereldwijsheid geven, zonder haar meteen te longeren in bak. (diezelfde 'kennis' dat dat niet goed is voor jonge paarden.
Denken of weten jullie of veel stappen (ook buiten) goed is?

Angela

Re: 3-jarige en beweging: veel stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:28

Ik denk dat je het zo op een goede manier gaat aanpakken. Begin met korte momenten zitten, en als dat helemaal geaccepteerd wordt, korte momenten (lees enkele minuten) stappen. Doe dit in het voor het paard vertrouwde omgeving waarbij weinig aanleiding is om de aandacht ergens anders te leggen (dus niet midden tussen de andere paarden).

Als ook dat goed gaat, dan eerst aan de hand, zonder iemand erop, naar buiten. Lekker stukken rechte stukken stappen is een goede manier om het paard sterk en tegelijkertijd ook verkeersmak te maken. Gaat ook dat goed? dan aan de hand met een ruiter erop. Gaat ook dat goed, dan kun je met een ander paard erbij naar buiten gaan, en als ook dat goed gaat, alleen.

Dus Ja, buiten stappen is goed voor het paard. Met ruiter erop korte stukken weggaan, zonder ruiter kun je langzaam opgebouwd best een goed half uur gaan wandelen (langer niet ivm concentratie van het paard)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 09:20

Onbelast buiten wandelen met je paard is altijd goed. Dat kun je bij wijze van spreken 24 u. per dag doen. Inderdaad goed om je paard aan allerlei indrukken van buitenaf te laten wennen en goed voor de benen wanneer je ook over verharde bodem gaat.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:32

Precies! Lekker wandelen met die hap Knipoog Daar worden ze sterker van en je bouwt ook meteen een band op met je paard. Op deze site http://www.mensenpaard.nl/ staat onder de link het boek een boek wat je gratis kunt downloaden. Hierin wordt ook leuk geschreven hoe je je jonge paard voorbereid op het werk waaronder door lange wandelingen te maken. Voor jou misschien leuk om nu te lezen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:38

Idd veel wandelen, worden ze sterk, braaf en gemakkelijk van vind ik !

naast de fiets als je dat aan durft is ook super. lekker draven over 't harde!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 19:40

wandelen is altijd goed!!! echt een super voorbereiding op het echte werk vind ik aangezien je haar al op stem-commando kunt leren stappen, stilstaan, pasje achteruit stukje draf enz enz

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:11

Heb je een bak of iets? Dan kan je je pony gewoon buiten zetten en eventueel af en toe beetje opjagen, zo krijgen ze ook al wat meer conditie.
Verder helpt longeren en zodra je erop kan zal de conditie langzaamaan ook beter worden. Ja

En verder ga ik met de rest mee

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 23:15

@ Renee: ik jaag haar niet op, omdat ze dat als jagen beleeft. Terwijl ik wil dat ze mij als vertrouwd ziet. Niet als een onberekenbare jager. En longeren in de bak is vrij slecht voor de onvolgroeide botten. Bovendien zal ik, als ik er eenmaal op ga, de eerste maanden toch alleen maar wat stappen, voor een aantal minuten. Het ging mij er meer om of het langer stappen, buiten, schadelijk zou zijn.
Inmiddels geloof ik dat dat juist goed is, dus dat is wat we gaan doen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 10:44

Heel veel succes met de wandelingen!
Zelf wandel ik ook veel met mijn paardjes. Ik heb ze ruim een jaar en mijn nu bijna 4 jarige longeer ik wel regelmatig, maar ik ga ook regelmatig met hem wandelen en dat is zo relaxed.

Weet je wat ook goed helpt? Ook gaan draven aan de hand.
Het is namelijk extra gehoorzaamheid en je leert hem weer een ander commando aan (draf). Daarnaast is het natuurlijk goed voor je eigen conditie en is het leuk ter afwisseling van het stappen.

Fietsen met paard zou ik nooit doen. Hoe braaf een paard ook is en hoe vaak het ook goed gaat, als het paard 1 keer schrikt lig je met je gezicht op het asfalt...
Ik zou er niet blij van worden iig.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:15

Dank je Judje,

Draven doen we soms al, ook aan de hand en meestal gewoon in de bak. Het zou ook goed zijn voor mijn conditie om vaker te doen en lijkt me leuk om ook buiten te oefenen (mits haar hoeven het wel trekken)
Fietsen zou ik nooit aandurven. Een sprongetje opzij kan altijd gebeuren en met de fiets heb je dan voor je het weet een heel naar ongeluk.

Kingloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:39

Sinds ik mijn paardje heb loop ik ook heel veel in het bos en over het strand misschien een aanrader!
myn paardje vond het in iedergeval helemaal geweldig!

lex10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:50

ik zet mijn paard 2 a 3x in de week aan het werk