ene plukje hooi wel andere niet eten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

ene plukje hooi wel andere niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 23:40

mijn pony heeft een erg vreemde tik. ze krijgt als ze savonds op stal gaat een volle hooizak. als ik dan sochtends kom ligt er veel naast. als ik dat dan weer opraap terug erin doe en weer ophang voor de volgende nacht. eet ze dus de hele nacht geen hooi. kan het dagen laten hangen en dan eet ze er nog niks van. nieteens een hapje. ze is buiten ook erg kieskeurig wat hooi betreft het ene plukje wel andere niet. het hooi komt van dezelfde baal heb al meerdere balen gehad en ze blijft het houden. tanden zijn goed. is ze nou gewoon erg kieskeurig?

Marigold

Re: ene plukje hooi wel andere niet eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:42

ja, paarden weten precies wat ze wel of niet willen.
ook met grazen, let maar eens op, ze pakken bepaalde sprietjes wel, en laten anderen staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:28

Dit is vaak weleens een nadeel als je onbeperkt hooi geeft, ze hebben niet echt honger en eten alleen het lekkere eruit en de rest gooien ze op de grond.
Ik wil niet zeggen dat je nu je paard moet uithongeren zodat ie dat toch eet maar ik zou hem wat minder hooi geven zodat ie niet meer kieskeurig kan zijn.
Soms duurt het weer even voor je ze van hun voorkeursgedrag af krijgt maar na een paar dagen eet hij weer alles netjes op.
Ik heb mijn pony´s ook jaren zelf op een wei gehad en ik af ook onbeperkt hooi met als gevolg heel veel verknoeit doordat ze kieskeurig worden en toen ben ik minder gaan voeren in minder dan twee weken aten ze alles weer netjes op en dan gaf ik weer wat meer.
Een vriendin van mij voert ook onbeperkt en die heeft dit probleem ook.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 08:35

Mijn paard eet het hooi dat op de grond heeft gelegen ook niet altijd meer op, het kan ook zijn dat het komt door de hoeveelheid stof die er in de tussentijd ingekomen is. Stoffig hooi laat hij gelukkig uit zichzelf staan, het andere eet hij wel op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 10:26

Die van mij heeft dat ook, maar dan per baal verschillend. De ene baal eet hij wel, de andere baal niet, terwijl het wel van dezelfde boer en hetzelfde land komt.
Ik moet hem dus altijd laten proeven Clown Een plukje van de ene baal.. niet lekker? plukje van de andere baal..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:59

kasparonda schreef:
Dit is vaak weleens een nadeel als je onbeperkt hooi geeft, ze hebben niet echt honger en eten alleen het lekkere eruit en de rest gooien ze op de grond.
Ik wil niet zeggen dat je nu je paard moet uithongeren zodat ie dat toch eet maar ik zou hem wat minder hooi geven zodat ie niet meer kieskeurig kan zijn.
Soms duurt het weer even voor je ze van hun voorkeursgedrag af krijgt maar na een paar dagen eet hij weer alles netjes op.
Ik heb mijn pony´s ook jaren zelf op een wei gehad en ik af ook onbeperkt hooi met als gevolg heel veel verknoeit doordat ze kieskeurig worden en toen ben ik minder gaan voeren in minder dan twee weken aten ze alles weer netjes op en dan gaf ik weer wat meer.
Een vriendin van mij voert ook onbeperkt en die heeft dit probleem ook.

dit werkt ook niet pony kan ik onbeperkt voeren en beperkt maar ze zal het blijven vertikken om der hooi helemaal goed op te eten. ze is altijd al een dramageweest wat voer betreft en een paar maanden geleden heeft ze dus ook koliek gehad door te weinig ruwvoer.