OCD operatie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zaira

OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 22:41

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag mijn 3 jarige merrie naar de kliniek gebracht voor een operatie aan haar linker achter kogel ivm ocd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het paard van een collega van mij werd aan 2 benen geopereerd en moest erna 3 weken op stal staan en daarna 5 weken stappen.

Ik ben best benieuwd naar jullie ervaringen.

Alvast bedankt!

SnelleSas

Re: OCD operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 22:45

Herstel schema is over het algemeen: 2 weken stalrust, 4 weken opbouwend aan de hand stappen en dan paddock en weer wat longeerwerk en rustig aan opbouwen.

DFromHeaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 00:13

paard van een vriendin van mij had ook OCD op 4 jarige leeftijd. na de operatie en hersel was er niks meer aan de hand.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 15:20

zoek even met de zoekfunctie er is namelijk al heel veel over geschreven.

Mijn merrie heeft 7 fragmenten gehad een 2 sprongen

salliona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 16:14

Hier hebben we een aantal jaren geleden een 3jarige merrie aan ocd laten opereren. aan beide kanten L en Ra in het spronggewricht. Ze was er niet kreupel aan maar er zat wel irritatie (vocht) op. Paard naar kliniek gebracht (Tom marien) geopereerd ( ocdtjes en irritatie weefstel kwam er mooi uit) en we konden haar gelijk weer meenemen. 2 weken boxrust, daarna 6 weken stappen aan de hand. Daarna weer langzaam opbouwen. een maand of 5 na de operatie hebben we opnieuw foto's van de spronggewrichten gemaakt en er was helemaal niks meer van de zien.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 17:14

de revalidatie ligt aan de plek van de ocd. En wat er precies gedaan word tijdens de operatie.
Kogel is best link ivm de pezen die daar lopen. en bij minste of geringste fout een bijbehorende peesblessure..

Succes met je operatie!

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 21:25

Hee,

Ze hebben gebeld dat ze goed bij is gekomen uit de narcose en dat het goed gegaan is. Het was wel nodig geweest zei hij want volgens hem had ze er wel al last van. Ik heb nooit iets aan haar gezien of gemerkt. Hij had alles weer mooi glad gemaakt zei hij.
Als alles goed is mag ik haar vrijdag middag halen en anders zaterdag.

Groetjes

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:34

Goed om te lezen dat de operatie goed is gegaan OK dan! .

Mijn paard heeft 4 weken absolute boxrust gehad, en het heeft in totaal 5 maanden geduurd voordat ik weer voorzichtig mocht beginnen met rijden. Maar hij was ook al 8 en 1 van de loszittende chips had al voor een beetje schade in de gewrichtsspleet gezorgd. Dat zal er wel mee te maken hebben dat hij zo lang op stal moest blijven.
Het is wel weer helemaal goed gekomen.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 21:43

Fijn dat de operatie geslaagd is en ze weer staat!

Succes met de revalidatie!!

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 22:50

Dankjewel!!
Ben er ook erg blij mee. Ik ben alleen aan het twijfelen of ik vrijdag middag even naar haar toe ga als ik haar zaterdag pas mag ophalen.
Ik vind het toch wel zielig dat ze daar zo alleen staat en ook nog eens "ziek" is. Gelukkig kent ze het daar wel want we gaan elke 5 weken erheen voor ijzers achter.

Ik hoop dat het ocdtje geen schade heeft aangericht want hij kon zien dat ze er al last van had gehad.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 10:49

ik ging er om de dag heen in de kliniek maar had spijt dat ik gekomen was. Want ik kon haar niets bieden en had hevige pijnen vreselijk

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:20

Ik ga/ging nooit naar de kliniek als mijn paard daar staat...
Dit omdat hij erg hyper kan worden als ie mij dan ziet!!
En dat komt zn herstel niet ten goede!! En je kan zo weinig als je er bent...
Dat ene nachtje maakt niet echt verschil, want er wordt heus goed voor je paardje gezorgd..
Ik zou het dus niet doen!!
Sterkte en succes met herstel!!

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 21:20

Hee,

Ja eigenlijk maak ik haar blij met een dooie mus. Na een half uurtje ga ik dan toch weer naar huis want dan heb ik haar wel helemaal gepoetst. Meer kan ik toch niet doen, maar ik vind het zo zielig dat ze op een onbekende plek bij onbekende mensen staat.
Merk nu al dat ik geen goede ben als ze eens verkocht zou moeten worden. We hebben gisteren wel de stal lekker uitgespoten met de hoge druk en ontsmettingsmiddel. Die is weer heerlijk fris.

groetjes

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:50

Een troost, je bent echt de enige niet, die nu al vreesd voor als er ooit verkoop aan orde zou zijn...
Ik ben echt geen haar beter!! Daarom zal ik ook nooit puppies fokken... Er gaat dan nl geen plutootje weg!!! Ik kan ook echt geen
dier loslaten...
Helaas heeft mijn paard zich enige tijd terug van zn foute kant laten zien.... Hij hinnikte naar de dierenarts...
Mijn eerste gevoel was dus: jij bent ook alleen trouw aan iemand zolang ie je te vreten geeft!!!

Meid, ik zou ook vrijdag niet gaan poetsen, dat ene nachtje kan ze ook wel stoffig blijven..
Je gaat dan vrijdag na een half uur weg, zowel jij als je paardje gedesillusioneerd...
En ik denk dat je veel harder zingt en fluit als je haar zaterdag kunt ophalen...
Ik snap je gevoel heel goed, maar je steld je paard en jezelf echt teleur als je weer weg gaat en haar achterlaat!!
Trouwens zonder jouw goeie zorg was ze niet geopereerd, dus niemand mag je iets kwalijk nemen...

Groetjes en heel veel sterkte

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 20:56

Na 3 u belde ze eindelijk. Ze hadden lang getwijfeld of ze haar wel naar huis moesten laten gaan omdat ze amper gegeten heeft en vroeg of dat bij ons ook zo was. Ze eet wel langzaam maar heeft wel honger altijd, ik denk dat dit heimwee is en jawel hoor. Ik had een emmer met lekkere zemelen meegenomen en die heeft ze helemaal leeg gegeten. Ik stond echt te springen op het werk toen ze zei dat ze dan toch mee mocht. Ben er echt blij mee. Ze was gelukkig ook heel rustig, ook net met het poetsen.
Ze moet officieel 3 weken op stal en dan 5 weken stappen maar omdat ze aan 1 kant een losse knieband heeft (door het snelle groeien) hebben ze ons aangeraden om in die eerste 3 weken ook al wat te stappen.

Oh heerlijk ze staat weer thuis.

Afbeelding

Zo staat ze er nu bij. Arm beestje.

Groetjes

Rascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:17

Heej
Fijn joh, dat ze toch eerder me naar huis mocht!!
Gefeliciteerd, het weekend begint dus goed!!

Heel veel succes en sterkte met de revalidatie!!